TicketSwap: nieuwe tweedehands ticketmarkt tegen oplichters

Trio richt uit persoonlijke frustratie online ruilmarkt op

Ingmar Griffioen ,

Veilig tweedehands e-tickets kopen en verkopen, dat moet toch mogelijk zijn? Vanuit die gedachte hebben drie twintigers maandag TicketSwap gelanceerd: een online ruilmarkt voor tweehands tickets om oplichting tegen te gaan. Kopen doe je via iDEAL waarna je een nieuw e-ticket in de mail ontvangt. "Wij hanteren een maximale verkoopprijs van 120% om handelaren te weren", vertelt initiator Frank Roor. Dat percentage is gebaseerd op een wetsvoorstel van SP en CDA over de doorverkoop van tickets. Roor: "Het is te hopen dat die wet erdoor is voor het échte festivalseizoen begint."

De noodzaak voor TicketSwap is volgens Roor even evident als die voor de ticketingwet, waarvoor het wetsvoorstel al sinds 2010 op behandeling in de Eerste Kamer wacht. "Zwarthandel is een doorn in het oog. Lowlands was wel weer snel uitverkocht, gewoon doordat malafide ticketbedrijven de kaarten op grote schaal opkopen." Hoe precies kan Roor alleen vermoeden: "Je leest verhalen over groepen studenten en zelfs Chinezen die ingezet worden." Dat vorige week een echtpaar werd opgepakt, dat ruim 100 mensen oplichtte met valse concert- en festivalkaarten, onderstreept voor Roor de behoefte aan wetgeving en zijn initiatief.

SP-kamerlid Jasper van Dijk zet zich actief in om de door ex-partijgenoot Arda Gerkens aangezwengelde wet aangenomen te krijgen. De Tweede Kamer stemde er al in 2010 mee in, maar de val van het eerste kabinet Rutte voorkwam vooralsnog behandeling in de Eerste Kamer. Medio vorig jaar beloofde Van Dijk in 3voor12 Radio "er na de verkiezingen echt zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan". Streefdatum najaar 2012 is niet gehaald, maar per mail liet de SP'er wel aan Roor weten dat het voorstel "binnenkort in de Eerste Kamer behandeld wordt".

Roor is een van de drie initiatiefnemers die zeggen TicketSwap "uit persoonlijke frustratie" begonnen te zijn. "We zijn uiteraard zelf ook de doelgroep. Mede-oprichter Hans Ober wilde vorig jaar zijn Lowlands-kaartje via Marktplaats verkopen en de koper wilde langs komen om te zien of het wel betrouwbaar was. Begrijpelijk, maar erg omslachtig."

Het trio is in gesprek met ticketbedrijven als PayLogic en Ticketscript. "Het mooiste is als wij een koppeling met hen kunnen maken, zodat we kunnen controleren of het ticket geldig is en wij dan een nieuw e-ticket kunnen uitgeven." De bedrijven reageerden volgens Roor 'vrij positief'. "Ze zagen er zeker wat in, maar we verwachten dat de aantallen gebruikers hoger moeten zijn voor zij het genoeg meerwaarde vinden om tijd in te investeren." TicketSwap wil ook contact openemen met de door Mojo en poppodia opgezette Weet Waar Je Koopt campagne.