De twee festivals slaan elkaar nu al met marketingstrategieen om de oren. Zo kocht Down The Rabbit hole advertenties naar aanleiding van Google-hits op Best Kept Secret, hoewel Van Eerdenburg van niets weet. 'Is dat zo?' lacht hij. Swarts kon er wel om lachen, zegt hij. Best Kept Secret kwam met een ludieke reactie: de organisatie van het festival deelde bij de kaartverkoop hopjesvla uit als reactie op de opmerkelijke tekst 'draai je plaatje, kook je potje, bouw je vlotje, hip je hopje' in het persbericht van Down The Rabbit Hole. 'Een heeel klein steekje,' zegt Swarts. Toch is er ook serieus sprake van concurrentie. Is er over vijf jaar nog wel plaats voor allebei deze festivals, of kan er maar één de nieuwe Lowlands worden? Bezoekers hebben maar een keer 200 euro te spenderen.
Van Eerdenburg: 'Daar zou het op uit kunnen draaien. Dat er concurrentie is, is niet nieuw. We opereren allemaal in een Europese markt. In het weekend van Lowlands zitten bijvoorbeeld zeven Europese festivals, je strijdt vooral om de acts. Als promotor moet je zeggen: voor het publiek is het altijd minder goed nieuws als er concurrentie is tussen promotors. De kaarten voor de acts gaan omhoog, de kaartprijzen gaan omhoog en de line-up ontstaat bijna automatisch. Eigenlijk is het gewoon slecht nieuws. Je moet dus heel erg op je concept zitten, je nieuwe aanbod, wat doe je overdag, 's nachts..."
Volgens Van Eerdenburg is The Black Keys een van de headliners van Down The Rabbit Hole in verband met het nieuwe album in mei. MGMT is 'een interessante band, maar geen headliner. Ze zullen met de laatste plaat geen veel groter publiek aanboren.' Wel moet Rabbit Hole nog wachten op Glastonbury voor ze definitief vast te leggen. Swarts vindt dat er veel te winnen is 'aan de achterkant' van festivals: hoe krijg je artiesten zo ver dat ze aan elkaar gaan vertellen dat een festival een fijne plek is? 'We hebben jarenlang op festivals van anderen rondgelopen. Er zijn goede dingen en dingen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Dat zit hem in catering, in leuke activiteiten zoals een safari voor bands.' Elke band wilde meedoen, tot aan Portishead toe. 'Er was zelfs een wachtlijst.'
Best Kept Secret komt met een extra podium, bevestigt Swarts. Van Eerdenburg mikt voor de eerste editie van Down The Rabbit Hole op 15 duizend bezoekers.