#LL13: Major Lazer, de kortste weg naar pandemonium

Routine troef bij krakerfest

Job de Wit, foto's Jelmer de Haas ,

De Major Lazer-show is inmiddels een geroutineerde festival-act die in elk klimaat de tent afbreekt. DJ/producer Diplo heeft zijn mix van dancehall en electro zo uitgekiend dat iedereen er aan moet geloven. Nederlandse collega's als Afrojack, The Partysquad en The Flexican hebben daar in niet geringe mate aan bijgedragen, en laatstgenoemde wordt vrolijk het podium opgeduwd om het applaus in ontvangst te nemen voor de kraker 'Watch Out For This (Bumaye)'.

HET CONCERT:

Major Lazer, Lowlands Grolsch, zaterdag 17 augustus 2013

DE ACT:

De Amerikaanse trendsetter Diplo is één van 's werelds meest invloedrijke en veelzijdige producers en Major Lazer is zijn vehikel voor reggae-, electro- en andere popmuziek die hij maakt samen met een grote schare muzikale samenwerkers (waaronder aardig wat Nederlanders). De Jamaicaanse soundsystemcultuur vormt daarvoor de basis, en met twee elkaar afwisselende dj's, een mc en twee danseressen bepaalt die ook de structuur voor de befaamde Major Lazer-show. Want iedereen weet inmiddels dat Diplo, Jillionaire, spreekstalmeester Walshy Fire en hun dancehall-queens de tent komen afbreken. Melkweg, Paradiso, Tivoli en XO Live mochten er de afgelopen anderhalf jaar al aan geloven in Nederland, en Lowlands kon moeilijk achterblijven.

HET NUMMER:

Dat zou natuurlijk 'Watch Out For This (Bumaye)' moeten zijn, de door Amsterdammers The Flexican en FS Green geproduceerde hit van Major Lazers laatste album Free the Universe. In eigen land scoor je met opruiende moombahton geen Billboard-hits, maar in Nederland stond 'Watch Out For This (Bumaye)' gewoon in de top-10, en Flexican is persoonlijk aanwezig om het applaus van Lowlands in ontvangst te nemen. Maar Major Lazer jast de track er een beetje doorheen en het gewenste momentum komt niet helemaal van de grond. Daarom is Het Nummer tóch gewoon 'Get Free', Major Lazers hit van 2012 en één van de songs van dat jaar. Het is het enige rustpunt in de hectische set, en leidt tot een spontane sitdown bij het publiek. In de finale krijgt 'Get Free' zelfs een slight return in de vorm van Andy C's drum-'n-bassremix.

HET MOMENT:

Wie wel eens eerder een optreden van Major Lazer heeft gezien, weet precies wat er gaat gebeuren als Diplo een jongeman uit het publiek het podium ophaalt. De arme stakker zelf heeft vermoedelijk geen idee wat hem te wachten staat als hij gemaand wordt op een handdoekje te gaan liggen. Zijn polsen worden met gaffertape aan elkaar gebonden, mocht hij zich ideeën in het hoofd halen, want binnen no time wordt hij op geile manier en seksuele wijze besprongen door de twee danseressen, wier acrobatische acties weinig aan de fantasie overlaten. Altijd lachen, helemaal als onze vriend vervolgens over het publiek heen naar achterin de tent wordt gedragen. Overigens is voor menigeen Het Moment dat Diplo (na een half uur) zijn shirt uittrekt, uiteraard volstrekt legitiem.

OOK OPMERKELIJK:

De eerste twintig minuten lijkt Diplo bijzonder weinig te doen, anders dan over de rand van de dj-booth lopen, serpetines de tent in schieten en met een Major Lazer-vlag zwaaien. Natuurlijk is de show zo gestroomlijnd dat alles hartstikke van tevoren vastligt, maar dit lijkt wel erg op de automatische piloot. Een festivalset is toch iets anders dan een zorgvuldig opgebouwde clubshow, zo blijkt. Er wordt echt helemaal niets aan het toeval overgelaten en ondanks de uitbundige sfeer oogt alles nogal routineus inmiddels.

HET PUBLIEK:

De mannen zwaaien niet alleen met hun shirt boven hun hoofd, enige tientallen zijn nog zo gek ook om op commando hun kleding hoog in de lucht te gooien, en dus kwijt te raken. Big up, jullie begrijpen dat een Major Lazer-show niet het moment is om verstandig te doen en het was een prachtig gezicht. Als je vervolgens niet met je warme, bezwete pens langs mij heen schuurt, zou het helemaal mooi zijn. Hoewel sommigen zich wel degelijk tot hun bh uitkleden, is er voor de vrouwen een andere uitdaging weggelegd: dansen op het podium tijdens 'Bubble Butt'. Iedereen die Diplo's razendpopulaire Instagram-feed in de gaten houdt, weet wat de bedoeling is. 'If you can't dance, don't get on the stage,' waarschuwt Walshy Fire nog. Maar ja, we zijn in Holland, en van het dozijn lefmeiden dat het podium opklimt weet één à twee een beetje behoorlijk met haar derrière te schudden. Blijf oefenen.

HET OORDEEL:

De Grolsch is ruim van tevoren helemaal vol gelopen en er zal niemand teleurgesteld zijn afgedropen. Major Lazer is een geoliede machine die altijd de kortste weg neemt naar pandemonium. Dat het daarom alleen de meest voor de hand liggende reggaehits van de jaren negentig en nul gebruikt (Chaka Demus & Pliers, Sean Paul, Damian Marley, Gyptian), soit. 'Ni**as in Paris' ook nog steeds in de mix? Welja. Diplo weet wat werkt en hij krijgt altijd gelijk, ook vanavond. Het lijkt mij ook bijzonder moeilijk om het nog een beetje spontaan te houden als je week in week uit tijdens elk optreden zo moet knallen.

DE FOTO: