#PP13: Netsky reikt net niet tot de hemel

Waarom zien we niet meer dance acts op Pinkpop?

Tekst: Timo Pisart, foto's: Bart Notermans ,

Ach ja, dance en Pinkpop, we kunnen steevast hetzelfde vermoeiende verhaaltje afsteken: nooit meer dan één act per avond, maar de tent ontploft steevast. Deze editie hebben we Netsky en C2C, vorig jaar hadden we Paul Kalkbrenner en Chase & Status. Niet te moeilijk en gewoon een feestje bouwen, is het devies. Dat begrijpt de Vlaamse drum 'n bass-halfgod Netsky vandaag, tenminste voor de helft.

CONCERT:
Netsky, Pinkpop Brand Bier stage, vrijdag 14 juni 2013

MUZIEK:
Amai, de de drum 'n bass-kroonprins van onze Zuiderburen staat in de tent, en hij heeft er een prima liveact omheen gebouwd. Zijn tracks verweeft hij met electro, een likje rock en af en toe een voorzichtig uitstapje naar de dubstep. Ze zijn minstens zo geschikt voor de radio als de dansvloer. Vandaag worden ze uitgevoerd door hemzelf, twee kale vrienden op synths en elektronisch drumstel, een inwisselbare MC en de blonde zangeres Billie.

PLUS:
De twee keyboards staan naar het publiek toe gekanteld, zodat je precies kunt zien wat ze eigenlijk spelen. Da's wel zo handig, want wat ze in Landgraaf nou precies met dance moeten weet Pinkpop niet en dan is een duidelijke liveact wel zo plezant. Maar zo moeilijk is het toch niet? Gewoon amfetamine-electro voor de massa, volume op 11 en keihard gaan, niet steeds gas terug nemen als iedereen er net lekker in zit. Heb je ze in hun maag gestompt met poppy electro, dan maak je het af met een dikke drum 'n bass-vuistslag recht op de muil. Netsky begrijpt dat wel, na een rustig begin gooit hij het drakerige singeltje Come Alive erin met Billie op zang en vooral een flinke dubstepbas, en dat is precies wat Landgraaf nodig heeft. Om er vervolgens nóg een stapje bovenop te gooien. Dreigt het publiek de draad kwijt te raken? Geen zorgen, de MC neemt ze bij de hand en roept: 'It's time for the next level, let's explooooode!'

MIN:
Die climaxen zijn bij Netsky aan de korte kant, na even knallen komt elke twee minuten wel weer een rustpunt voorbij en daardoor raakt hij de hemel nét niet. Het zweet druppelt nog niet van het tentzeil, terwijl dat toch mogelijk moet zijn? Het klinkt plat - en dat is het ook - maar hier op Pinkpop moet je doorpakken. Er staan jongens met ontbloot bovenlijf en zonnebrillen op de neus knarsetandend door de tent te stuiteren met de armen in de lucht: ontzeg die hun lolletje nou niet. Op Rock Werchter en Glastonbury deelt Netsky het affiche met acts als Major Lazer en Chase & Status, hier is hij zelf aan zet. Dan moet je de mensen niet vermoeien met slappe zijsprongen als de Mariah Carey-zanglijnen van Billie, jazzy piano-akkoorden of blanke reggae maar gewoon knallen. 'Het is toch 2013, dus we proberen ook een beetje trap!', brult de MC. Ja, dat slaat dus dood. Dan maar weer via de reggae terug naar de drum 'n bass, dat werkt tenminste.

CONCLUSIE:
Weten jullie het nog, dat Pinkpop al in '96 The Chemical Brothers, The Prodigy, Underworld, Orbital en Leftfield op het programma had staan? Stel je eens voor dat ze die lijn hadden doorgepakt, hoe had Landgraaf er dan vandaag uitgezien? Netsky probeert vandaag het publiek op te voeden met een behouden set, en wordt zelfs dan niet helemaal begrepen. Wat een zonde, want dance is vandaag in al haar substromingen alomtegenwoordig, in de mainstream en in de voorhoede. Er was begin dit jaar een hardnekkige roddel dat Skrillex op het hoofdpodium zou staan. Jan Smeets, dat kan volgend jaar óók nog. Zullen we 2014 alvast tot het nieuwe 1996 dopen? Ach, toe?

CIJFER:
5,5