Instagram-interview: Flying Lotus

Over o.a. Thom Yorke, Snoop Dogg en de beruchte LA wijk Nickerson Gardens

Atze de Vrieze ,

1 oktober verschijnt het nieuwe album van Flying Lotus, Until The Quiet Comes. De verwachtingen zijn hooggespannen, want met zijn derde album Cosmogramma werd de beatmaker uit L.A. definitief een van de meest toonaangevende producers van het moment. Until The Quiet Comes zet de unieke mix van jazz, hiphop en elektronische beats voort. Voor 3voor12 werpt Flying Lotus een blik op zijn eigen output. En dan niet zijn muziek, maar de foto's die hij zelf de wereld instuurde via de populaire app Instagram.

De eerste: een nogal angstaanjagende man die de cover van jouw album omhoog houdt.
"Dat beeld komt uit de nieuwe Batman film. Ik zit in een totale Batman trip. Ik heb het expres heel slecht gephotoshopt. Batman is mijn favoriete actieheld. Ik houd van de Tim Burton films, van de boeken, sommige van de graphic novels zijn geweldig. Vooral The Dark Knight Returns, die moet je eigenlijk lezen voor je de film bekijkt, een geweldig stuk literatuur. Mijn favoriete personage is eigenlijk The Joker, de anti-Batman, man zonder regels, zonder afkomst. Iemand die er alleen maar op uit is de boel te verstoren, slechts gedreven door zijn eigen gekte. Te gek."

Dan de cover van je album. Wat is het verhaal daar achter?
"Ik wilde graag een portret waarop ik zelf stond, maar geen foto van mijn gezicht, of een beeld waarop ik wiet rook of zo. Het moest abstract zijn. Sommige mensen zeggen: wat, sta jij op die foto? Wacht maar tot je de high definition versie voor je neus hebt, in plaats van zo'n slechte postzegel van het internet. De foto is gemaakt door B+, die ook de cover van DJ Shadow's Endtroducing heeft geschoten. Het artwork is gemaakt door Stephan Serrato, die ook mijn Resist EP heeft ontworpen."

Een muur met daarop de tekst: When it Waynes, it Coynes.
"Die foto heb ik gemaakt voor Erykah Badu, die op dat moment in een venijnige ruzie zat met Wayne Coyne van Flaming Lips. Ik las haar pisnijdige tweets erover en zag toevallig op een festival deze tekst. Ik heb er een foto gemaakt en die naar haar gestuurd. 'Klootzak', stuurde ze terug. Jammer dat het zo uit de hand gelopen is, dat incident, had niet gehoeven."

Je wilde altijd al met Erykah Badu werken, op je nieuwe album staat een track met haar. Was dit wat je al die tijd in gedachten had?
"Ik had geen idee wat ik wilde maken. Ik wist alleen dat ik geen typische Baduizm track wilde maken, het moest voor haar iets heel anders worden. Dat was de enige stelregel. Ik had toevallig deze beat zo'n beetje af toen zij toevallig in Los Angeles was en langs wilde komen in mijn studio. Die luxe heb ik zelden, dat gasten daadwerkelijk langs kunnen komen. Ze kwam, en maakte het helemaal waar met deze beat. De focus op dit album ligt vooral op de melodieën, maar ook aan de ritmes besteed ik veel aandacht. Het moet subtiel en anders zijn."

Komt er meer?
"Aan mij zal het niet liggen, mijn deur staat altijd open. Zij is altijd druk met touren en opnemen. Ik ben altijd een groot fan geweest van haar. Mama's Gun is nog steeds mijn favoriet, gevolgd door haar laatste album, New Amerykah 2. Met Mama's Gun heb ik een speciale band, omdat ik een ex-vriendin heb die geobsedeerd was door die plaat. Het was de enige cd in haar auto, dus het was de soundtrack van onze gezamenlijke ritjes door de stad."

Dan een oudje: hier moet je een jaar of tien zijn.
"Dat denk ik ook. Die jongen naast me is Todd Griceman, mijn vriend in die tijd. Ik heb eigenlijk geen contact meer met hem, maar jarenlang hebben we met elkaar opgetrokken. Kijk mij nou, met dat rare platte kapsel. Mijn zus stuurde me laatste die foto.Van die dag herinner ik me niets. Van mijn tijd met hem herinner ik me vooral een dag waarop we naar een waterpark gingen, met watervallen en wild water, een van de beste dagen ooit. Verder ben ik heel veel uit mijn jeugd vergeten, volgens mij meer dan de meeste andere mensen."

Hier poseer je met Thundercat, een van je vaste partners, en Snoop Dogg.
"Snoop Lion, moeten we tegenwoordig zeggen. Hij was op dat moment al in een rasta aan het transformeren. Als ik me iets herinner van toen ik tien was, dan is het welke impact Snoop's Doggystyle album op me had. Al die geweldige hiphopproducties, Dr Dre op de top van zijn kunnen. Ineens kreeg ik het gevoel dat ik het zelf ook kon, het inspireerde me enorm. Die foto is genomen op de dag dat ik Snoop ontmoette, op een feestje waar hij dj'de. Technisch gezien is hij niet zo bijzonder, maar zijn platenkeus was fabelachtig. Ik heb hem gezegd hoe belangrijk hij voor me was, dat ik dit allemaal nooit zou doen zonder hem. Het was echt een groots moment voor me om hem te ontmoeten, misschien wel de belangrijkste ontmoeting van mijn hele leven. Ik was daar met Thundercat op een feestje een paar dagen na Snoop's legendarische optreden op Coachella. Ik denk dat er dertig mensen op dat feestje waren. Dat vond ik al geweldig, de ervaring zo dichtbij hem te zijn. Snoop herkende Thundercat, want die heeft in het verleden een tijdje bas bij hem gespeeld.

Er staan meer foto's met rappers in je Instagram, onder andere met Danny Brown en Schoolboy Q. Je hebt recent gewerkt met onder meer Earl Sweatshirt. Ik had verwacht dat er op je eigen album ook rappers op zouden duiken, maar dat is helemaal niet zo.
"Ik had het gevoel dat rappers af zouden leiden van wat ik wilde maken. Ik produceer graag voor rappers, en dat blijf ik doen, maar het paste niet bij wat ik met dit album voor ogen had. Alle vocalen die ik gebruik zijn nauw verweven met de producties, terwijl raps er bovenop moeten liggen. Of ze moeten heel abstract zijn, en dat is niet makkelijk te maken. Wat ik in elk geval zeker niet wil is een album met allemaal beroemde rappers die zich op mijn beats storten, en dan mijn naam erop zetten."

Kun je zelf rappen?
"Niet echt."

Er zijn mensen die zeggen dat je Captain Murphy bent, de mysterieuze rapper voor wie je tracks geproduceerd hebt.
"Hahaha, dat is grappig. Denk je dat echt?"

Ik weet niet, ik heb je nooit horen rappen.
"Ik heb Captain Murphy gesproken vlak voor ik hierheen vertrok. Hij vroeg me of ik zijn album wil produceren. Dat zie ik wel zitten. Er komt vast meer."

Een foto uit het familiearchief. Wat zien we hier?
"Alice Coltrane, John Coltrane, even kijken wie die andere mensen zijn. Reggie Workman? Rashaan Roland Kirk? Ik weet niet wie het zijn. Het is een persconferentie, maar ik heb geen idee waar het over gaat. Deze foto kreeg ik van mijn nicht, die hem had opgedoken in het archief. Hij is nog nooit ergens gepubliceerd, dus Instagram heeft een exclusieve."

Duik je veel in die geschiedenis? Wil je weten waar die foto precies vandaan komt?
"Het is heel dubbel. Aan de ene kant ben ik er op een haast journalistieke manier nieuwsgierig naar, aan de andere kant is het gewoon mijn tante, mijn neef, etcetera. Mijn tante Alice hield zich er heel weinig mee bezig, die was drukker met haar spirituele studies. Mensen vroegen haar altijd naar John Coltrane, en nu ze dood is vraagt iedereen mij ineens naar haar. Toen ze nog leefde gaf echt niemand iets om haar muziek, nu was ze volgens iedereen ineens zo'n bijzonder mens. Maar je weet hoe het gaat: zodra iemand dood gaat, wordt ie meer waardevol. Heel af en toe hoor ik haar muziek, I'm blown away, keer op keer."

 

Een foto uit São Paulo, in Brazilië.
"Op tour heb ik vaak weinig tijd om echt veel van een cultuur mee te krijgen. Zo hoor ik keer op keer geweldige verhalen over Berlijn, maar heb ik daar nooit langer dan een dag doorgebracht. In Zuid-Amerika heb ik wat meer tijd doorgebracht. Het huis dat je ziet is van een muziekverzamelaar die ik via vrienden heb leren kennen. Hij had de meest geweldige dingen. Ik houd enorm van Braziliaanse muziek, van de ritmes. Ik herinner me de eerste keer dat ik in Rio de Janeiro was. Ik ontmoette een man die instrumenten verkocht. Ik pakte een shaker. Hij lachte me uit en pakte de shaker. Geweldig wat die man kon, met alleen maar een shaker."

Een extatische, met Thom Yorke van Radiohead, met The Gaslamp Killer en Thundercat.
"Die hand in de hoek is van mij, ik ben uit het beeld gesneden. Deze foto is genomen op een feest van Brainfeeder in het ACE hotel in Los Angeles tijdens Coachella. Een aantal Brainfeeder jongens trad op, en aan het eind hebben Thom en ik back-to-back gedraaid. Er heerste een relaxte, poolparty-achtige sfeer, maar toen Thom kwam was iedereen aan het dansen. Het was een mooie dag."

Toen het laatste Radiohead-album King Of Limbs uitkwam heb jij een hysterische serie tweets de wereld in gestuurd. Voelde je je vereerd?
"Hahaha, ja nogal. Ik heb Thom geschreven dat ik vooral de track Bloom te gek vond. 'Dat dacht ik wel', stuurde hij terug. 'Die track is direct door jou geïnspireerd.' Dat is het mooiste dat er is: geïnspireerd raken, zelf inspiratie teruggeven. Daarom hebben Thom en ik op dit album opnieuw samengewerkt. Ik heb op dit album ook samples gebruikt van een minder bekende soundtrack van Jonny Greenwood."

Tot slot, deze auto.
"Een auto met een verhaal. Hij maakt deel uit van een korte film waarvoor we geschoten hebben in Nickerson Gardens, een nogal beruchte buurt in Los Angeles. Zelf ben ik daar niet opgegroeid. Ik heb op verschillende plekken gewoond, in keurige buitenwijken, maar ook in een shitty appartement in de latino-buurt. Het idee om in Nickerson Gardens te filmen kwam van Kahlil Joseph, een vriend van me en filmmaker. Hij regelde ook iemand die constant aan mensen uitlegde dat wij ok waren, want normaal kun je niet zomaar met camera's die wijk in gaan. Het was echt een bijzondere ervaring. We hebben mooie mensen ontmoet. Maar alleen al daar te zijn, in de ogen te kijken van mensen die tot dat moment mythes voor me waren."