Indian Summer gaat tweedaags en in 2014 nog groter

Noord-Hollands festival vervult "lang gekoesterde wens"

Ingmar Griffioen ,

De groei van Indian Summer Festival zet door; het evenement breidt uit naar twee dagen op zaterdag 15 en zondag 16 juni. Het Noord-Hollandse festival werd in 2011 overgenomen door de grote Duitse concertpromoter FKP Scorpio, die voor de editie op 16 juni grote internationale namen als Madness, The Kooks, The Wombats en Selah Sue strikte. Festivaldirecteur Marco Kuiper is opgetogen: "Dit is een lang gekoesterde wens en wel spannend om een totaal nieuwe dimensie als tweedaags festival in te gaan." Bezoekers met combitickets kunnen kamperen op De Kolibrie, een landschapscamping aan de noordzijde van recreatiegebied Geestmerambacht. Indian Summer zit nu aan de zuidkant, maar verhuist in 2014 naar een groter terrein naast de camping.

Indian Summer is in 13 jaar doorgegroeid tot een festival voor 20.000 bezoekers, een aantal dat met de internationalisering van het programma constant is gebleven. Op 16 juni treden op zeven stages zo'n vijftig acts op. FKP-directeur Folkert Koopmans sprak in april 2012 in een interview met 3voor12 al de ambitie uit om door te groeien: "We hebben het plan om een ander terrein erbij te nemen of daar naartoe te gaan. Daar kunnen meer mensen op: 40- tot 50.000. We denken er ook over om meerdaags te gaan." Dit jaar groeit de capaciteit daarmee al naar twee keer 25.000 bezoekers. Kuiper: "Dit is de eerste aanzet, nu gaan we kijken of we ook twee keer de tent vol kunnen draaien en die trend voortzetten."

De koers blijft ambitieus, want in 2014 verkast Indian Summer Festival dus naar een groter evenemententerrein aan de noordkant van het recreatiegebied. Kuiper: "We zijn nu bezig om te kijken hoe we dat helemaal duurzaam kunnen ontwikkelen. Volgende keer wil ik daar graag meer over uitweiden, maar we verhuizen in 2014 sowieso naar het evenemententerrein. Het voordeel is dat de camping daar aan vast zit en dat we de capaciteit kunnen uitbreiden." Het festival wil zich "onderscheiden van de rest", legt Kuiper uit. "We willen betere faciliteiten bieden, geen wachtrijen, gemak (een festivalterrein naast de camping); eigenlijk het beste van het beste voor een zo scherp mogelijke prijs." Wat dat laatste betreft is het volgens de directeur een groot voordeel om met een bestaande camping te werken, in plaats van er een uit de grond te moeten stampen.

Het was volgens de directeur even wennen met de nieuwe partners FKP Scorpio en boekingsbureau Friendly Fire: "Scorpio is een fijne partner en met Friendly Fire erbij hebben we een goed team. We hebben het heel goed gedaan vorig jaar, zeker gezien de trends in festivalland en ik denk dat we dit jaar weer een stap kunnen maken. We zijn nu bezig met twee grote buitenlandse headliners, als die lukken dan zijn we er wel."

Indian Summer belooft op Facebook snel met meer info te komen. Dat wordt uiterlijk woensdag 16 januari denkt Kuiper. De voorverkoop begint namelijk op 19 januari. Het blijft ook mogelijk om dagtickets te kopen.