#LL13 slotinterview: "Nick Cave legendarisch, maar Franz Ferdinand beter als afsluiter"

Directeur Van Eerdenburg blikt 'zeer tevreden' terug en kondigt nieuw festival aan

Ingmar Griffioen ,

"Ik heb me wel eens slechter gevoeld op maandag, maar de klap kan nog komen", grapt Eric van Eerdenburg. Het tekent de gemoedstoestand van de Lowlands-directeur, die "zeer tevreden" terugblikt op deze editie "met veel goede shows". In gesprek over vernieuwing, de ontwikkeling van elektronische muziek, de Titty Twister, zwarthandel, Disclosure, Tom Odell, Steve Reich en headliner-keuzes: Nick Cave, The Knife of toch Franz Ferdinand? "Ik vond Nick Cave legendarisch, maar Franz Ferdinand bracht al het Lowlands-publiek samen."

Eerste naam Lowlands 2014

Het is de maandagmiddag na Lowlands en voordat hij aan een welverdiende vakantie kan denken, vuurt 3voor12 nog wat vragen op Van Eerdenburg af. Volgens de directeur gaat het goed met de strijd tegen zwarthandel, oplichters en criminelen die tenten beroven. Wel waren er meer aangiftes van zakkenrollen. Als persoonlijk hoogtepunt twijfelt de 'gastheer op zijn eigen feestje' tussen Tame Impala en Unknown Mortal Orchestra. Voor de editie van 2014 blijft het terrein en de tentenindeling 'ongeveer hetzelfde', zit een doorstart voor de "nu ongekend populaire" Titty Twister erin en maakt hij meteen de eerste #LL14 naam bekend: het Radio Filharmonisch Orkest.

We beginnen bij het eind: bij afsluiter Nick Cave was de Alpha niet helemaal vol, terwijl The Knife in de Grolsch een totaal spektakel opdiende. Hadden die achteraf van positie moeten wisselen?
"Ik vond Nick Cave legendarisch. Hij komt niet heel vaak naar Nederland maar het was niet helemaal bomvol. Zo bezien was Franz Ferdinand een betere afsluiter geweest. Ik zag dat zij zowel jonger als ouder publiek goed mee kregen, zowel dance- als rock- en popliefhebbers aanspraken. Het is een band die al het Lowlands-publiek samenbrengt en die iedereen weet te waarderen. Nick Cave is toch aan zo'n beetje zijn vierde carrière bezig en heeft een zware thematiek. Iemand van 17 of 18 weet waarschijnlijk niet eens wie hij is." The Knife is een ander geval. "Ik denk dat die goed stonden in de Grolsch. Hun show in Paradiso was nog shaky en ze hadden een niet al te succesvolle plaat. Die vind ik wel goed trouwens. Daarom zijn we ook naar Primavera in Spanje gegaan om hun festivalshow te bekijken. Dat was in mei. Sindsdien is hun show enorm verbeterd. Daar kregen ze echt amper reactie, waar ik me echt zorgen over maakte. Gelukkig rolde het balletje de goede kant op."

Wat is je het meest opgevallen dit weekend?
"Verschillende verschuivingen in de aandacht van het publiek. Elektronische muziek doet het bijvoorbeeld heel goed. Neem de boeking van Disclosure. Die stonden in maart in Trouw en nu in de Bravo, maar hadden misschien wel in de Alpha moeten staan. Het gaat allemaal zo snel, dat je je vaak afvraagt of je wel de goede band op de goede plek hebt staan. We hadden op dat vlak veel legendarische shows die uitpuilden, naast Disclosure ook The Knife en Dizzee Rascal."

Lowlands is een festival waar veel mensen al een jaar of 10 komen. Moet je dat koesteren of vernieuwen? Zit er een houdbaarheidsdatum aan festivalconcepten?
"Dat is heel moeilijk te zeggen. De drang tot vernieuwing is er wel. Maar de komende edities blijft het terrein hetzelfde en de tenten zullen ongeveer op dezelfde posities staan, ook omdat je anders geluidsoverlast krijgt. Daar zit de vernieuwing ook niet in."

Waar zit de vernieuwing wel?   

"Dat we ieder jaar een programma hebben dat aansluit bij de tijdsgeest. De muzikale vernieuwing zit onder meer in de elektronische muziek, die een enorm snelle ontwikkeling doormaakt. De fusie van pop en gitaarmuziek met elektronische muziek zet ook steeds verder door. Het terrein en de aankleding proberen we fris te houden en te vernieuwen. Zo was het tijd om de Magneetbar te vervangen en daar is drie jaar terug de Titty Twister voor in de plaats gekomen. Vernieuwing zit ook in: zorgen dat die zaken niet sleets worden. Het concept van Lowlands is bands aan de onderkant van de markt vinden en presenteren aan een groter publiek. En dat je niet zwaar leunt op headliners zoals je op Rock Werchter en Pinkpop ziet. Dat concept blijft. Een festival als Glastonbury bestaat geloof ik ook al 42 jaar terwijl er in wezen niks nieuws gebeurt.

De festivalmarkt is in beweging. Nieuwkomer Best Kept Secret is net als Into The Great Wide Open wat kleiner, maar verkoopt ook razendsnel uit. Voel je je gedwongen om je positie te verdedigen?
"Ik vind dat je altijd uit je eigen kracht moet denken en ik vind dat we dat doen. Ik kijk natuurlijk wel wat zij doen. ITGWO onderscheidt zich doordat het klein en intiem is, dat is absoluut geen bedreiging. BKS claimt dat ze zich onderscheiden door 100% muziek te doen. Dat doen wij ook en wij gooien er dan nog eens 100% andere dingen overheen. Ik zie dat ook niet als een bedreiging van onze positie. Wij redeneren uit onze identiteit, uit wat wij leuk vinden en denken dat happening is."

Lowlands komt met Brabants festival in 2014

"En we hebben een nieuw festival aangekondigd he. Subtiel, maar toch. Ik raad iedereen aan daar naar te kijken en er wat mee te doen." Van Eerdenburg vertelde zondagavond aan Michiel Veenstra in de 3FM studio dat Lowlands in 2014 het nieuwe Down The Rabbit Hole organiseert. Het festival vindt plaats op de Wouwse Plantage tussen Bergen op Zoom en Roosendaal, althans daar is het postadres. Meer wilde hij er niet over kwijt, behalve dat mensen pakketjes of ideeën kunnen opsturen naar:

Down The Rabbit Hole
Postbus 98
4700 AB
Wouwse Plantage

Keert de Titty Twister nog terug op Lowlands 2014? Joost van Bellen, of ehm Horst The German, klonk wat emotioneel in zijn afkondigingen?
"Ik heb tegen Joost van Bellen in principe gezegd; 'we gaan het drie jaar doen en dan is het mooi geweest.' Dat is meestal de afspraak die ik met partijen voor nieuwe concepten maak. Maar de Titty Twister heeft zich dit jaar uitstekend ontwikkeld van pure hardrock naar hardrock met gaybar. Wat sowieso een hele goede combinatie is, haha. Wie weet kunnen we daar nog wel een draai aan geven."

Maak je tijdens zo'n festival nog opvallende dingen mee met artiesten?
"Ik blijf eerlijk gezegd zoveel mogelijk weg van de artiesten. Als ze bij mij komen is er namelijk altijd stront aan de knikker. Dan hebben ze bijvoorbeeld een krat bier voor in de bus gevraagd en die niet gekregen. Ik heb wel even met Finn van The Veils en Chris van Unknown Mortal Orchestra gepraat, maar heb thuis geen wand met foto's van Eric van Eerdenburg met allerlei artiesten. Je bent toch een beetje de gastheer op je eigen feestje, degene die de chips neerzet en het bier haalt. Ik heb met Chokri van Pukkelpop afgesproken dat we als het hier winter en koud is naar een festival op het andere halfrond gaan. Australië of zo. Ver weg, waar we niemand kennen en ons kunnen misdragen."

Je stond even naast het podium bij Deap Vally in de X-Ray. Krijg je nog wel wat shows mee?
"De enige show die ik helemaal heb gezien was van Tame Impala. Die was briljant. En ik heb een groot stuk van Unknown Mortal Orchestra gezien. Die muziek luister ik ook veel thuis, met Polica en Jacco Gardner. UMO vind ik een waanzinnige band, hele frisse psychedelica. Terwijl Tame Impala veel zwaarder is en nog wel een soort Pink Floyd zou kunnen worden. Hun ontwikkeling verbaast me echt. Verder vond ik Deap Vally in drie nummers heel erg goed. Van Foals en Steve Reich wil ik graag de hele shows terugkijken."

Vorig jaar stond het 100-koppige NJO Symfonieorkest hier in de Grolsch, nu trad het NJO Reich Ensemble m
ét Steve Reich aan in de Bravo. Klassiek en Lowlands lijkt een geslaagde combinatie.
"Ja, het stond bij Steve Reich ook behoorlijk vol. Met klassiek moet je wel heel erg vooruitplannen. Orkesten en schouwburgen zijn logge organisaties. Dus we hebben voor Lowlands 2014 en 2015 de orkesten al geboekt. Het Radio Filharmonisch Orkest is voor volgend jaar al 100% zeker. Ik weet alleen nog niet wat ze gaan doen."

Er leken dit jaar kort voor het festival nog opvallend veel kaarten in omloop, voor bedragen rond de kostprijs. Zorgwekkend?
"Nee. Als wij kaarten achterhouden om de zwarthandel dwars te zitten, dan zijn die laatste 250 weer binnen 10 seconden weg. Ik denk dat ons beleid om te waarschuwen tegen zwarthandel zijn vruchten begint af te werpen. Er zijn veel mensen aan de deur gekomen met tickets, waarvan de code twintig keer doorverkocht blijkt. Als je voor vrienden en kennissen kaarten koopt en die doorgeeft, dan vind ik dat legitiem. Maar met name Marktplaats is zeer onbetrouwbaar als het om tickets gaat. Daar opereren oplichters en je kunt het nooit vertrouwen. Dan heb je nog secondary ticketing, die garanderen dat je je geld terug krijgt als je kaart onecht blijkt. Maar dan ben je toch bedonderd en sta je wel voor niets aan de poort. Dat zien we ook gebeuren. Ik heb nu geen cijfers paraat, maar het wordt wel minder. Wat mij betreft is het een hele goede ontwikkeling, waaruit blijkt dat de zwarthandel met die kaarten blijft zitten. Mijn conclusie is dat de boodschap die we er al jaren proberen in te rammen door komt."

Lowlands deed kort voor het festival een oproep om 'ongure types te fotograferen' en dat op te sturen. Werkt zo'n kliklijn?
"Je hebt in Europa de hele zomer lang een golf van hele vervelende groepen criminelen die alleen festivalkaarten kopen om mensen te beroven. Dan kun je twee dingen doen: zeggen dat dat bij ons niet gebeurt en stiekem toch actie ondernemen. Of je vraagt het publiek om dat te melden. Het is toch komkommertijd en ik weet dat als ik zoiets loslaat dat dat over het hele medialandschap wordt verspreid. Het resultaat is dat bezoekers bewust worden dat ze op hun spullen moeten passen en je geeft een signaal af dat je dat aanpakt. We hebben dit jaar veel minder tentroofjes dan anders gezien. Wij denken dat het gewerkt heeft, ook al waren de meeste foto's van schoonmoeders en konijnen."

Op Indian Summer Festival waren criminele groepen verantwoordelijk voor de diefstal van ruim tweehonderd telefoons. Hoe was dat op Lowlands?
"Er zijn wel meer aangiftes gedaan van zakkenrollen, maar er liggen ook nog heel veel telefoons bij ons bij de gevonden voorwerpen." Lowlands hoopt dat de kliklijn hier ook helpt. "Je moet er wel wat mee. Op de lange termijn is het heel slecht als mensen denken dat je op een festival geheid beroofd wordt."

In de festivaltenten, ja tot in de Titty Twister, waren 'professionele glazenophalers' actief, gewapend met grote tassen. Naar verluidt waren het Polen, die in georganiseerd verband opereren.
"Ja van dat georganiseerde glazen ophalen hebben we ook gehoord. Het was in ieder geval heel goed schoon, haha. Een paar jaar geleden hebben we een grote groep Polen van het terrein verwijderd, die heel agressief waren. Daar ben ik nog voor veroordeeld door de commissie gelijke behandeling. Toen kregen we ook veel klachten, nu amper. Dat is het punt: als je je goed gedraagt is het prima. Op zich werkt dit statiegeld systyeem met tien bekers voor een muntje heel goed. Die bekers worden allemaal gerecycled. Je kunt het ook zien als mensen die werken om de boel schoon te houden."

Lowlands 2013 is voorbij. Wat moet je nu?
"Nog een paar dagen om het werk af te maken en dan ben ik weg."