#ESNS14: Kate Boy, alsof The Knife een popplaat gemaakt heeft

Zweeds trio op het juiste moment op de juiste plek

Atze de Vrieze ,

Wit licht, enkel wit licht. De lichtman van Kate Boy heeft wel begrepen hoe je sfeer schept in het fraaie Grand Theatre, zeker voor de visuele kant een van de mooiste zalen van de stad. Wit licht op zwarte pakjes, met subtiele witte strepen. De Zweden hebben alvast een bonuspunt binnen bij aanvang.

HET CONCERT
Kate Boy, Eurosonic, Grand Theatre, 16-01-2014

DE ACT
Het loont om even naar voren te lopen in de volle zaal, om te kijken hoe 'boy' dat meisje van Kate Boy dan wel niet is. Behoorlijk, in de zin van stoer, een petje diep over haar gezicht getrokken. Aan de rechterkant van haar gezicht heeft ze jongensachtig kort haar, aan de andere kant hangt het tot over haar schouders. Zij is Australisch, de twee heren die haar flankeren hebben van die typische Zweedse robuuste koppen. De man rechts speelt bas, zeer gedisciplineerd. Links wordt drie kwartier lang op allerlei elektronische pads geramd, op een manier waarop sommige bands dat doen in het 'extatische hoogtepuntje' aan het slot van hun set.

HET NUMMER
Hoogtepunt is single 'Northern Lights'. Het is toch wel typisch om te horen hoe zeer Kate Boy aansluiting zoekt bij het revolutionaire elektronische geluid van landgenoten The Knife. Of beter nog: als Karin Dreijer Andersson's soloproject Fever Ray. De industriële synthmelodieen, de overstuurde vocale uithalen, zelfs in de percussie, waar af en toe geknipoogd wordt naar die typische elektronische steeldrum. Maar waar The Knife alles vertraagt en de vocalen laat versmelten met de muziek, kiest Kate Boy voor de popbenadering, up tempo, dansbaar zelfs. Dicht tegen de rip-off rand dus, dat wel.

HET MOMENT
Hoewel, hoogtepunt, het absolute hoogtepunt blijkt even later toch die anders single, 'The Way We Are', waaraan je vooral de zinsnede 'got to het this out of my head' onthoudt. Het is zowaar een claustrofobische meezinger: 'There's been too much pressure in the border / And I need to calm down / Just to breathe here, oxygen, and out / There's been too much poison in the system.' Dit is Kate Boy op zijn best, wild swingend, nog altijd een beetle kil, maar toch uitnodigend.

HET PUBLIEK
Kate Boy staat op het ideale moment op een geweldige plek. Op de rand van de nacht, in een theater waar licht en geluid goed voor elkaar zijn. En dus loopt de zaal helemaal vol voor de Zweden.

HET OORDEEL

Rond die twee ijzersterke popsingles heeft Kate Boy nog voor hun debuutalbum uit is al een behoorlijk solide set gebouwd. Goed gespeeld bovendien. Voor festivals die graag live acts boeken een zekerheidje.