Methyl Ethel werd in 2013 opgericht als thuisproject van Jake Webb. Onder dit alter ego kon het talent voluit experimenteren. Wat reverb hier en een zanglijntje daar. Wat extra flanger over de gitaarrifjes. En daar houdt Webb overduidelijk van. Héél veel flanger en reverb. De Australiër is niet bang om zijn volledige arsenaal aan soundeffects uit de kast haalt om de dromerige sfeer in zijn producties kracht bij te zetten.
Webb valt graag met de deur in huis: opener Idée Fixe dompelt je direct onder in een warm bad van catchy gitaarrifjes, spacende stemmen en intrigerende synthesizersounds. Webb klinkt misschien als een producer met een oude ziel, maar is in staat om het beste van vroeger te combineren met de productionele mogelijkheden van nu.
Door het gebruik van al die verrassende soundeffecten blijven de meest langgerekte synthesizer-noten bijvoorbeeld interessant. De diepe en duisteren elementen in de muziek worden gecontrasteerd door vrolijke overstuurde gitaarlikjes. Zoals To Swim: die song lijkt aanvankelijk een eentonig verhaal, maar mondt uiteindelijk uit in meerstemmige zang en een groovy baslijn.
Alle nummers worden stuk voor stuk gedragen door melodieën die je na het luisteren niet makkelijk meer uit je hoofd weggevaagd krijgt. Op een diepe track als Deep Perception, weet Webb de betekenis van de titel perfect te vangen in diepe synths die eigenlijk zouden vervelen. Maar de gitaarlickjes, melodieuze zanglijnen en abrupte toonwisselingen houden het geheel interessant en afwisselend. Van het overweldigende Shadowboxing naar het mysterieuze Roque, waarop Webb een intieme sfeer neerzet die zelfs de grootste woonkamer kan veranderen in een klein verhoorkamertje.