We kennen David van de hits ‘7 Days’, ‘Fill Me In’ en ‘Re-Wind’ die te vinden zijn op zijn debuutalbum Born To Do It uit 2001. De 18-jarige jongen uit Southampton werd binnen no-time een wereldster en bracht Britse genres als two-step en UK Garage van de undergroundclubs in London naar een groter publiek. In totaal verkocht hij zo’n 7,5 miljoen exemplaren, maar de platen na zijn debuut werden een stuk minder goed ontvangen. Het gevolg: felle kritiek van de Britse media, met als toppunt het ontstaan van de karikatuur Bo’ Selecta! van komiek Leigh Francis. David besloot het roer om te gooien en verruilde het leven in London voor een luxe leventje in het zonnige Miami.
ADE16: Craig David is na vijftien jaar weer terug op de juiste plek
'Ik voel me weer net die jongen van 18. Jong, eager en klaar voor de volgende stap.’
De koning van de R&B-glijers is weer terug. Na vijftien jaar in Miami besloot Craig David weer terug te verhuizen naar Engeland, en vorige week bracht hij een nieuw album uit. De zanger gaat met zijn succesvolle partyconcept TS5 weer terug naar de basis, maar blijft niet per se leunen op het succes uit de zeroes.
Toch besloot hij na vijftien jaar terug te gaan naar de UK en werd het tijd voor een nieuw album. “Op een gegeven moment ga je na bij jezelf: Ik heb een mooi appartement. Ik heb die dikke Ferrari. Allemaal geweldig, maar als ik kijk naar wat mij echt gelukkig maakt dan is dat in de studio zitten of op het podium staan. Miami was leuk, maar het voelt goed om weer terug te zijn in het muzikaal diverse Engeland. Er zijn hier veel interessante dingen gaande.”
Niet dat Craig David stil heeft gezeten in Miami. Zo ging hij aan de slag als interieurdesigner van een hotel, nam o.a. een live-plaat op met soulcovers, maar zoals hij zelf zegt was hij vooral bezig met living the life. De feestjes in Miami werden ingewijd met een paar shots in zijn appartement. “In eerste instantie kwamen er alleen een paar vrienden langs. We dronken wat, draaiden muziek en gingen naar de club. Het groeide uit tot een grote houseparty waar ik ben gaan draaien en MC’en. De gastenlijst werd maar groter en groter en ik dacht: als ik dit thuis kan doen, waarom dan niet in clubs? Zo ontstond mijn eigen feest TS5. Vernoemd naar het nummer van mijn appartement.”
Binnen anderhalf jaar groeide TS5 uit tot een begrip op internationale radio en in de clubs. Met zijn mic, een koffer vol clubhits en een vinger op de cue van zijn dj-set reist David de hele wereld over. Het bracht hem zelfs zijn eerste boeking op Glastonbury. Iets dat in 2000 alleen was weggelegd voor rockbands. R&B en house op een festival? Tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. In die tijd was het not done.
De ervaring die hij opdeed met TS5 zijn een grote inspiratiebron voor het nieuwe album Following My Intuition. Een divers album waarin je de invloeden van hiphop, R&B, house, UK garage en een tikje EDM duidelijk kunt horen. Following My Intuition luistert weg als een clubavond, maar dan verzameld op één album. De zanger vond de balans tussen het pleasen van zijn oude fans en het aanspreken van een nieuwe generatie.
Denk aan het akoestische gitaartje en de karakteristieke garageritmes op ‘Here With Me’ of de samenwerking met EDM-kanon Hardwell op de two-steptrack ‘No Holding Back’. Een knipoog naar het verleden, maar wel met de sounds van nu. Het hoogtepunt blijft toch wel de samenwerking met producer Kaytranada op 'GOT IT GOOD' en 'Sink Or Swim'. Of denk aan '16' waar de beat van Justin Biebers ‘Where Are Ü Now’ gecombineerd is met het refrein van ‘Fill Me In’ en wat rake bars over zijn comeback.
‘Ik ben niet meer bezig met het scoren van hits. Mijn muziek was en moet nog steeds een stempel drukken op de muzikale tijdsgeest. '7 Days' en 'Re-Wind' deden dat. De nieuwe plaat moest dat ook hebben en het is geweldig om te zien dat oude fans vinden dat ik 'het' nog steeds kan. Aan de andere kant laat ik een nieuwe generatie kennismaken met een sound van vroeger, maar wel met beide benen in 2016. Het gaat er gewoon om dat mensen de tunes waarderen. Iets dat je tijdens een TS5-show goed kan checken. Of je nu een classic draait of iets heel nieuws, je merkt snel wat het goed doet. Zo smolten de bassy sound van Big Narsty met mijn garage-vibe samen en daaruit ontstond onze single ‘When The Bassline Drops’. Het perfecte voorbeeld.'
Craig David was de man die het UK garage-geluid naar grote clubs en de radio bracht. Samen met zijn producer Mark Hill, a.k.a. Artful Dodger, brachten ze een nieuw geluid: zwoele R&B-glijers over een dansbare beat. Een tijdloos geluid dat het nog altijd goed doet, maar toch is het genre in de vergetelheid geraakt na het grote succes van David. Wel merkt hij dat er weer een nieuwe generatie producers aan de slag gaat met het genre. Een van de redenen dat hij terug wilde naar Engeland. 'Het is net zoiets als de Grime-scene die weer helemaal opleeft. Als meer artiesten zich bezig houden met een genre, groeit de scene en interesseert het meer mensen.'
Britse DJ’s als DJ EZ, Flava D, DJ Q, Royal-T en Conducta winnen zo langzaam maar zeker aan populariteit. Zo maakt in Nederland het Amsterdamse feest Speedfreax een herstart na tien jaar en trekken garage-dj's weer volle zalen op festivals als Triangle. Britse kranten spreken als snel over een garage revival, maar tot een echt grote doorbraak is het tot nu toe niet gekomen. ‘Denk bijvoorbeeld aan Disclosure, die hebben heel veel betekend voor de sound. Nog steeds zie je een heleboel jonge producers en artiesten opkomen. Een van de redenen dat ik weer graag in Engeland zit. Het enige dat het genre nodig heeft zijn nog meer nieuwe artiesten die het genre weer op de kaart zetten.’
Met het draaien tijdens TS5 gaat David weer terug naar zijn roots. De tijden dat hij als 17-jarige jongen achter de draaitafels in Southampton kroop. Nog voor het grote succes, nog voor de platina platen. ‘Met TS5 ga ik terug naar waar ik begon en dat bevalt me wel. De stadiontour in Engeland die eraan komt ga ik wel anders inrichten. Daar wil ik mijn ervaring van de afgelopen 15 jaar en TS5 bundelen met live-elementen. Ik ben blij dat ik die kans weer krijg en vind het ongelofelijk dat ik alle arena's weer langs mag. Ik voel me weer net als die jongen van 18. Jong, eager en klaar voor de volgende stap.’