ADE14: Sensuele FKA Twigs laat de muziek spreken…

… en versterkt haar optreden door middel van dans

Tim Schakel ,

Al tijden is het concert van FKA Twigs uitverkocht en dús kunnen we voorzichtig spreken van een hype. Op diverse blogs wordt haar hyper-seksuele, spannende r&b geprezen en haar album LP1 is 3voor12 Album van de Week geweest. Daarbuiten maakte zangeres Twigs op Pitch al grote indruk. Ter illustratie: Een meisje in het publiek was zo onder de indruk dat ze het hele optreden met haar mond open heeft gekeken. Kan FKA Twigs dit ook vanavond bewerkstelligen in een uitverkochte Tolhuistuin?

Het optreden begint met een valse start. Rond tien voor half tien wordt de intro muziek gestart. Men reageert enthousiast en wacht totdat de band verschijnt. Niet wetende dat het nog dertien minuten zal duren voordat de track is afgelopen. Daarna gaat het dan echt beginnen, denkt men. Niets is minder waar. Een ander intro muziekje wordt gestart tot ergernis van het publiek.

Uiteindelijk is het tien over half tien voordat de show begint. Na het derde, sterke nummer "Lights On" is alles vergeven en vergeten. Misschien hoort het uitdagen van het publiek ook wel een beetje bij een spannende act als deze. Al snel wordt duidelijk hoe perfectionistisch deze band rondom Twigs is. Drie mannen, met waarschijnlijk een  slagwerk achtergrond, vormen een driehoek om de zangeres heen en spelen elke muzieknoot live in op samplepads. Er staan minstens tien van dit soort apparaten op het podium. Het geluid is erg goed in de Tolhuistuin en dat komt hun sound ten goede. Het is mooi om te zien hoe de drie mannen met elkaar communiceren door middel van oogcontact tijdens het optreden. Wanneer de één zijn drumstok de lucht in steekt om vervolgens te slaan, volgt de rest, soms bewust net iets later dan de ander.

Door deze sterke basis krijgt Twigs de mogelijkheid te schitteren. Dit doet ze dan ook met verve. Elke noot die ze zingt is spatzuiver, en elke dansbeweging die ze maakt is subtiel en sensueel. Nooit maakt ze een beweging te veel. Ze heeft alles onder controle. En dat is knap, want het komt niet vaak voor dat een zangeres door middel van dans haar muziek weet te versterken. Een hoogtepunt in de set is dan ook wanneer één van haar bandleden door middel van (gesamplede) percussie haar bewegingen volgt. Langzaam vertraagt ze haar dans, en de drums dus ook. En dan ineens: Pats! Het begin van een nieuw nummer. Het optreden krijgt dankzij dans een dynamisch karakter.

Een ander hoogtepunt in de set is het één na laatste nummer "Two Weeks", afkomstig van haar laatste plaat LP1. De catchy synths in combinatie met de zwoele r&b ritmes zorgen voor een mooi slotakkoord, van een zeer goed optreden. Tussen de nummers is Twigs spaarzaam met wat ze zegt: twee keer trekt zij haar mond open tegen het publiek. Meer hoeft ze ook niet te zeggen, want ze heeft vanavond de muziek laten spreken in combinatie met haar prachtige danstechniek. De inhoud wint vandaag.