#GWO13: Dautzenberg geannuleerd vanwege controverse over Martijn

Het kleinste hartjesmuseum van Nederland gaat zonder hem toch open

Tekst: Obe Alkema, Foto's: Jort Klarenbeek ,

Het hartjesmuseum is een initiatief van Bojan Bajic. Hij verzamelt hartjes en print ze uit. Nu heeft hij de prints verzameld in een broeierige pick-up truck, die als museum fungeert. De opening daarvan zou feestelijk omlijst worden door voordrachten van Marjolijn van Heemstra, Maartje Wortel en Anton Dautzenberg. Maar die laatste blijkt niet aanwezig te zijn.

Ja, waar is Anton Dautzenberg? Die stond ook aangekondigd voor dit programmaonderdeel. Na wat navraag blijkt dat Dautzenberg niet meer komt. Volgens een betrokkene wilde Henk Koorn (van Hallo Venray) niet samenwerken met Dautzenberg. Beiden waren namelijk aan elkaar gekoppeld bij het programmaonderdeel Kampvuur, een improvisatie tussen muzikanten en schrijvers. Waarom niet? Dautzenberg is sympathisant van pedofielenvereniging Martijn. Op zijn website valt te lezen waarom. Koorn zou hierom niet met Dautzenberg willen optreden. En dat is jammer, want nu is er geen Dautzenberg in het hartjesmuseum van Bajic en evenmin een muzikale dialoog (lees: polemiek) met Koorn. De organisatie van Into The Great Wide Open wil geen commentaar geven op het voorval.
 

Wat gebeurde er dan wel in het hartjesmuseum? Initiatiefnemer Bojan Bajic was vorig jaar ook al op Into The Great Wide Open. In het praat- en muziekprogramma Volgens Nederland vertelde hij over zijn fascinatie voor hartjes. Hij vindt ze overal. Dan maakt hij er een foto van. Een jaar later verzamelt Bajic nog steeds hartjes. Ditmaal laat hij ze zien in “het kleinste hartjesmuseum van Nederland” (volgens Marjolijn van Heemstra, dichteres): een broeierige pick-uptruck waar maar een handvol mensen in past.

Het idee is hetzelfde. Het praatje van Bajic ook. Bajic gelooft in liefde: “daar gaat het om.” Het is overal zichtbaar: in wolken, in de spaghetti, in een klont bloed, in een dooier, op straatstenen, overal. Vorig jaar had hij nog kleine fiches waar de plaatjes op stonden, nu heeft hij ansichtkaarten met daarbij een speciaal ontworpen postzegel.

Marjolijn van Heemstra en Maartje Wortel verlevendigen het museum met voordrachten. De eerste doet een gedicht van Wisława Szymborska, de Poolse dichteres die in 1996 de Nobelprijs voor de Literatuur toegekend kreeg en anderhalf jaar geleden kwam te overlijden. Het gedicht heet Tot het hart op zondag. Daarna doet ze nog een tweede gedicht van haarzelf, Met dank aan de duif. Het gedicht gaat over Noach en liefde. Het is muisstil als Van Heemstra voordraagt. Ze laat gelukkig niet onvermeld dat haar nieuwste bundel onderweg is en ook over de liefde gaat.

Maartje Wortel vertelt het verhaal Over de liefde. “Ik weet niet zo goed wat ik van hartjes moet denken,” bekent ze voordat ze van start gaat. Het verhaal is in de ik-vorm, maar pas na verloop van tijd blijkt dat het is geschreven vanuit het perspectief van een man. Dat zet het verhaal in een heel ander daglicht. Ook hier is het muisstil. Wortel leest op haar gebruikelijke, fascinerende toon voor en alles is perfect. Na haar verhaal leest ze nog een gedicht van Anton Dautzenberg voor, Love, the end.

Het hartjesmuseum van Bojan Bajic is nog het gehele weekend te bezichtigen. Het staat naast de ijssalon op Het Sportveld.