#ADE13: Kompakt maakt eigen verjaarspartijtje helemaal kapot

Keulse labelstal laat loods tot 7 uur uit elkaar klappen

Ingmar Griffioen met ook foto's Jelmer de Haas ,

Het is de derde avond Scheepsbouwloods op rij voor organisator DGTL en hoofdgast Kompakt Records is ook al sinds woensdag op ADE actief met een Pop-Up Record Store op de Wallen. Het Keulse label viert dit jaar namelijk de 20e verjaardag en initiator Michael Mayer heeft voor dit grote feest zowel talent Coma als beste paard van stal Gui Boratto meegenomen. Een Duits-getint technofeest dus op de NDSM-werf en de 3000 tickets waren al weken eerder verkocht.

Het is onmogelijk om niet terug te denken aan de donderdag, toen dezelfde loods akelig leeg en vooral koud was. Vanavond is alles totaal anders. De ponten vanaf CS zijn goed bezet en bij aankomst staat er een flinke rij buiten de voormalige Dutch Dock and Shipbuilding Company. Binnen is het om middernacht al aardig vol en de sfeer prima. Vooraan staan twee meisjes met glowsticks ter grootte van een honkbalknuppel en drie van hun vriendinnen kussen elkaar (gelijktijdig) op de mond. Het vullen van de dansvloer heeft de temperatuur geen kwaad gedaan, voor muntjes moet je ook even in de rij en ze verkopen ('don't panic, it's organic') schijnbaar verantwoorde hotdogs.

De Berlijns-Mexicaanse Pachanga Boys
On stage maakt Saschienne (technopop van Berlijner Sascha Funke en zijn eega Julienne Dessagne) plaats voor de Pachanga Boys. Dat klinkt wellicht als een foute Italo-act of Vengaboys-spin-off, maar het draait om (Kompakt-superheld) Superpitcher en Mexicaan (Mauricio) Rebolledo. Samen willen ze 'de wereld verbeteren met hun hippie dance'. Eerst Amsterdam-Noord maar eens bekeren. De vloer staat vol, de sfeer is top en uitgelaten, maar de twee spelen nog wel met de rem erop. Hun set is wat laidback, maar gaat harder met piekmomenten als 'The Backlash Blues Of The Twins' en dan die hele fijne overgang naar eigen track 'Black Naga', die er flink in hakt met een opruiende Spaanse vocal.

Live-techno hoogtepunt Coma
Tijd voor Georg Conrad en Marius Bubat, die een grote toekomst wordt voorspeld. Als Coma debuteerden ze in 2008 op Kompakt-sublabel FIRM en debuutalbum In Technicolor is net uit op het moederlabel. Van alle live-acts vanavond is Coma het meest live: met gitaar, stokken op het drumpad en het om de beurt zingende duo. Na een kwartier schroeven ze met albumopener 'Hoooooray' het tempo op; voel die oldschool synths in deze heerlijke uplifting technopop-track! Kraftwerk anno 2013. Met betere vocalen.

Coma vermijdt de valkuilen die veel live dance-acts nekken, waar niks gebeurt op het podium of na elk nummer een pauze valt. Bij Coma zijn de losse liedjes ook goed genoeg, helemaal aaneengeplakt tot een lekker groovy geheel. Het duo serveert nu eens uptempo techno met razende synths maar dromerig vocaal sausje en dan in 'Missing Piece' ritmisch opzwepend dance met 80's housevocals. Dan even temporiseren met recente single 'My Orbit' inclusief spookachtige vocalen, doorpakken met funky dance en afromen met stampende techno waarop de loods van voor naar achter plat gaat. Sterke live-set hoor, daarmee moeten ze ook in Nederland de status kunnen verzilveren op de festivals. Pitch (of eigenlijk Le Guess Who?) en dan Lowlands zou een logisch begin zijn.

Area 2: flinke wandeling en Nederlandse waar
Area 2, die vanavond wel geopend is, bevindt zich in de andere hoek van de hal van 20.000 m2. Op zich wat voor te zeggen, maar waarom de gang erheen door de kou buiten langs de lange zijde van het gebouw moet voeren? Genoeg gezeken, want lokale held Jorn Liefdeshuis staat daar voor een paar honderd man lekker te draaien en met ook Nuno dos Santos en Eelke Kleijn is het een fijne uitvalsbasis.
 

Kompakt-stuurman Mayer aan het roer
Terug naar de grote zaal, waar labelbaas Michael Mayer slechts een bruggetje van 2 minuten nodig heeft voor hij de technozweep hanteert. Subtiel wel, want zo is zijn stiel: met veel groove en drive. Daarmee is dit toch ook de techno die in hallen met 2500 man uitstekend gedijt. Mayer kiest voor een mooi gedoseerde set: niet teveel rammen maar wel geregeld en met voldoende euforie. Zodoende ziet kroonjuweel Guy Boratto de lat steeds een stukje hoger belanden. De spil in de Keulse (en Duitse) technoscene sluit af met misschien wel de vreemdste Kompakt vogel: Matias Aguayo en gooit zijn 'El Sucu Tucu' in een harde mix. Zonde dat hij maar een uur draait.

De Keuls-Braziliaanse familie met Boratto
Boratto is momenteel met afstand de meest succesvolle Kompakt-act. De Braziliaan vliegt meteen in een lekker techy set. Je merkt aan alles dat Kompakt vandaag iets te vieren heeft; het is druk en uitgelaten op het podium, waar champagne, wodka en jointjes van hand tot hand gaan. Kompakt is een grote familie en met Boratto neemt die Latijnse proporties aan: grote kerels en hun soepel bewegende vriendinnen laten nog net ruimte voor Gui.

Mayer pakt ook een fles bubbels uit de koeler en Boratto schakelt door met de harde techno-stampers. Even meeslepend temporiseren met bijvoorbeeld 'Paradise Circus' (Massive Attack ft. Hope Sandoval in de Gui Boratto remix) en dan weer beuken in die donkere techno groove. Bij uitstek een set die alle dansspieren massseert. De 39-jarige gaat met de tijd mee: hij is met Kölsch vanavond de enige die ook met iPad 'draait'. Met eigen tracks als 'The Drill' laat de Braziliaan horen ook een prima producer te zijn. En misschien boort hij wel nieuwe fans aan? Als ze nog niet gewonnen waren, dan na deze slimme set toch zeker wel.

Van 5.30 tot 7.00...
De twee meisjes met de giga glowstick snellen weer naar de dansvloer, die nog steeds uitpuilt. De loods gaat erg hard op Boratto en Kölsch. Alsof je een verjaardagsfuif met gratis drank voor 2500 man geeft. Tegen zevenen gaan de handjes nog immer de lucht in en de meisjes op de schouders. Een plastic badeend maakt het zoveelste rondje, een breedgeschouderde biedt aan uw fotograaf op de nek te nemen en de temperatuur in de hal is vergeleken met donderdag verdubbeld. Geslaagd slot van de DGTL-driedaagse en een sterke showcase met een hoofdrol voor eigen werk van Kompakt Records; na 20 jaar nog altijd relevant.

DGTL presents 20 years of Kompakt from DGTL festival on Vimeo.