3voor12 bespreekt Album van de Week (10): Porches

Balans, dosering en een duik in het diepe op DIY-album Pool

Flip Kloet ,

Een oceaan aan synthesizers, strakke drums en een meeslepende stem: op Porches' album van de week Pool vloeien ze samen tot een gebalanceerd geheel. Porches, echte naam Aaron Maine, is een muzikale duizendpoot, met gevoel voor details en een DIY-mentaliteit waarvan Pool het bewijs is. In tegenstelling tot zijn vorige albums heeft de jonge New Yorker het gehele album thuis opgenomen achter zijn computer.

Maine is helemaal bezeten van zijn thuisstudio, na het aanschaffen van een nieuwe computer en audiosoftware. De producer en songwriter haalt, zoals velen voor hem, zijn inspiratie uit alledaagse dingen en persoonlijke problemen, maar zijn songs zijn allesbehalve doorsnee.

Pool is Maine’s eerste release op het Londense Domino Records. Na zijn laatste album Slow Dance in the Cosmos heeft hij zichzelf ontwikkeld tot een muzikale einzelgänger. “Ik wil niet wachten op mensen. Ik wil niet wachten om de studio in te gaan, ik wil er niet voor betalen of vastzitten aan tijdsschema”, vertelt hij in een interview met Dive In Mag.

De producer is overduidelijk tot rust gekomen in zijn nieuwe muzikale zwembad, want hij neemt afstand van de rauwe gitaargeluiden en industriële sounds die op zijn vorige album te horen waren. Pool staat voor balans, doseren en af een toe een duik in het diepe. Langgerekte, warme synths, ondersteund door treffende beats en de melodische zang van Maine.

Niet veel artiesten zijn in staat om zo’n maximaal gevoel te creëren met een minimalistisch arrangement. Zo opent hij met de Underwater, zijn persoonlijke favoriet, waarbij je als luisteraar ook echt het gevoel hebt dat je jezelf samen met de producer onderdompelt in zijn arsenaal aan dromerige synthesizers. Volgens Maine is dit nummer dan ook precies het geluid waar hij naar op zoek was.

Maar denk niet dat je alleen maar weg kunt dromen. Pool is een plaat met pit. Maine laat zien dat hij nog steeds in staat is om een dijk aan energie op te wekken. Nummers als Hour, Shaver en Car kunnen dan ook beschouwd worden als de waterkrachtcentrale van het album. De saxofoonsolo in Shaver behoort tot een van de details die ervoor zorgen dat Pool je aandacht vasthoudt tot de laatste tel.

Pool is als een Caribische storm die uit het niets tevoorschijn komt. Je begint aan een frisse duik, maar belandt in hels onweer. Om vervolgens te ontwaken in het witte zand met het laatste nummer, Security, op de achtergrond.

Naar het schijnt zit Maine nu alweer wederom in zijn thuisstudio te werken aan zijn nieuwe projecten. Met een berg aan nieuwe apparatuur en synthesizers, kunnen we erop vertrouwen dat Porches wederom voorziet van een geweldig stukje DIY-vakmanschap.