Vestival: glijden met zachte G op Neerlands grootste urban-festival

O.a. Miguel, A$AP Rocky en Craig David (!) hoogtepunten op eerste editie van festival met een luchtje

Timo Pisart ,

Een écht grootschalig R&B- en hiphopfestival, dat hadden we nog niet in Nederland. Natuurlijk: Appelsap organiseert al jaren mooie urban-evenementen, MOJO waagde zich deze zomer voor het eerst aan Woo-Hah! en over een week vindt het eerste Encore-festival plaats, maar die boeken niet de allergrootsten. Volstrekt onbekende organisator Vestival waagde zich daar wél aan, met onder andere A$AP Rocky, Trey Songz, Tyga en Miguel in het Nijmeegse Goffertpark, in het weekend van Mysteryland. Het leek te mooi om waar te zijn, maar voilà: elke act kwam keurig op tijd opdagen, het geluid was goed (doch een tikkeltje zacht) en er kwam behoorlijk wat volk (uit de Randstad!) op af. Volgend jaar weer?

Toen Vestival begin juli werd aangekondigd, krabden we ons wel even achter de oren. AMI Live Entertainment zou erachter zitten, een volstrekt onbekende Chileense organisator die naar eigen zeggen al tien jaar grote shows opzet voor onder andere Metallica, Bon Jovi, Paul McCartney en Lady Gaga. Dat klinkt veelbelovend, maar er zat wel een onbetrouwbaar luchtje aan: op internet is er vrijwel niets over AMI te vinden, het gros van hun followersbestand op Twitter is fake en de website van AMI Live is nog altijd ‘under construction’. Een gigantische scam om de zakken van jonge urbanliefhebbers uit te kloppen? Witwaspraktijken van een oliesjeik, zoals in de wandelgangen wordt gemompeld? Of toch gewoon een vermogende boeker die een gat in de markt zag? Vestival leek hoe dan ook kosten noch moeite te hebben gespaard voor een bijzonder enthousiaste (sommigen zouden zeggen: agressieve) online campagne. Tijdens Appelsap lieten ze zelfs een vliegtuig met banner over het Oosterpark vliegen. En feit is dat Vestival een handvol aan de grootste Amerikaanse sterren heeft overgevlogen voor peperdure one-off-shows in Nijmegen, zo’n beetje de minst urban stad van Nederland.

Logistiek aankwakkelen

Met Trey Songz als absolute headliner en ook A$AP Rocky, Tyga, Yellow Claw, Miguel en Craig David is dat voor de mainstream urbanliefhebber een programma om je vingers bij af te likken, maar of het publiek uit de randstad daarvoor de treinreis naar het Oosten wil maken? Aanvankelijk lijkt dat niet het geval. Om half drie ‘s middags, Vestival is dan al bijna twee uur bezig, is het nog treurig leeg op het terrein. En dat terwijl er zeker 50.000 man in het Goffertpark past. Hoe dat terrein is ingericht? Er is een grote openlucht-mainstage waar het vandaag echt te doen is, een overdekte house-tent waar o.a. Eva Simons, Gregor Salto en Quintino staan geprogrammeerd, en een kleinere UK/Garage-stage met als grote trekker Craig David. Een eerder aangekondigd ‘modedorp’ is nergens op het terrein te bekennen, de VIP-deck is niet meer dan een cateringtent op stelten en de aankleding is op zijn zachtst gezegd minimalistisch te noemen. Ook logistiek moet Vestival een beetje op gang komen: de gastenlijst is incompleet, er staan lange rijen voor een wc-bandje en er is slechts één kassa om je betaalchip (want die hebben ze!) op te laden met pinpas.

Goed, genoeg gezeurd, op het moment dat Tyga rond drie uur het hoofdpodium bestijgt wordt het langzaam drukker op het veld. Dat zijn voornamelijk jonge meisjes, stijlvol met naveltruitjes, lippenstift, leren jasjes en een kittig tasje. Ook is er de ordinairdere variant met vettig gevlochten haar en oversized jersey shirts, en veel opgeschoten gasten met opgeschoren haar en armen zo dik als de boomstronken in het Goffertpark. Het is het publiek dat geld uitgeeft, dat niet kijkt op een euro meer of minder, en dat mag ook wel: tickets aan de deur kosten 75,- euro. Kaarten voor de ‘golden circle’, de eerste rij bij het hoofdpodium, zijn nog een stuk prijziger.

Voilà, Tyga moet zijn gouden kettingen natuurlijk ergens van betalen. Hij is de eerste headliner van Vestival, ontving op plaat al features van o.a. Wiz Khalifa, Chris Brown, Future, 2 Chainz en Fall Out Boy (!), en de vierentwintigjarige rapper vliegt er vandaag op Vestival meteen vol in met zijn uptempo, platte hiphop die voornamelijk drugs- en seksgerelateerd is. Eerlijk gezegd: de ideale opening. “Make it nasty”, is het devies, hij gooit er gerust een rondje Versace in en staat nog geen twintig minuten op het podium of springt al vol het publiek in. Vervolgens trekt hij een flinke handvol meisjes het podium op. Wat ook opvalt terwijl Tyga aan zijn xtc-anthem Molly begint: het geluid is vooraan kraakhelder. De bas is hard, de beats zijn lomp maar Tyga zelf is zowaar verstaanbaar en staat hoog in de mix. Loop je verder het veld in, dan wordt het geluid al snel wat te zacht. Maar goed, zo vol staat het Goffertpark nog lange niet.

Ryan Leslie valt wat minder goed. Achter de schermen schreef de zanger annex rapper al voor Britney Spears en Beyoncé, maar zijn eigen werk is toch echt iets te slap, een weeïge combinatie tussen R&B en hiphop, met als dieptepunt een Niggas in Paris-rip-off. Dat compenseert hij met nog véél meer gouden kettingen en het zelf spelen van een mopje synth en een potsierlijk potje klassiek piano. Serieus, het staat op zijn tanktop: “Leslie, Beethoven, Mozart, Bach, Schumann, Brahms, Liszt, Handel, Chopin.” Hij vergat erbij te schrijven: “Welke hoort niet in dit rijtje thuis?" 

Yellow Claw: thunderen op standje 11

Was Leslie een mager vijfje, Yellow Claw gaat vanaf het begin op standje 11. Maar waar kun je van daar nog naartoe? De spierballen-trap van Jim Aasgier, Bizzey en Nizzle is gewoon bedoeld om een uur lang te pieken met minstens een drop per minuut. “Die shit moet hier een beetje legendarisch worden”, gromt Bizzey naar het halflege VIP-vak, dat erbij staat alsof Yellow Claw op het podium een potje Lingo aan het spelen is. Of sterker nog: een aflevering Zomergasten presenteert. Maar dat belemmert het trio niet om héél hard te blazen met een liveversie van Shotgun (inclusief Rochelle), Yung Felix hossend op het podium, Ronnie Flex grijnzend vanuit de zijkant en een tiental in goud gehulde gastdanseressen. Nee, op nuance of subtiliteit is Yellow Claw vandaag niet te betrappen (woordgrap!), maar hun mix van downtempo hiphopbeats met gabbersynths en af en toe een hardcorekick is gewoon een vorm van het allerknapste effectbejag. Zo hard als even later op Mysteryland gaan ze hier niet. En toch, op Higher Ground van TNGHT ontstaan er enkele circle pits en zelfs een bescheiden wall of death. Vestival weet best hoe te thunderen.

Glijden voor gevorderden bij Miguel

Maar meer nog dan thunderen is het glijden, vandaag in het Goffertpark. En Miguel geeft de masterclass glijden voor gevorderden op Vestival, met CO2-kanonnen en vlammenwerpers. Het liefst tegelijk. De beste man hoort tot een nieuwe golf van linksdragende R&B-zangers zoals ook Frank Ocean en The Weeknd, zangers die niet alleen commercieel ontzettend succesvol zijn, maar ook door de fijnproevers en criciti op handen worden gedragen. Uit die rij heeft Miguel de meest virtuoze stem en een Grammy voor beste R&B-song.

En een hele strakke begeleidingsband met een beest van een drummer, zo blijkt vandaag op Vestival. Reteglad, maar dat glijdt wel zo lekker. Miguel is zo’n zanger die zich gerust op zijn knieën laat vallen - aan de gaten in zijn broek te zien doet hij dat vaker – en zich tot de hemel te richten om je respectvol het bed in te lullen, met kopstem-ad libs die telkens richting orgastische hoogten schieten. De meisjes op de voorste rijen smelten massaal bij de liefdesbetuigingen van Miguel, gillen bij ieder danspasje en zingen/kreunen de teksten woord voor woord mee. Hoogtepunten van zijn set zijn vandaag Do You… (“I’ll do you like drugs”) en vooral een heerlijk zwoel uitgebouwd Adorn.

A$AP Rocky komt niet helemaal uit de verf

In het avondzonnetje worden we ondertussen aangesproken door een stel Duitse jongens. “Hier, heb je geld, of je alsjeblieft een pizza en wat water wil halen.” Ze staan er al de hele dag te wachten, tegen de barrier aan gedrukt, en weigeren hun plekje op te geven. Dit is dé dag dat ze Trey Songz van dichtbij zullen zien. Misschien dat A$AP Rocky daarom niet zo hard aankomt als we hadden gehoopt: het publiek komt hier eerder voor de mierzoete ballads van Trey dan de venijnig scherpe verses van Rocky. “Make some noise if you got hoes”, schreeuwt hij. Het blijft akelig stil. Niet dat hij het niet goed doet, overigens. Hij wordt geflankeerd door twee dj’s: eentje voor de platen, de ander voor de misthoornen en gunshots, zo lijkt het. Het hoogtepunt zit al vroeg in de set met F**kin’ Problems, om daar nog overheen te klappen met de Skrillex-banger Wild for the Night, gelardeerd met de vlammenwerpers die we eerder vandaag ook al in actie zagen. De show eindigt een tikkeltje te mellow met marihuana-lijflied Purple Swag, maar juist die dynamiek maakt de show van A$AP razend spannend. Wat hadden we dit graag op Lowlands gezien, zeg.

Definitieve doorbraak van… Craig David?

Aan de andere kant van het reuzenrad speelt ondertussen dé ontdekking van het festival op de UK/Garage-stage. Eerder vandaag stonden daar nog de So Solid Crew en Ms Dynamite, die speciaal voor de gelegenheid onder een steen uit zijn gekropen. Als afsluiter draait Craig David. Inderdaad, dé Craig David. Naar verluid ging hij de laatste jaren feestjes geven in Miami, waar hij zelf steeds vaker achter de decks plaatsnam. Wat blijkt nu? Hij zingt en dj’t tegelijk, en daar is alles wel mee gezegd. Of nee, toch niet: hij doet zijn eigen Seven Days, draait het halve oeuvre van Drake (die ook niet op Vestival had misstaan!) en gooit de ene na de andere eind-jaren-90-R&B-kneiter erin. Mixen kan hij voor geen meter, maar dat hoeft ook niet als je elke mislukte overgang vol bravoure aan elkaar zingt. God, dit is zó slecht… dat het verdomd leuk wordt. Het meest aanstekelijke feestje van Vestival.

Veel leuker ook dan Trey Songz, de absolute headliner van Vestival. De aalgladde zanger richt zich al jaren louter op de mainstream en maakt de bravere pop-R&B-songz die rechtsaf glijden tussen R. Kelly en Chris Brown door. Op zijn onlangs uitgekomen zesde album stonden onder andere Justin Bieber en Nicki Minaj, de zanger stond al driemaal in de HMH, en hij is vandaag uitgerukt met uitgebreide band, blazerssectie én een grote extra brug op het podium. Na de felle show van A$AP Rocky is dit gewoon té mierzoet. De nummers zijn te slap, in het eerste halfuur zitten louter ballads en Trey gebruikt zijn kopstem nét iets te beheerst. De erotische sauna-achtige video's op de schermen lijken net weggelopen uit Trapped in the Closet. Het geluid lijkt ondertussen de geluidstoren amper nog te bereiken, en waar het eerder vanavond drukker leek, is het veld inmiddels weer behoorlijk leeggelopen.

Hoeveel man zou er nog staan? Een stuk of 6000? 7000? Misschien zelfs 12.000? Het is onmogelijk om een nauwkeurige schatting te maken op een terrein dat zo veel maten te groot is, maar een ding is duidelijk: er staan er lang niet genoeg om quitte te spelen in het Goffertpark en met de Amerikaanse wereldsterren die speciaal voor Vestival zijn ingevlogen. De organisatie zelf stelde eerder nog dat winst onbelangrijk was, deze eerste editie, en dat edities in Chili, Singapore, Dubai en Bejing al in de planning staan. Hoe dit níét kan uitlopen op een zeperd, wij weten het ook niet, maar hoe het ook wordt gefinancierd: Nederland mag blij zijn met zo’n gigantisch urban-evenement waar heus een grote markt voor is. Hopelijk is er volgend jaar nog meer budget. Op ons verlanglijstje staat alvast R. Kelly, Drake, Chris Brown en vooruit: nog een keertje Craig David, en dan met een extra lange afterpartyset op het hoofdpodium.