John Coffey, Best Kept Secret Stage Two, zaterdag 20 juni 2015
Best Kept Secret: John Coffey 'went viral, stayed crucial'
Geen bier, weinig rare fratsen, tamme respons, wél een vette show
Vergeet dat biertje en dat iconische moment dat uitgebreid de wereld over vloog. Terug naar de basis: David Achter de Molen is gewoon de frontman van de Utrechtse heavy punkrockers van John Coffey. Een ietwat hyperactieve frontman die graag over het publiek loopt, dat wel. De hamvraag is dan ook of Achter de Molen de brede barrier op Best Kept Secret kan slechten.
HET CONCERT:
DE ACT:
Utrechtse punk/rock-band die zich door jarenlang een slag in de rondte te spelen langzaam maar zeker heeft opgewerkt tot onmisbare middelgrote festivalact. Ze stonden al eens op Groezrock en Lowlands, maar met de tent op Pinkpop is het grote werk aangebroken. Gisteren genoten enkele duizenden Duitsers van John Coffey op Hurricane, een festival van de grote Duitse evenementenorganisator/boekingsbureau FKP Scorpio. Laat die nu ook Best Kept Secret in de portefeuille hebben... maar op basis van de prestaties (en zeker het recente album The Great News) verdienden ze hier sowieso een plek. Buzz genoeg rond de jongens, maar kunnen ze die enorme Stage 2 tent ook platspelen? Peuleschil na Pinkpop, toch?
HET NUMMER:
We hadden hier veel nummers kunnen kiezen, want dit was nogal een beste en best constante show. 'Featherless Redheads', 'Dirt & Stones' (ditmaal zonder legendarisch biertje), 'Bright Companions' en nieuwere tracks als 'Heart Of A Traitor', 'Son' en 'Broke Neck' knallen allemaal van de Stage 2 af. Oudje 'Romans' was tegen het eind van de set het nummer waarop Best Kept Secret het meest meedeed: "Miiiiiiiiles to the end of the road", zong het voor aanvang en na afloop door de tent. Na alle zo goed als vergeefse pogingen om het publiek mee te krijgen, was dit even genieten.
HET MOMENT:
"Zeg eerlijk: hoeveel mensen zijn hier gekomen om te zien of ik nog een biertje kan vangen?" Voldoende om de halve tent te vullen, aan de respons te zien. "We zijn net uit Duitsland hierheen gereden, waar we op Hurricane speelden. Dat was tof maar fuck, wat is het goed om weer in Nederland te zijn", roept frontman David voordat de band 'Son' inzet.
OOK OPMERKELIJK:
De mensen die, aan de handen te oordelen, John Coffey nog niet kenden, blijven grotendeels staan. Er zit een hele goede kans in dat ze op de hype waren afgekomen, dat ze gerstenat wilden zien vliegen en dat ze enigszins teleurgesteld hebben moeten constateren dat dit geen legendarische show was. Dat je iconische momenten niet op bestelling krijgt. Iets met verwachtingen.
HET PUBLIEK:
Waarschijnlijk had de band ook wel wat meer van het publiek verwacht. Normaal gesproken zien ze een dankbare menigte van sparring partners bij hun shows. Niks van dat alles, oproepen tot meezingen worden maar mondjesmaat gehonoreerd en afgezien van die circlepit voor het podium (een paar dozijn jongens houden vol) is het eigenlijk best een tamme bende. Zo mak zagen we het bij vele optredens van de Utrechters nooit eerder. Pinkpop was een stuk meer rock 'n roll, zeg maar.
HET OORDEEL:
"Hello Amsterdam!" Achter de Molen heeft bij opkomst de lachers op de hand met deze Pharrell-plaagstoot. De jongens werken er bikkelhard voor, het is even wennen aan die Metallica-opstelling met verhogingen die de stagemanager voor ze heeft geplaatst, maar ook daar sjezen ze overheen. Vanaf het drumstel en vanaf de monitors springen de Utrechters heen en weer, en David klimt op een speakertoren en vliegt er brullend af aan het eind van 'Bright Companions'. Gitarist Christoffer van Teijlingen kondigt 'Dirt & Stones' aan en lokt inderdaad een aardige 'Circlepiiiiiit' uit. Dit is het nummer, beerwise dan. Vandaag niet, vandaag komt John Coffey maar moeizaam van het podium. Komt dat door de brede barrier hier, door het statiegeld op de bierglazen, door het vroege tijdstip of door de hoge verwachtingen? Gelukkig is Best Kept Secret wel 'klaar voor de finale' en kolkt Stage 2 wat meer tijdens de laatste drie songs. Aan John Coffey lag het niet, zij leefden vandaag volgens het devies: "Go viral, stay crucial!" Ook zonder rondvliegende biertjes.