“We wilden onszelf overtreffen”, aldus Killer Mike over het verschil tussen Run the Jewels 1 en 2. “Als een sportteam zichzelf een bepaalde stijl aanmeet waarmee ze de competitie winnen, dan raken mensen daar uiteindelijk aan gewend. Dan gaan ze het harder proberen, jou raken op je zwaktes. Dus als je op je lauweren gaat rusten, verlies je. We waren vastbesloten om een harder, donkerder en kwader album te maken. Maar dat was nog niet genoeg: we wilden dat het album een emotioneel centrum zou hebben, een diepte waar we op de vorige plaat wel naar hintten, maar toen niet volledig onderzocht hebben. Ik denk dat we nu een stap verder hebben gezet. El heeft de beats speciaal voor de plaat gemaakt, ze hebben een geweldige cohesie.” El-P: “We wilden absoluut dat deze groep geen wacky eenmalig project zou zijn. We wilden een legacy creëren, en ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”
Bouwen op elkaars ideeën
El-P’s beats hebben op deze plaat weer de karakteristieke mix tussen old school en modern. “Ik denk dat dat mijn stijl in het algemeen is”, zegt hij daarover. Lachend: “Mijn invloeden zijn zo ongeveer gestopt in ‘89. Maar toch klinkt het op een bepaalde manier modern, ik geloof niet in nostalgie. Onder de radar ben ik altijd deel geweest van een scene alternatieve hiphopproducers met sounds die er nog niet echt waren. Ik bedoel, ik luister nooit naar de radio om uit te vinden wat de “new hot shit” is. Tegelijk houd ik wel van de muziek die op de radio komt, en wat er nu aan de hand is. Het mooie aan rapmuziek is dat je verder kunt bouwen op elkaars ideeën. Zo is het ook ontstaan: andermans muziek uit elkaar trekken en er iets nieuws van maken. Daar komt veel vindingrijkheid bij kijken. Een goede hiphopproducer kan fris en nieuw klinken en toch de artiesten waar hij van houdt eren.”