De 10 beste David Bowie-covers

Uiteenlopende eerbetonen aan overleden popicoon

Freek Verhulst ,

Met David Bowie ontvalt de popmuziek vandaag een waar icoon, maar zijn rijke en veelzijdige oeuvre blijft een inspiratiebron voor velen. Door de jaren heen werd Bowie dan ook veel gecoverd, door uiteenlopende artiesten. Wij zetten de tien beste Bowie-covers - in willekeurige volgorde - op een rij.

The Horrors - Suffragette City
De Britse indierockgroep covert het nummer van Ziggy Stardust in 2011 voor het project On Track, waarbij opnames in één take op vinyl worden opgenomen. Misschien wel daardoor heeft deze uitvoering - zonder pianootje, maar mét snerpende gitaarsolo - nog net wat meer verbetenheid dan het origineel, waardoor het een fijn rafeltje krijgt. Verder blijven de postpunkers vrij trouw aan het werk van The Thin White Duke.

Warpaint - Ashes To Ashes
Het Amerikaanse Warpaint blijft ook dichtbij het origineel met deze cover, maar wat past Ashes To Ashes goed bij het psychedelische indiegeluid dat de groep van zichzelf toch al heeft. In deze dromerige uitvoering, met die galmende vrouwenvocalen, klinkt de single van Bowie's Scary Monsters-album zelfs nog nét wat mysterieuzer.

Nirvana - The Man Who Sold The World
Een van de bekendste Bowie-covers is die van The Man Who Sold The World, door Nirvana, in hun legendarische MTV Unplugged-sessie. Een niet geringe groep mensen zal zelfs zijn opgegroeid met de misvatting dat het een origineel Nirvana-nummer is: op Spotify is de Nirvana-versie dan ook ruim tweemaal zoveel afgespeeld als de originele titeltrack van Bowie's album uit 1970. Niet zo gek, want met Kurt Cobain op vocals klinkt ook dit nummer als een grungeclassic.

Beck - Sound And Vision
Je hebt covers en je hebt covers. En dan is er nog deze maniakale herinterpretatie van Sound And Vision, uitgevoerd door Beck met een enorm orkest en een gospelkoor, gefilmd met 360°-camera's. Beck en de 160 (!) collaboranten speelden deze uitvoering van meer dan negen minuten lang in 2013 in Los Angeles, omdat Beck een kans zag "om iets compleet irrationeels te doen", zo vertelde hij destijds aan Rolling Stone. De 'gift of sound and vision' werd zelden zo compleet uitgebeeld. Een machtig eerbetoon aan Bowie.

The Cure - Young Americans
Deze versie van Young Americans door The Cure - voor een Brits radiostation - vinden we terug op Join The Dots, een vierdubbel verzamelalbum uit 2004 met daarop alleen maar B-kantjes en rariteiten. De titeltrack met latinofeel van Bowie's album uit 1975 klinkt hier ineens als een Ace Of Base-hit, maar dan natuurlijk met Robert Smiths kenmerkende stemgeluid - dat Bowie's zanglijntjes prima past.

Bauhaus - Ziggy Stardust
De Britse gothrockgroep Bauhaus zag Bowie als een van hun grootste inspiratiebronnen, en deze als single uitgebrachte Ziggy Stardust-cover is een pittig eerbetoon aan hun held. En wat bleek in 1982, een decennium na Bowie's origineel? Dat bekende riffje is uitermate geschikt voor een jeugdige punkrockuitvoering.

M. Ward - Let's Dance
Ontdoe het door Nile Rodgers geproduceerde Let's Dance - een van Bowies meest opbeurende nummers - van al zijn opsmuk en laat alleen de lyrics over, en je krijgt deze neerslachtige versie van M. Ward, perfect geschikt voor druilerige herfstmiddagen. "Let's Dance" klinkt ineens niet meer als een opdracht, maar als een smeekbede.

The Last Shadow Puppets - In The Heat Of The Morning
In The Heat Of The Morning komt van David Bowie's selftitled debuutalbum uit 1967. Arctic Monkeys-voorman Alex Turner en Miles Kane, samen The Last Shadow Puppets coveren het als een B-kantje voor hun eerste EP en blijven dichtbij het origineel, maar geven het een frisse britpop-update, waarbij de strijkers achterwege blijven.

CUT_ - China Girl
Er zijn Bowie-fans die China Girl, van het album Let's Dance, verafschuwen. Echt waar. Het is een van zijn meest poppy nummers, met een ietwat fout gefluister halverwege, maar met tegelijkertijd een heerlijke baslijn en een killer break. CUT_ uit Amsterdam, niet vies van een covertje, maakte iets meer dan een jaar geleden een synthpopversie, waarin het duo met heliumvocalen en glitchy synths de donkere kant van het nummer op de voorgrond plaatst. Vanavond zal CUT_ deze cover ook tussen 21u en 00u in 3voor12 Radio op 3FM spelen.