22tracks in zee met Friendly Fire voor eigen festival

Tweede editie 22fest moet stap vooruit zijn

Atze de Vrieze ,

Muziekplatform 22tracks begon vorig jaar met een ambitieus nieuw plan: een eigen festival genaamd 22fest. Dat beviel, en in 2016 doet de organisatie er een schepje bovenop. Het festival gaat in zee met boekingskantoor Friendly Fire, dat ook al festivals Best Kept Secret en Indian Summer organiseert. De tweede editie van het festival vindt plaats op 23 juli.

Net als in 2015 vindt 22fest plaats in het Diemerbos, aan de zuidkant van Amsterdam. Het festival richt zich niet op grote namen en headliners, maar juist op het ontdekken van onbekende artiesten, een doelstelling die aansluit bij het muziekplatform. De playlists op het platforms worden samengesteld door dj’s en andere smaakmakers uit een bepaalde stad. Net als vorig jaar ligt het voor de hand dat een aantal van die dj’s op de line-up opduiken, maar met hulp van Friendly Fire moeten ook net wat bekendere namen binnen gehaald worden, met een focus op live bands, beats en elektronische acts. 

Vincent Reinders van 22tracks: “We zijn vorig jaar puur voor de ontdekking gegaan, en hebben daarmee 3.000 mensen naar het Diemerbos gehaald. Dat was fantastisch, maar als ik eerlijk moet zijn had ik gedacht dat de groep geïnteresseerden net iets groter zou zijn. We mikten op 4.000 bezoekers. Willen we doorgroeien naar 5.000 of zelfs 10.000 bezoekers, dan kan dat niet met een grote glimlach en een goeie smaak. Dan heb je een bewezen relatie nodig met buitenlandse partijen. Een partij die kan voorkomen dat wij acts kwijt raken. Om je een voorbeeld te geven: wij hadden vorig jaar in een vroeg stadium Mura Masa vastgelegd. Dat werd om onduidelijke redenen gecanceld, en dook vervolgens op bij Pitch, Lowlands en Catch. Dat mag niet meer gebeuren.”

Reinders hoopt dus met Friendly Fire een flinke dosis professionaliteit in de boekerswereld binnen te halen, en voor hem als programmeur de mogelijkheid met acts te kunnen werken waar hij eerder niet bij kon. Het gaat volgens hem nadrukkelijk niet om grote headliners, maar om acts waar veel buzz omheen is. “Acts die iedereen het liefst nu wil zien.”