Na een blik op de lange rij wachtenden die naar het NDSM-terrein willen, pakken we toch maar gewoon het pontje richting de Buiksloterweg. Even later diep op een of ander bedrijventerrein beland, is er werkelijk geen hond op straat. Is híer dat feestje? De laatste paar honderd meter zien we een handjevol mensen richting het IJ sjokken, maar veelbelovend is het nog niet. Schijn kan bedriegen. Eenmaal binnen in het opvallende gebouw, dat drijft in het IJ, blijkt het gewoon al aan te zijn. Het is dan ook altijd een genot om Sandrien een house-set te horen geven, en vanavond zijn er genoeg feestgangers vroeg op de fiets gestapt om nog een stukje mee te pakken. Het publiek is overwegend typisch ZeeZout, de internationale bezoekers lijken in de minderheid. De Amsterdamse dj – natuurlijk vooral bekend uit de techno-scene – draait precies de goede platen voor dit uur: gemoedelijk, licht te verteren maar toch al opzwepend genoeg om de boel aan de gang te krijgen.
ADE15: Met zijn allen shazam’en bij ZeeZout in Undercurrent
De hele nacht obscure parels van Bicep en consorten
ZeeZout komt dit jaar met een opvallend sterk ADE-programma, en de donderdag springt er op papier al helemaal uit met onder meer Bicep, Optimo en Midland op het programma. Undercurrent, de vaste locatie van ZeeZout in Noord, maakt zich op voor een hele nacht uitbundig dansen op (en shazam'en van) house classics, Afrikaanse pracht en vleugjes disco. Een paar technische probleempjes ten spijt wordt het een topnacht.
Midland neemt het om 1 uur over en meteen valt op dat de Brit. in elk geval wat betreft de moustache, zijn A-game heeft meegenomen (wie hem volgt op Twitter krijgt het hele proces uitgebreid mee). Maar het begin van zijn set valt toch even compleet in het water nadat de eerste plaat meteen vastloopt. Even later mislukt een overgang ook volledig, en zeker na het opzwepende laatste stukje Sandrien heeft de hele zaal eventjes een collectief aw maaaaaan-gevoel. Snel vervangt iemand de naald van een van de platenspelers, die de boosdoener lijkt te zijn geweest. Maar Midland maakt het (meer dan) goed door achter elkaar een paar hele toffe Afrikaanse tunes te draaien, nóg iets later wordt 'Brutal Romance' van Tom Trago ontvangen als hit - mooie kans ook voor Midland om te laten zien dat hij weet wat er leeft in Amsterdam.
Dé set van de avond (en ongetwijfeld een van de betere van ADE15 tot nu toe) komt evenwel van het Britse duo Bicep. Het einde van Midland was al opzwepend en Bicep heeft goed door dat ze beginnen op het potentiële hoogtepunt van de avond: in rap tempo worden er meteen een stuk of zeven echte houseknallers in gegooid. Het is inmiddels afgeladen vol in Undercurrent - tijdens Midland stond er een lange rij op het braakliggende terrein buiten. Bicep lijkt nog wel even in hetzelfde tempo door te willen maar het publiek heeft even genoeg gehad. Dan maar een paar Afrikaanse cultplaten met onder meer een trommelsolo die ellenlang doorgaat maar geen moment verveelt. Vanaf dat moment kan eigenlijk alles en Bicep neemt die ruimte dan ook voor een enorm afwisselende set. Natuurlijk draai je dan ook even je eigen track, en het wat tragere analoge 'Just' krijgt zowaar een enorme respons. Even is er nog paniek als er technisch weer wat mis gaat, driftig worden ‘bel even iemand!’-gebaren naar de stagemanager gemaakt. Wat er nu precies allemaal aan hand is, wordt (mij) niet duidelijk, een smetje is het niet eens te noemen. ZeeZout was een paar jaar geleden een van de eerste organisatoren die het duo naar Nederland haalde, en wordt daar voor nu ten volle beloond.
De set van Optimo voelt daarna toch een beetje als een tegenvaller. Dat ligt niet alleen aan de twee Schotten, maar een deel van het publiek heeft ook simpelweg zijn kruit verschoten in de één uur en drie kwartier-durende Bicep-madness. Vooral JD Twitch lijkt zelf ook een beetje aan het eind van zijn latijn te zitten. En masse trekt men richting rookruimte, waarvoor je wel even de kou moet trotseren. Of richting kleine zaal, waar de ZeeZout-residents goed bezig zijn. Optimo laat naast house en disco voor het eerst deze avond wat straffere four-to-the-floor techno horen, en ook een paar duistere acid-tracks. Niks mis mee, maar het past hier alleen niet helemaal, jammer genoeg. Heel verrassend is het voor Optimo-begrippen ook niet – voor een duo dat er prat op gaat dat serieuze dj’s gillend weg zouden rennen bij hun set, blijven ze zelf aan de serieuze kant. Het euforische slot is dan wel weer heel zorgvuldig opgebouwd.
Afsluiter Antal maakt niet de beste entree ooit – bij de deur wordt hij niet herkend als dj en maakt iemand een opmerking over zijn ‘beautycase’ – maar even later achter de draaitafels is hij meteen in zijn element. En ook bij deze soloboeking is maatje Hunee niet ver weg – de eerste track in Antals set is Crossroads van de 3voor12 Award-winnaar. Meteen daarna volgt een aantal obscure oriëntaalse platen en is dit al weer een vintage Antal-set. Undercurrent is nog ongeveer half gevuld als uw verslaggever van dienst het voor gezien houdt, maar het was dan ook echt ramvol. Het overgebleven deel van het publiek staat óf op zijn laatste benen te dansen, óf naar een cirkel op een blauw telefoonschermpje te staren (ondergetekende deed ook zijn best). Nog beter: op enig moment geeft een jongen zijn telefoon aan Matt McBriar van Bicep. 'Moet ik een foto van je maken?', gebaart de verbouwereerde dj. Nee: een foto van het schermpje van de CDJ is de bedoeling. Zo kan het ook. Al die geboren selectors, die voor de gelegenheid diep in de platenkast hebben gegraven maken het niet te makkelijk. Er sloegen wat platen over, er waren wat technische problemen en er werd wat over cameratassen van 3voor12-verslaggevers overgegeven. Maar door Bicep en de andere cratediggers in de booth werd deze ZeeZout-nacht een absoluut hoogtepunt van ADE15.