3voor12 bespreekt Album van de Week (44): 2562

The New Today neemt je mee naar een nieuwe wereld

Tim van der Steen ,

Na zich een paar jaar op zijn andere alter ego, A Made Up Sound, te hebben gericht is Dave Huismans terug met 2562, en hoe! Hij heeft de dubstep achter zich gelaten en zet met The New Today een ijzersterke, verhalende elektronicaplaat neer. Het is een duistere, verrassende trip naar een nieuwe wereld.

A New Today is een ontdekkingsreis, en Dave Huismans ging in zijn zoektocht naar geluid terug in de tijd. Sounds zijn gesampled, vervormd en samengevoegd. Die geluiden komen overal vandaan, van krautrock tot vroege elektronische muziek en techno, en wat de Duitsers Klangforshung noemen: Het creëren van geluiden, wat bijvoorbeeld door Tom Disseveld en Dick Raaijmakers gebeurde in het Phillips-lab in de jaren vijftig. Op een moderne manier doet Huismans dat ook. Hij pakt oude muziek en geluiden en gaat daarmee op zoek naar nieuwe sounds.

Met die geluiden schept de Hagenees een hele nieuwe wereld. “Na de samplesessies maakte ik in zes weken zo’n 25 schetsen voor het album,” zei Huismans tijdens een interview in 3voor12 Radio. “Die presenteerde ik live op het TodaysArt festival in Den Haag, daar merkte ik dat ik voldoende had om een album samen te stellen.” The New Today is de vierde plaat van 2562, een van de alter ego’s van Huismans. Hij opereert ook nog onder de naam A Made Up Sound, waarmee hij zich meer richt op house en techno, geschikter voor de dansvloer. 2562 was vroeger voornamelijk dubstep, dat heeft hij inmiddels achter zich gelaten. Het is nu experimenteler, en op The New Today bouwt Huismans aan een beschaving. In de zoektocht naar geluid lijkt het of we arriveren op een vreemde planeet, waar na een voorzichtig begin een industriële samenleving ontstaat.

Het album begint met Arrival, een ambient stuk waarin je diepte en leegte kan voelen. Met bliepjes, ruis en echo is het als een blik in het universum. Dan komen we bij de tweede track, Terraforming. De voorzichtige eerste stappen in een nieuwe wereld. Hier krijgt het geluid al meer substantie. Het is ritmischer en je hoort een kabbelend beekje. De eerste bassen zwellen langzaam aan en de percussie komt op. Een doffe clap klinkt links en rechts en het wordt al iets industriëler. Dat zet door in Cosmic Bounce, waarna we aankomen bij de drie tracks die de kern van de plaat vormen.

Vibedoctor begint verstild. Het lijkt of je vogels hoort en een synth zwelt langzaam aan, daaroverheen klinkt een vragend melodietje. Halverwege de track slaat het om, alsof je in een stroomversnelling belandt. De melodie wordt hectischer, het kan zo de soundtrack van een thriller zijn. Utopia volgt, het hart van The New Today. Je voelt de bedrijvigheid met staccato synths en een stampende doffe baslijn, die later verstilt en vanuit de diepte weer opdoemt. De plaat blijft constant spannend.

Drumroll begint daarna dreigend met grommende donkere strijkers, alsof er een roofdier op de loer ligt. Een lange roffel op de snaredrum die langzaam opkomt. Dan komen de synths en schijnt even het licht, om daarna snel weer te doven en opnieuw plaats te maken voor de dreiging. Het is of hier de beschaving over zijn hoogtepunt is en weer instort. Dat geeft ruimte voor New Life, de laatste track van het album, die start met zachte bassen als een kloppend hart. De lichte synths maken ruimte voor een spannender melodietje en het zacht kloppende hart gaat steviger stampen. Dit ebt later in de track weer weg, en het album eindigt in een serene soundscape.

Dave Huismans heeft met The New Today iets heel knaps neergezet. Het is geen dansplaat maar verhalende elektronica, waarbij je de ogen kan sluiten en een nieuwe wereld instapt. Het album is al uit op Huismans' eigen label; When In Doubt.