Het blijft frappant: enkele van de 5 Days Off-dagen beginnen al rond half 9 's avonds met een quasi-losstaande clubshow in de grote zaal van Paradiso. Woensdag was het aan de 'boeren electropunk' van Bloody Beetroots, zaterdag staat InnerAct op de planken met Canto Ostinato en vandaag is het podium voor een liveset van Booka Shade. Inderdaad, het melodieuze electrohouse-duo uit Frankfurt dat live behoorlijk bombastisch kan worden. Ze zijn alweer een decennium bezig, en laten we wel wezen: wat een has-beens. De een op de drums - een kit waar Phil Collins jaloers van zou worden, met behoorlijk wat Lion King-waardige sounds - en de ander achter de knoppen, met een headset. Inderdaad, dezelfde headset die hij al jaren draagt.
Vandaag zwengelt het duo voornamelijk nieuwe tracks (van de nog te verschijnen plaat Blackout: White Noise) het luchtledige in, en die blijven nog niet hangen. Vooruit: af en toe gaan de handjes wapperend omhoog voor bekendere tracks als In White Rooms en Body Language. Dat zijn platen uit 2006, en sindsdien is hun sound niet ver vooruitgegaan. Tja, dan hoor je dat het nieuwe materiaal die de hooks mist waar je een moord voor zou doen. Wat overblijft: een gedateerd geluid, een lasershow (!), en die behoorlijk imposante drums, maar ze voelen niet aan als veel meer dan een gimmick. Gisteren bewees Araabmuzik bijvoorbeeld al dat je met zoveel minder (slechts een MPC) zoveel mooiers kan doen.
5 Days Off dag 2: Mak Modeselektor links en rechts ingehaald door geheime wapens
Modeselektor en Booka Shade leggen het af tegen nieuwe garde
Heeft Modeselektor inmiddels al een plekje in de eregalerij van vooruitstrevende dance bemachtigd? Hopelijk wel: zelf bewijzen ze alweer bijna twee decennia urgent te zijn, en met hun labels Monkeytown en 50Weapons blijken ze ook een uitstekend neusje te hebben voor vers talent. Op de tweede dag van 5 Days Off wordt het duo echter links en rechts voorbijgestreefd door hun protegés Anstam, A Made Up Sound en Addison Groove.
Nee, laten we Booka Shade snel vergeten en door naar de Melkweg. Daar wordt het gehele programma gepresenteerd door het Berlijnse duo Modeselektor en hun label 50Weapons. Gernot Bronsert en Sebastian Szary zijn alweer twintig jaar samen, maar in tegenstelling tot Booka Shade nog altijd relevant. Ze werkten met Thom Yorke - die meerdere malen verklaarde groot fan te zijn -, blijven platen maken die de grenzen van de elektronica oprekken met dubstep en andere bass tot techno tot house tot electro tot hiphop tot zelfs pop, en wellicht belangrijker: nemen hele nieuwe generaties producers mee op sleeptouw.
Eén van die jonge producers is Anstam, die vanavond in de Oude Zaal draait. In 2011 bracht hij zijn debuutalbum uit bij 50Weapons, en het is meteen duidelijk wat Modeselektor in hem ziet. Vanaf het begin ligt het tempo van zijn dubby techno hoog, met dreigende strijkers die als David Lynch over de breakbeats kruipen. Zachtjes opwarmen? Ho maar, Anstam zwiept zijn hoofd al manisch op en neer zonder ook maar eenmaal de zaal in te turen. Af en toe zwengelt hij er een hele smerige synth doorheen, of bonga's of een gestoorde koebel. Tropischer wordt z'n set er niet van, wellicht nóg een tikkeltje angstaanjagender. Ondertussen in The Max draait Bambounou een set vol UK Funky en de subtielere bass, die aanzienlijk minder experimenteel is dan verwacht. Niet slecht, maar de beloofde Afrikaanse invloeden blijven achter en zijn afro verstopt hij het leeuwendeel van de show onder zijn petje.
Kortom: tijd om even een kijkje te nemen bij George FitzGerald in de bovenzaal van Paradiso. Deze Britse jongeman, die opereert vanuit Berlijn, wordt steeds breder opgepikt en dat is niet onterecht: hij weet garage een frisser geluid te geven, en draait soulvolle deep house met lekkere vocals en warme, melancholische synth-akkoorden. Hij blijft beheerst, maar weet precies de melodieën uit te kiezen die blijven hangen. Ook vanavond blijkt: hij is een coming man. De mooiste meisjes klimmen al bij 'm op het podium om mee te dansen en een foto van hem te schieten. FitzGerald zelf vindt het allemaal prima, maar laat zich niet afleiden van een set die met militaire precisie wordt opgebouwd.
Die show afkijken is echter een no-go: in de Melkweg staan de heren van Modeselektor zelf klaar voor een dj-set. Ze hoeven hun neusjes maar te laten zien en voilà: ze worden met luid gejuich ontvangen. Dit duo is de titel 'coming men' al lang en breed ontstegen: het zijn de sterren van de avond. Althans: op papier. De set van Modeselektor is vanavond namelijk wat saaitjes. Ja, veel van de bekende tracks komen voorbij: van Berlin Clap tot Rusty Nails (met Apparat) tot hun Björk-remix van The Dull Flame of Desire, tot natuurlijk ook Evil Twin. Maar toch, toch wil het niet echt tot een hoogtepunt komen en blijft de spanning uit. Modeselektor choreografeert de zaal wellicht, maar meer dankzij de wapperende handjes van Szary - de extraverte van de twee - dan dankzij de plaatkeuze. Deze set die heen en weer schiet van Duitse techno via weirde IDM naar glitch-hop wordt verder overwegend lauwtjes ontvangen. Het dieptepunt: hun remix van de Skooter-track HYPER HYPER.
Waar hun eigen show teleurstelt, gooien de protegés van Modeselektor vanavond hoge ogen. Addison Groove bijvoorbeeld, die het al schopte tot Dansen Met Delsing Album van de Maand en vanavond in de Oude Zaal een outer-space-set vol ghetto tek en grime draait. Geen flauw idee wat voor groove de Addison Groove precies is, maar een scheve is het zeker. Hij vertraagt en versnelt dat het een lieve lust is en knalt er achter een indie r&b-song gerust een kneiter van een grimetrack doorheen om vervolgens The Fugees door de mangel te halen in een knetterende drum 'n bass-remix. Op dit tijdstip mag dat, maar wie deze set langer dan een half uurtje trekt is gestoord. Dat zijn de mensen die gerust tien keer achter elkaar in de meest weerzinwekkende achtbanen springen, en daarvan zijn er vanavond een heleboel.
Ondertussen sluit A Made Up Sound af in The Max. Deze Hagenees is beter bekend onder zijn alias 2562, waarmee hij de diepere dubstep produceert, maar onder het moniker A Made Up Sound schiet Dave Huismans alle kanten op. Vanavond start hij zijn set met keiharde breakbeats, die slim in elkaar zitten maar eerlijk gezegd ook wat afschrikken. Meteen wordt de vloer schoongeveegd, het grote publiek verdwijnt en wie keihard stuk wil gaan blijft achter. Dat lukt aardig met deze killerset vol nare buzzergeluiden, dissonante synthlijnen en een soort verziekte hakkelende techno.
Het is goed om te zien dat Modeselektor nog altijd eigentijds is. Wellicht niet in hun eigen liveshow, maar dan toch zeker in de geheime wapens die ze vanavond hebben meegebracht.