Raury is een ongeslepen diamant
Hype Hotel & Austin Music Hall
De besten hebben aan hun voornaam genoeg. De pas 18-jarige alleskunner Raury Tullis is er zo eentje. Overal duikt zijn naam op in lijstjes van artiesten die je moet gaan checken. En terecht. Niemand schakelt zo moeiteloos over van singer-songwriter met akoestische gitaar naar funkrock naar rap en dan weer naar soul. Eentje die je zelfs meerdere keren wilt kijken: 's middags in de loods van het Hypehotel, 's avonds in op een hiphop-avond in de grote Austin Music Hall.
Op het Hypehotel loopt het ombouwen een kwartier uit. Het is dan ook nogal een ambitieuze opzet van Raury met een begeleidingsband van zes man. Maar dan begint het: "We Are Together, we are the truth” roept de hele band. Voor een pop/rock-publiek heeft Raury het relatief gemakkelijk. Een referentie naar NERD, een akoestische ballad en dan eroverheen knallen met een Eminem-achtige stream of conciousness-rap. Zo wikkelt hij je wel om zijn vinger.
Maar 's avonds als onderdeel van een hip-hop revue heeft Raury een zwaardere wedstrijd. Boegeroep zelfs na zijn cross-over rocktracks. Hij slaat de balads over, trekt zijn shirt uit en roept de zaal tot orde. De rap slaat gelukkig beter aan. Alles moet uit de kast getrokken worden. Onder luid gegil van de voorste rijen die dit niet bij een hip-hop show verwachten stagedived hij zelfs in het publiek. En een paar bandleden achter hem aan. Grappig die verwarring alom, maar uiteindelijk wint hij ook deze zaal op punten.
Volmaakt is het allemaal nog niet. Zijn begeleidingsband is weliswaar enthousiast, maar niet strak genoeg. Ook qua liedjes heeft Raury zijn hit nog niet geschreven. God’s Whisper is heavy en confronterend live, Cigarette Song een mooie ballad, maar wat flauwtjes live. Maar wat Raury wel heeft is het nu-gevoel en zelfs een portie activisme. Je blijft naar hem kijken, al draait hij zich om. Charisma en muzikaal talent in overvloed. Nu nog even al die creativiteit kanaliseren. (Menno Visser)