#ESNS13: Vimes brengt overdreven emoties

Gespeelde gevoeligheid boeit geen 45 minuten

Tekst: Wymer Praamstra Foto's: André Eggens ,

Het duo Vimes uit Keulen bracht in november 2013 zijn debuutsingle uit, maar heeft zich nu al volop in de buitenlandse avonturen gestort. Zo staat er een tour in het voorprogramma van Hot Chip door Zuid-Amerika op het programma. De kleine bovenzaal van Simplon barste bijna uit zijn voegen toen Vimes, voor de gelegenheid versterkt met een drummer, begon.

GEZIEN

Vimes, Eurosonic, Simplon Up, 10 januari 2013
 
MUZIEK
De electro van Vimes wordt vooral gedragen door de vocalen van Azhar Syed. Hij zingt gevoelige teksten met veel pathos, terwijl synths en samples samen met drums en gitaar de muziek opbouwen. Dansbaar maar niet heel swingend, met name door de continu aanwezige, wat zeurderige stem van Syed.
 
PLUS
Vimes heeft wel potentie. 'Single Upstairs' is bijvoorbeeld een erg goed nummer. Er zit schwung in en het kan zowel op de dansvloer als bij een chill-sessie worden gedraaid. De combi van emotie in de zang, samen met de goeie beat en toetsen in het nummer is mooi en heeft niveau. Daarnaast weten de meer instrumentale nummers in de set aardig wat mensen voorzichtig aan het bewegen te krijgen. 
 
MIN
De helft van de set is qua nummers inwisselbaar. Gelijke opbouw, voorspelbare breaks en te overheersende vocalen maken het geheel saai en af en toe zelfs een beetje irritant. De gespeelde gevoeligheid waar Usher nog een puntje aan kan zuigen is even boeiend, maar zeker geen drie kwartier achtereen. Al helemaal niet als continu dezelfde zin wordt herhaald en zanger Syed kijkt alsof hij net vier afleveringen GTST achter elkaar heeft gekeken. Instrumentaal is het oké, maar alle drie de bandleden zitten er zo nu en dan naast, vooral als de drummer niet strak speelt en nét te laat inzet. Dan is de kwaliteit plotseling maar zeer matig. Het werd dan ook geleidelijk aanzienlijk minder druk in de zaal.
 
CONCLUSIE
Vimes kan het wel. De set heeft een paar hoogtepuntjes en dan pikt het publiek het gemakkelijk op. De gespeelde diepgang is alleen te veel van het goede. Als Vimes zich meer zou richten op het dansbare element van de muziek, dan zou dat al een hele verbetering zijn. En een beetje meer oefenen om de live-set in ieder geval instrumentaal strak te krijgen, kan ook geen kwaad. 
 
CIJFER: 
6-