#SXSW14: de afrekening van traumahelikopter, Mozes and the Firstborn, Birth of Joy, KiT e.a.

Hoe scoorden de Nederlanders op het grootste showcasefestival ter wereld?

Timo Pisart ,

Alweer een dikke week is de Nederlandse delegatie terug uit Austin, Texas voor het belangrijkste showcasefestival ter wereld: SXSW. Dáár worden hypes geboren, beklinken muziekbobo's wereldtours en festivalheadliners, maar scoren acts van over de hele aardbol ook op bescheidener schaal platendeals en shows. Nederland was rijk vertegenwoordigd met o.a. Mozes and the Firstborn, traumahelikopter, Birth of Joy, Kuenta i Tambu, Mister & Mississippi en Tom Trago. Hoe deden zij het op SXSW?

Mozes and the Firstborn tekent bij boeker Arcade Fire, Vampire Weekend, Mumford & Sons en together PANGEA

"Dit is voor het eerst sinds twéé maanden dat ik in mijn eigen bed kan slapen", aldus een tevreden manager Remy Meijer van Mozes and the Firstborn, die pas twee dagen weer in Nederland is. "Onwerkelijk, is het!" Geen enkele Nederlandse act deed rond SXSW zó'n uitgebreide tour als Mozes and the Firstborn: met het buzzende together PANGEA speelden ze 46 shows in één reeks door de VS, waarvan 10 op het grootste showcasefestival ter wereld. In die periode kreeg de band een flinke bak media-aandacht: hun debuutalbum werd uitgebracht door Burger Records en gestreamed op het vooraanstaande blog Pitchfork, en National Public Radio (NPR) deed een verschrikkelijk geestig interview met frontman Melle, waarin hij zowaar een stuk Guus Meeuwis zingt (!). "De meeste shows op SXSW deden we met ons Amerikaanse label Burger Records", vertelt Meijer, "we hebben een hele goede relatie met ze. Het is ontzettend tof om op hun feestjes te spelen, ze trekken precies het juiste publiek en zo bereik je heel veel nieuwe fans. Met Burger Mania stond de zaal zo vol, dat er absoluut geen mensen meer bij mochten."

Dankzij een publisher zit Skills van Mozes and the Firstborn onder de skateboardfilm True To This van Volcom en kwam het nummer eerder al in Amazon-serie Betas terecht - "daarmee konden we de trip naar Amerika bekostigen" - maar het belangrijkste wapenfeit van Mozes and the Firstborn op SXSW: ze sloten in Austin een deal met The Billions Corporation, het boekingskantoor dat together PANGEA boekt, maar ook Mumford & Sons, Vampire Weekend, Bon Iver, Arcade Fire, Pavement, Fleet Foxes en ga zo maar door. "Op hun feestje daar hebben we het officieel gemaakt. We kijken nu of we in oktober terug kunnen naar de VS, tussendoor gaan we een nieuwe plaat opnemen en natuurlijk weer veel shows in Europa doen."

traumahelikopter gaat voor 40-shows-tour door hele VS

Een succes, zo noemt traumahelikopter-manager Frank Kimenai hun tweede keer SXSW. Ging het Groningse garagerocktrio vorig jaar nog 'partycrashend' met 9 shows louter buiten het officiële programma, ditmaal speelden ze de hottest places in town met 6 optredens bij onder andere het hippe Burger Records, label Castleface van Thee Oh Sees-frontman John Dwyer en hun VS-boekingsagent Ping Pong Bookings (o.a. Warm Soda, Sex Jams, The Pharmacy en pasgeboren hype The Abigails). "Vorig jaar hebben we last minute alles aangepakt wat we konden krijgen", aldus Kimenai, "dit jaar hebben we de handen ineengeslagen met die Amerikaanse boeker: dankzij hen kwamen we precies waar we moesten komen, gerichter en op een hoger niveau. Het is een gekkenhuis, alsof je vijf dagen lang op Koninginnedag in Amsterdam bent, je kunt beter vijf concrete afspraken maken dan twintig halve. De zondag na het festival hebben we de beste bespreking gehad, in alle rust zaten we anderhalf uur met onze agent om de plannen voor het jaar door te spreken. Ook onze publisher, die met o.a. Black Flag en Dead Kennedys werkt, hadden we een goed afspraak: hij kwam twee shows kijken en bleek erg gecommitteerd om de muziek van traumahelikopter te verkopen."

Dat alles heeft geen windeieren gelegd, aldus Kimenai. Op SXSW zette traumahelikopter de lijntjes uit voor een aanstaande tour door de VS, die in september en oktober moet plaatsvinden. "We mikken op een volledige ronde door Amerika met circa 40 shows, en dat is heel realistisch. Nu onderhandelen we met welke Amerikaanse band we op tour gaan."

Birth of Joy is opgepikt door Alice Cooper

Ook voor 12van3voor12-act Birth of Joy viel alles op z'n plaats op SXSW, steekt manager René Beerens van wal. "We zijn dit jaar al zo ontzettend druk in Europa, dat we SXSW vooral wilden gebruiken als een derde 'prikkie' om interessante mensen te ontmoeten en spreken, na showcasefestivals Culture Collide en CMJ. Een beetje vissen in de vijver die USA heet, dus. En zoals zo vaak met Birth of Joy, werd ook dit prikkie een flinke, dikke bult."

Wat dat concreet betekent? De week voorafgaand aan het festival brachten de psychedelische rockers hun album Prisoner uit in de VS, waarna niemand minder dan Alice Cooper ze draaide in zijn radioshow Nights With Alice Cooper. "Hoe vet is dat?! Mr. Cooper himself bepaalt welke platen worden gedraaid, en daar stond opeens ook Birth of Joy tussen. Een unicum, werd ons verteld, want hij draait normaal alleen maar rock-dinosauriërs."

Ook werd Birth of Joy uitgenodigd om op SXSW te spelen op de NBC-talkshow Late Night with Carson Daly, scoorden ze er een boeking op het Oostenrijkse festival Novarock en stonden ze last-minute op de showcase van Landshark Promotions, een Amerikaans bedrijf dat de promotie voor o.a. The Rolling Stones, Mötorhead en Deep Purple verzorgt. "Geen klein visje, dus. Gary, een van de directeuren, was tijdens de show al zó enthousiast." Achteraf stuurde hij nog een verschrikkelijk lovend mailtje waarin hij Birth of Joy een van z'n SXSW-hoogtepunten noemde: 'I'm a touch guy to wow these days, I've worked in the business since 1991 so I've been there, seen that…but, this band knocked my socks off.' "Hij liet al weten graag met ons in zee te gaan voor een Amerikaans en/of Canadees radioplan."

Kuenta i Tambu gedraaid door 15 college radio stations:

Hebben gitaaracts als traumahelikopter en Mozes and the Firstborn hun backline zó opgebouwd, voor de opruiende electro-percussie-act Kuenta i Tambu (KiT) waren de vluchtige showcase-optredens op SXSW een grotere uitdaging met een berg aan trommels en apparatuur. "Je moet zó snel ombouwen dat we meestal maar 20 minuten hadden om te spelen", aldus frontman Roël Callister. Hij lacht: "Maar het publiek stond telkens vanaf de eerste beat te dansen en te klappen!"

In januari was Kuenta i Tambu ook al in de VS, voor showcasefestival globalFEST. Daar scoorden ze een boeker in The Agency Group en een publisher in Rock Paper Scissors. Dankzij hen speelde Kuenta i Tambu 5 shows op SXSW. "De reacties daarop komen nog steeds binnen. We gaan in juni terug voor een tour van drie weken, waarvoor nu 8 shows staan. Verder hebben minstens 15 college radio stations ons opgepikt: ik zit met brede lach de lijsten te bekijken waar onze muziek zoal wordt gedraaid. Ook zijn we al benaderd door twee synchronisatie-bureaus. SXSW is de ideale promotie voor een band, het staat uitstekend op je cv en je krijgt er hele goede contacten."

Het hoogtepunt voor KiT? Dat was hun show in The Russian House op de laatste dag. "We speelden er met de Canadese dj-crew A Tribe Called Red. Het publiek ging hélemaal los! Er kwamen zelfs wat vijftig-plussers op ons af, mensen van wie je het totaal niet verwacht vonden het tof. We kijken nu of we ook met A Tribe Called Red op tour kunnen door Noord-Amerika. Kortom: een supergeslaagde ervaring, we gaan volgend jaar weer."

En de rest?

Natuurlijk waren er meer Nederlanders op SXSW. Zo speelde Mister and Mississippi een vijftal shows, hun eerste keer in de VS. Zij laten weten dat "het te vroeg is om te zeggen of de band hier iets aan heeft overgehouden qua boekers en labels. Er is interesse, maar meer kunnen we er nog niet over zeggen." Ook housedj/producer Tom Trago, die rond SXSW een uitgebreide tour deed door de VS, kan nog geen directe nieuwe ontwikkelingen noemen, laat zijn management weten, "mede omdat Tom al was voorzien in een VS-boeker en label. Het festival was een van de pijlers in zijn eerste Amerikaanse tour, die hem zeker verder zal helpen in zijn verdere carrière aldaar."

De Nederlandse act die het meeste speelde op SXSW? Dat is níét Mozes and the Firstborn, maar de in ons land vrij onbekende geboren Texaanse, in Amsterdam woonachtige Dusty Stray. Hij speelde maar liefst 11 shows in Austin. "Dat was erg druk, maar superleuk!", mailt hij vanuit Texas. "Het hoogtepunt was een uur-lang live radioshow op KDRP, met een radiopubliek van circa 35.000 man. Ook speelden we in nr. 1 live venue Strange Brew en legendarische podia als Continental Club en Hole In The Wall. Een geweldig avontuur. Vooralsnog hebben we er nog geen 'resultaat' wat betreft boekers en platencontracten, maar wel heel veel contacten met een stel muzikanten die vaker naar Nederland komen."

Aanstaande zaterdag om 21.25 zie je op Nederland 3 'De toekomstmuziek van 2014', een VPRO-uitzending geheel gewijd aan SXSW.