Wu-Tang Clan brengt slechts één kopie van nieuw album uit: "Hopelijk ook naar NL museum"

Nederlandse producer Cilvaringz creëerde kunstproject Once Upon A Time In Shaolin met bijdrages van o.a. RZA, Ghostface Killah, Cher en Redman

Timo Pisart ,

Ergens in Marokko ligt in een gesloten kluis een uniek nieuw album van de legendarische hiphopcrew Wu Tang Clan. Niet alleen uniek omdat naast de gehele Wu-Tang Clan ook Redman, Cher en enkele voetballers van FC Barcelona meedoen, maar vooral uniek omdat er slechts één exemplaar is van The Wu - Once Upon A Time In Shaolin, en dat wordt geveild voor de hoogste bieder. Een hoogst ambitieus project, dat werd geïnitieerd door de van oorsprong Nederlandse producer en rapper Tarik Azzougarh, alias Cilvaringz. "We willen dat muziekconsumptie weer waarde krijgt", vertelde hij vanavond in 3voor12 Radio.

 Het verhaal van The Wu - Once Upon A Time In Shaolin ging de wereld over: onder het mentorschap van RZA maakte producer Cilvaringz in het geheim in zes jaar tijd een 31-nummers tellend dubbelalbum, met bijdrages van de gehele Wu-Tang Clan, maar ook Cher (!) en spelers van FC Barcelona (?!). Een plaat die de hoogtijdagen van de legendarische hiphopcrew in de jaren 90 evenaart, zo wordt geschreven. Maar hoogstwaarschijnlijk komt het gehele album nooit in de schappen te liggen, laat staan in de iTunes-store of op Spotify, zo belooft Cilvaringz in 3voor12 Radio. Het enige exemplaar van The Wu - Once Upon A Time In Shaolin ligt momenteel in een kluis ergens buiten Marrakech in het The Royal Mansour-hotel, opgeborgen in een handgemaakt zilveren doosje, ontworpen door de Brits-Marrokaanse artiest Yahya, die al werkte voor koninklijke families en zakelijke leiders over de hele wereld.

En dat exemplaar, dat wordt geveild voor het hoogste bod. Naar het schijnt is er zelfs al een anoniem bod van 5 miljoen dollar. Maar of dat nou een groep mensen is dat het album wil openbaren, een platenmaatschappij, een zeer-vermogende-fan of een museum, dat is onduidelijk. Het verhaal werd opgepikt door de grote media, van Time tot Billboard en van Rolling Stone tot Fox News. Zelfs Jimmy Fallon grapte erover in zijn talkshow. Maar waarom maakt de Wu-Tang Clan maar één exemplaar van het album? Producer en hoofdverantwoordelijke Cilvaringz sprak er slechts over tegenover het tijdschrift Forbes, tot hij er vanavond in 3voor12 Radio op 3FM meer over losliet.

Het is geen promotionele stunt, bezweert Cilvaringz, maar een tegenbeweging op hedendaagse hap-slik-weg-muziekconsumptie waarin de waarde van een album is gedegradeerd tot richting het nulpunt: Jay-Z liet zijn laatste album gratis weggeven bij de nieuwe Samsung Galaxy, via YouTube luister je alles gratis en zelfs via legale wegen als iTunes en Spotify is een single nog maar een schijntje waard. Cilvaringz: "De experience die je vroeger met een cd had, is vervaagd. Het is dataconsumptie geworden, in plaats van een kunstvorm waar je een band mee vormt. De waarde van muziek zelf is lager geworden. Het is toch bizar dat muziek op iTunes tegenwoordig net zoveel kost als een bosje paperclips? Daarom doen we dit. Waarom kan een schilderij zoveel opbrengen en muziek niet? We willen dat dit album blijft doorleven als kunststuk, en juist niet dat het wordt opgepikt door een platenmaatschappij of merk."

Lang niet iedereen is blij met de manier waarop The Wu - Once Upon A Time In Shaolin wordt uitgebracht. De doorgewinterde fans zien het als hun goed recht om de plaat te horen, er werd zelfs een Kickstarter voor in het leven geroepen. Daaraan geeft Cilvaringz geen gehoor: "Dit keer maken we geen muziek om te delen, het heeft nu een andere purpose. De reacties zijn heel interessant, het is wereldwijd nieuws. Het is interessant om te zien hoe mensen het analyseren. Fans zijn niet altijd positief, die willen het zien. Enkele grote artiesten, ik ga verder geen namen noemen, die vinden het lovenswaardig."

Voordat het album wordt geveild, moet er een tour komen langs musea en kunstinstellingen over de gehele wereld. Onder strikt toezicht moet het mogelijk worden het album te luisteren op de koptelefoon, naar verluidt is er al contact met het Tate Modern. Maar komt het ook naar Nederland, bijvoorbeeld naar het Stedelijk Museum te Amsterdam? "Als het mogelijk is, wel", aldus Cilvaringz.

Luister hier het gehele interview terug, waarin Cilvaringz zich ook uitlaat over Andre Johnson, de Wu-Tang affiliatie die onlangs zijn penis afsneed. "We hebben hem al jaren niet gezien, hij heeft ooit eens met RZA samengewerkt maar de media blijft de naam Wu-Tang Clan er maar bij halen."