R&b zanger The Child Of Lov overleden

Achter mysterieuze zanger schuilde Poetry Slam-kampioen

Atze de Vrieze ,

Dichter en artiest Martijn Teerlinck (26) is dinsdag 10 december overleden. Teerlinck debuteerde dit jaar als r&b/soul-zanger The Child Of Lov met een bijzonder album, waarop onder meer Damon Albarn (Blur, Gorillaz), rapper MF DOOM en bassist Thundercat meededen. De artiest werd omgeven door mysterie, onder meer doordat hij keer op keer optredens afzegde. Komend weekend zou hij zijn langverwachte livedebuut maken op State-X in Den Haag. Zelfs MF DOOM zou daarbij aanwezig zijn. In literaire kringen was hij vooral bekend door het winnen van Poetry Slam 2010.

Het bericht kwam naar buiten via Erik Jan Harmens, een collega-dichter die in 2002 ook al eens het NK Poetry Slam won. "Zijn vrouw heeft mij gisteravond benaderd", zegt Harmens, "ze heeft mij gevraagd het nieuws naar buiten te brengen. Martijn leed al jaren onder een broze gezondheid. Recent is hij geopereerd aan zijn aorta, en daarbij zijn complicaties ontstaan." Manager Trey Reames bevestigt het overlijden. Volgens Reames leed Teerlinck vanaf zijn geboorte aan een hartaandoening. "Dit was een jonge kerel, die zijn hele leven leefde in de schaduw van de dood. Vanaf het moment dat ik hem twee jaar geleden leerde kennen, wist ik dat hij elke dag dood kon gaan."

Bij 3voor12 kennen we Martijn Teerlinck vooral als The Child Of Lov. Begin dit jaar dook ineens in de internationale blogosphere een in Nederland wonende artiest op die zich zo noemde. Over zijn identiteit was op dat moment verder niets bekend, wel dat hij samenwerkte met onder meer Damon Albarn en MF Doom. Pitchfork primeurde zijn nummer Give Me, het Engelse NME nomineerde hem voor een NME Award als beste nieuwkomer, een prijs die hij vervolgens nog won ook. De mysterieuze zanger besloot zijn award ook daadwerkelijk op te halen. We zagen een in een stijlvol rood pak gestoken man met lang haar en een dun snorretje, die voor zijn dankspeech maar een woord nodig had: 'Thanks.' Rond die tijd werd ook zijn allereerste optreden ooit aangekondigd: op het monumentale Glastonbury festival in Engeland.

Het moge duidelijk zijn: de interesse was gewekt, en toen The Child Of Lov in mei zijn uitstekende debuutalbum uitbracht stonden journalisten in de rij om uit te vinden wie die merkwaardige artiest dan wel niet was. Hij stelde zich aan 3voor12 voor als Cole Williams, man met een Engelse naam, maar opgegroeid in Alkmaar. Anderen herkenden hem als Martijn Teerlinck, een jonge dichter met Vlaamse roots die in 2010 het NK Poetry Slam won. Hij sprak in interviews met hese stem, iets dat hij wijdde aan de overdaad aan pers. In de zomer zegde The Child Of Lov een aantal festivals af, waaronder die bijzondere gig op Glastonbury. Sterker nog: The Child Of Lov beklom uiteindelijk nooit het podium. Volgens Reames werden de eerste shows niet afgezegd om gezondheidsredenen. "Het label wilde niet de investering doen om The Child Of Lov op de juiste manier op te laten treden. Een zanger met twee blanke gasten op keyboards achter zich, dat kon echt niet. Voor het optreden in Den Haag hadden we eindelijk de band bij elkaar zoals hij moest zijn."

Op dat titelloze debuut gebruikt The Child Of Lov die rare stem juist in zijn voordeel. Het album bevat een heel eigenzinnige mix van r&b, funk en elektronica. En ook het mysterie bouwt hij zelf graag uit. Wat zegt hij over zichzelf in zijn liedjes? "I'm a soldier, set you free", zingt hij in Heal, het pittige tweede nummer op het titelloze debuut. "Got to, got to, got to heal your soul." Dat klinkt spannend, nietwaar? Verderop op de plaat horen we: "I am a mountain top, I'm a child of love, I'm a warrior." Het zijn grote, veelomvattende termen, die iets zeggen over de spirituele lading die The Child Of Lov zijn album meegeeft. MF DOOM rapt in OWL over 'matters of the heart', een verwijzing die met de kennis van nu geen toeval kan zijn. Het zijn stuk voor stuk songs over die wetenschap dat een plotselinge dood altijd op de loer lag. Maar wel met een knipoog, getuige de wat kolderieke hoesafbeelding, waarin we hem zien als een soort oosterse God tussen een tijger, een flamingo, een olifant en nog wat exotische dieren. En een broodje hamburger.

Als album heeft The Child Of Lov hier en daar wel een wat schetsmatig karakter, een echte hit heeft hij nog lang niet op zijn naam staan. En als ie hem geschreven had, was het door dat gekke kluizenaarschap vast een 'onterecht niet doorgebroken single' geworden, want zo werkt de wereld nu eenmaal. Ook 3voor12 probeerde de artiest een paar keer in de spotlights te zetten. Zo werd hij genomineerd voor een 3voor12 Award in september, een maand later werd gesproken over een bezoek van de zanger tijdens Amsterdam Dance Event. Tijdens de uitreiking van de 3voor12 Award was The Child Of Lov wel aanwezig, maar was hij naar eigen zeggen niet in staat een interview of optreden te geven. Williams mat zich het aura van de superster aan. Met drie man security en een geparfumeerd gevolg zetelde hij de hele avond op het gesloten balkon van de Melkweg.

"Zelfs Willem van The Opposites vond Martijn die avond maar een eikel, tot ik hem uitlegde dat hij gehandicapt was. Het voordeel van gehandicapt zijn, is dat je wordt behandeld als een pooier", zegt Reames, die Teerlinck naar eigen zeggen wel eens hoogstpersoonlijk in een rolstoel voortduwde. "Ik deed dingen voor hem die ik voor geen enkele 26-jarige artiest zou doen. Drie ijsklontjes in je drankje? Komt eraan. Daar zat hij dan in zijn rolstoel in een Versace-shirt, en iedereen keek hem raar aan." Met al die rookgordijnen zou het niemand verbazen als ook zijn overlijden onderdeel is van een mysterieus masterplan. Er waren immers ook al mensen die zich afvroegen of de artiest wel bestond, laat staan dat hij zelf de plaat ingezongen had. Manager Trey Reames houdt in eerste instantie alle vragen af, wat de vraagtekens doet toenemen. Hij staat er in eerste instantie zelfs op alleen face to face te praten, en wel op de typerende mysterieuze wijze: "I d like to speak to you. Albert Cuyp, 10 minutes?"

"Het verhaal is uiteindelijk te mooi om waar te zijn, dit wordt een legende", zegt hij nu. "Veel mensen dachten dat het een commercieel plan was. Hoe kan een onbekende zanger anders in contact komen met Damon Albarn en MF Doom. Heel simpel: wij hebben elkaar in Amsterdam ontmoet. Ik ben de manager geweest van Doom en van Gnarls Barkley. Ik heb met Gorillaz gewerkt. Het was een eerlijk project." Volgens Trey Reames ligt er nog een album klaar, en zal de Child Of Lov Experience - met een full band, achtergrondzangers en dansers - wat hem betreft alsnog doorgaan, ook zonder The Child Of Lov zelf. En zo wordt The Child Of Lov een soort levenskunstwerk, over de dood heen. Een ding is zeker: hij zal het vermoedelijk als een groot compliment zien als we dit overlijdensbericht beschouwen als een grote verdwijntruc.