De sterke daling past in de grote klappen die de hele entertainmentmarkt krijgt. Ook de gamesmarkt staat onder druk, ondanks de recordsuccessen van GTA V. Paul Solleveld van branchevereniging NVPI is niet verrast door het verder wegzakken van de fysieke markt, al ziet hij een kleinere daling. "Een schatting onder onze leden ligt rond de 20%. Wel zien we een flinke stijging van de vinylverkoop, ook in Nederland een groeiend fenomeen. Maar over het algemeen zie je de stemming toch sterk omslaan naar digitaal."
Mogelijke verklaring voor het gat tussen de GfK cijfers en de schatting van NVPI ligt bij het faillissement van Free Record Shop. De keten was veel negatief in het nieuws, en hoewel een aantal winkels de slag overleefd hebben, is ook een groot deel aan omzet weg gevallen. "Free Record Shop is ontzettend aan met modderen", zegt Solleveld. "Wordt het nu verkocht of niet? Een belangrijk probleem is dat ze de mensen simpelweg niet meer in de winkels krijgen. Maar al met al heb ik er een goed gevoel bij dat we dit jaar positief afsluiten."
Volgens Michael Verharen van GfK zijn er drie elementen die de daling verklaren. "Allereerst zien we een verschuiving in het retaillandschap: krimpend winkelaanbod en winkelaantal. De tweede reden is de verschuiving naar digitaal, met streaming als aanjager. En dan is er nog een derde verklaring: titels aan de top verkopen minder goed dan vorig jaar. Hitzone-compilaties bijvoorbeeld blijven nog wel populair, maar in aantallen loopt het toch wat terug. Vorig jaar waren er in het derde kwartaal bovendien releases van Jan Smit, Ilse DeLange en Nick en Simon, drie artiesten die het fysiek nog altijd goed doen."
Fysieke muziekmarkt daalt scherper in derde kwartaal 2013
Verdwijnen Free Record Shops is klap, streaming stijgt
Dat de fysieke muziekmarkt krimpt is geen nieuws. Maar de -37% in het derde kwartaal van 2013 ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is toch wel opmerkelijk. Dat blijkt uit cijfers van GfK. Het onderzoeksbureau noteert ook dat de muziekmarkt voor het eerst in twaalf jaar toch een plus kan noteren, dankzij de sterke groei van de streamingdiensten.