BKS16: Editors geeft duizenden extra bezoekers gelijk

Headliner komt met vuurwerk

Norbert Pek ,

Opeens staat er een dranghek halverwege het hoofdveld. Een dag eerder was dat afwezig, maar een dag eerder stond Editors ook nog niet op het programma. De Engelse band markeert de groei van het festival.

Nog nooit waren zoveel mensen op Best Kept Secret. Voor deze zaterdag zijn de dagkaarten uitverkocht en in totaal lopen 25.000 mensen rond op het terrein van Hilvarenbeek. Voor Editors is het veld helemaal gevuld. Regen of geen regen.

Kan Editors die zware last dragen?
Daar twijfelde niemand aan. De band komt ook groots op. ‘No Harm’ is nog een veredeld intro van het geweld maar daarna vliegen de vlammen in de lucht bij ‘Sugar’ en wordt het veld verenigd met het nog altijd geliefde ‘Smokers Outside The Hospital Doors.’  Het is voor Editors geen kwestie van worstelen om de anderhalf uur vol te krijgen. De hits zijn over vijf platen uitgesmeerd.

Echt alle vijf?
Okee, de laatse in mindere mate. Het materiaal van IN DREAM brengt de achterste rijen niet vanzelfsprekend in vervoering. Het mellow ‘Ocean Of Night’ werkt nog het best, maar dat ‘Marching Orders’ na de grande finale ‘Papillon’ wordt gespeeld is overbodig. Voor het echte headlinerwaardige werk moet Editors teruggrijpen.

Pakt Editors de meute in?
Ja en zeker niet in de laatste plaats vanwege frontman Tom Smith. Het is de man van het grote gebaar. Elke pose vraagt om een foto. Cameramensen laten hem niet los. Hij is niet van de inhoud, wel van het visuele. Een blik naar de hemel, getrek aan het eigen shirt, een dramatische blik vanonder zijn capuchon. Ze verschijnen groot op de twee schermen en het afgeladen veld krijgt de visuele prikkel: de vlammenwerpers kunnen niet altijd aanstaan. Waar Editors ten tijde van In This Light And On This Evening nog onwennig omging met de toen nieuwe elektronische kant, heeft de band nu de balans gevonden. Muzikaal klopt het. Wel gaat Editors de mist in met het gelaagde nieuwe nummer ‘The Pulse’, wat in de herkansing wordt goedgemaakt. Het valt al snel op hoeveel meezingbaar werk Editors ondertussen heeft verzameld. Nogal bruikbaar voor een festivalheadliner. De tenen gaan even krom als Smith ontzettend gevoelig de ontzettend gevoelige ballad ‘No Sound But The Wind’ alleen achter de piano zingt, maar in volle sterkte zorgen ’Munich’ en ‘The Racing Rats’ voor feest. Editors is een rake boeking waarmee Best Kept Secret een groei van duizenden extra bezoekers heeft verwezenlijkt. Net zo belangrijk; het festivalpubliek wordt even verenigd. Ook op een festival waar genoeg bezoekers bands wil ontdekken in kleine tenten, is zo’n saamhorigheidsmoment bij velen gewenst. Editors viert die collectiviteit in de schemering en de vroege nacht. Na afloop vliegen de vuurpijlen vanachter het podium in de lucht. Het publiek heeft de regen terecht getrotseerd.