Vorig jaar tijdens SXSW zoemde zijn naam rond: Kendrick Lamar, de kleine rapper van Top Dawg Entertainment, een clubje uit Los Angeles dat bezig is vanaf de grond een imperium op te bouwen. Dit jaar keert hij terug als een van de grootste sterren van het festival. Woensdag stonden bij zijn show al rijen voor zijn optreden, ook vanmiddag in Stubb's is het bomvol. Kendrick Lamar is de bedachtzame rapper, die zich onttrekt aan de stoerdoenerij van veel van zijn collega's. Een jongen van de straat, die rapt over wat daar gebeurt, maar daar tegelijk een zekere afstand van neemt. Zijn beats hebben sporen van de klassieke soulvolle Los Angeles sound, gemengd met de scherpe elektronische sound van vandaag. Zijn set heeft min of meer dezelfde opbouw als onlangs in de Melkweg, met eerst wat oude tracks (begeleid door dezelfde praatjes als in Amsterdam: 'who follows me from day one?'), met Hold Up als uitschieter. Er zit vreselijk veel routine in, en op de een of andere manier mist hij de scherpte die hij in de Melkweg wel had. Alsof hij na vier dagen Austin inmiddels wel weet wat er gaat gebeuren. Gaandeweg de set komende de favorieten van zijn doorbraakalbum Good Kid mAAd City. Money Trees, met sample van Beach House, zijn enige echte banger Backseat Freestyle, tot slot natuurlijk Swimming Pools (Drank). Poor (drank). Headshot (drank). Sit down (drank). Stand up (drank). Pass out (drank). Wake up (drank). Faded (drank). Faded (drank). Kendrick laat zich streng toespreken door zijn geweten: glip niet weg, houd je doel voor ogen. Kendrick had een droom, en die is verdomd hard aan het uitkomen. Maar hij moet wel waken voor de automatische piloot. Stay hungry.
SXSW13 highlights: o.a. Kendrick Lamar, Mac DeMarco, Ryan Hemsworth
De droom van Kendrick Lamar komt uit en Mac DeMarco is de koning der slackers
Wie vallen er op tijdens SXSW13? 3voor12 doorkruist een week lang een stad vol muziek en pikt de krenten uit de pap. Met onder andere succes voor Kendrick Lamar, de slacker Mac DeMarco en vrouwvriendelijke trap bij Ryan Hemsworth
Kendrick Lamar
Parquet Courts
Reikhalzend wordt uitgekeken naar het onstuimige gezelschap Parquet Courts uit Brooklyn. Het uitstekende album Light Up Gold is hen al vooruitgesneld en de Mohawk is dan ook packed. Onder het publiek aardig wat Nederlandse club- en festivalboekers die heel gretig naar buiten lopen want Parquet Courts maakt het hier helemaal waar. Deze band verenigt veel kwaliteiten in zich: pakkende songs, twee leadvocalisten, Ramones-achtig stampwerk, Pavement-achtige gekkigheid, energie, brutaliteit en humor. Het ene moment laat iedereen zich meeslepen door een mooi liedje, even later barst de moshpit weer los. Iedereen wil Parquet Courts hebben deze zomer. Indiestad en De Wereld Draait Buiten zijn vooralsnog de gelukkigen in Nederland. (Willem van Zeeland)
Mac Demarco
Ten oosten van de snelweg die het centrum van Austin doorkruist ligt wat van oudsher het armere deel van de stad is. Fiets over 6th street aan die kant en je waant je in het wilde oosten. Daar ergens ligt ook Scoot Inn, een minder bekende maar wel bijzonder sfeervolle venue met een eenvoudig podium. We treffen er, geheel in strijd met het blokkenschema, Mac Demarco. Er zijn onaangenamere verrassingen denkbaar, want de Canadees met het vrolijke petje is zo iemand die je niet laat vertrekken zonder een glimlach. Hij is die jongen in je klas waar je altijd om moest lachen, maar waar je maar niet al te veel mee om ging omdat je wist dat je dan voortdurend in de problemen zou raken. Geen serieuze problemen, maar toch. Zijn liedjes lijken te rammelen, maar als je goed oplet zie je dat het een volstrekt gecontroleerde chaos is. DeMarco duikt af en toe op de grond, en dan neemt de kale bassist - ook al zo'n aanstekelijke lach - de honneurs waar. Stop freaking out the neighborhood, zingt DeMarco zichzelf toe. Oftewel: zorg dat je niet meer met een drumstokje in je achterste op YouTube belandt, dat is voor niemand leuk. Dan is er nog een goed valsige ode aan zijn favoriete sigarettenmerk (Viceroy) en een ballade waarvoor de frontman op de rand van het podium plaats neemt, om iedereen in een soort Lion Sleeps Tonight achtige jankstijl toe te zingen hoe 'together' hij is met zijn meisje. Mac Demarco, koning der slackers. (Atze de Vrieze)
Suuns
Een pulserende synthesizer luidt het optreden van Suuns in. De mannen zijn voorzien van zonnebrillen en hebben zichzelf zojuist voorzien van een gezonde laag zonnebrand. Het is een mooi contrast met hun donkere, diepe muziek. Onlangs verscheen hun tweede album Images Du Futur, en dat belooft op zijn minst een poging om iets absoluut nieuws neer te zetten. De muziek van de Canadezen is dan ook in vrijwel ieder aspect anders de standaard. Niet alleen hebben de songs geen overbekende couplet-refrein-structuur, de vocalen galmen gigantisch en liggen diep in de mix. Correctie: refreinen zijn er wel een soort van, en dan opgejaagd door a-melodieuze harde gitaarpartijen. Er zijn songs zonder bas, er zijn songs die drijven op die ritmische synthesizer. Op sommige momenten wordt het zowaar dansbaar, zoals in de nieuwe single 2020. Spannende band, die de ambitieuze titel van zijn plaat waar maakt. (Atze de Vrieze)
NO CEREMONY///
Er hangt een wolk van mysterie rondom NO CEREMONY///. Ze geven het liefst zo min mogelijk info en laten de muziek voor zich spreken. Op het podium wordt echter duidelijk dat het gaat om een Brits trio, bestaande uit twee jongens en een meisje, allen multi-instrumentalist. De liveshow begint heel rustig en met een geleidelijke opbouw wordt toegewerkt naar een steeds dansbaarder geluid. Er lijken niet veel mensen speciaal voor NO CEREMONY/// gekomen, maar de fanschare neemt met de minuut toe. Een schoolvoorbeeld van een goede showcase. Die zien we nog wel terug. (Christiaan Walraven)
Ryan Hemsworth
In een grote loods net buiten het centrum van Austin begint rond middernacht Ryan Hemsworth te draaien voor een nog niet voor een kwart gevulde zaal. Hij laat zich echter niet kisten en doet er alles aan om het aanwezige volk aan het dansen te krijgen. Om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen draait hij de foute 90s hit Casanova van KAOS, die halverwege overgaat in een toffe trapremix. Hij weet wat hij wil en weet ook hoe hij de meisjes moet laten dansen. Tussendoor draait hij nummers van onder andere Drake en Frank Ocean om de toegankelijkheidsfacter hoog te houden, maar toch weet hij de diepte in te gaan. Hij kan zo in de kast naast Cashmere Cat: trapmuziek die je ook nog eens opzet als je vriendin thuis is. (Christiaan Walraven)