Tv-tip: Het (muzikale) België van ... DAAN Stuyven

‘Het eten is bij ons beter en het publiek zwijgt tussen de nummers’

Robert Lagendijk ,

Trouwe kijkers van de VPRO is het ongetwijfeld niet ontgaan dat vijf zondagen lang onze zuiderburen in de schijnwerpers staan. In ‘Het België Van …’ wordt de kijker aan de hand van vijf vooraanstaande Belgen meegenomen naar inspirerende plekken. Op zondag 23 september is het de beurt aan Daan Stuyven (bekend van DAAN en Dead Man Ray). 3voor12 neemt vast een voorschot en laat zich leiden door België Muziekland.

Volgens Daan Stuyven (1969) heeft de Nederlander eigenlijk best een goed beeld van zijn land. ‘Alles wat zij zich bij België voorstellen klopt, maar de waarheid blijkt altijd nog zotter. België is een rare mengelmoes met een eigen filosofie: het is de poëzie van de contradictie. Het heeft een vrolijke nonchalance tot gevolg. Dat laat ik ook in de uitzending zien. Maar het einde heb ik expres onbestemd gelaten. Ik trek liever geen conclusies.’

In de uitzendingen nemen de gastheren de kijker mee van oost naar west. Als Stuyven zijn vaderland aan de hand van muziek zou moeten tonen zou hij een teletijdmachine nodig hebben. ‘Ik zou van oud naar nieuw een reis moeten maken. Ik denk dat ik bij Telex, het Belgische Kraftwerk, zou beginnen. Dat is op en top Belgisch absurdisme.’ Telex deed zelfs in 1980 mee aan het Eurovisie Songfestival. ‘Maar eigenlijk keek ik in die tijd veel naar de Nederlanders. Het liedje Onze Jongens van Overstekend Wild is prachtig. En toen er in Berlijn straffe disco werd gemaakt, kwam uit Nederland ineens Spargo. Die band maakte geweldige producties.’

Dat het land een vreemde mengelmoes is, heeft volgens Stuyven gevolgen voor de muziekscene. ‘Er zijn geen scheidslijnen. Iedereen komt in dezelfde cafés, of je nu jazz, klassiek of folk speelt. We zijn een enorm klein land en iedereen kent elkaar. De scheiding tussen de Franse en de Angelsaksische cultuur in Brussel zorgt muzikaal juist weer voor een grote melting pot.’

Daarnaast veranderen Belgen nog wel eens van ‘jasje’. ‘Neem Wim Mertens. Ooit maakte hij muziek met een bandje op een synthesizer, tegenwoordig staat hij in pak en maakt hij bijna klassieke muziek. In België kun je als artiest jezelf helemaal opnieuw uitvinden en van gedaante veranderen zonder dat je in de steek gelaten wordt. En dat is goed. Zo blijft het boeiend.’

Op het ogenblik zit Stuyven in de studio met zowel jazz als klassieke muzikanten om een nieuw DAAN-album op te nemen. ‘Maar ik heb ook nog altijd een vaste kern aan muzikanten waarmee ik al heel lang samenwerk. Ik breid graag uit. Als solomuzikant kun je doen wat je wilt: anyway the wind blows. Ik kom nu met ideeën waar je bij een band niet mee aan kunt komen.’ Toch koestert hij de fantastische herinneringen aan zijn oude band Dead Man Ray. ‘Wie weet gaan we weer samenspelen als we oud en grijs zijn.’

Niet alleen is de muziekscene in Nederland anders dan de Belgische. Ook het clubcircuit verschilt. Stuyven kan er kort over zijn: ‘Het eten is bij ons beter en het publiek zwijgt tussen de nummers. Maar in Nederland is alles beter georganiseerd omdat er zoveel rock- en popacademies zijn.’ Dat laatste vindt de muzikant wel iets teveel van het goede. ‘Mensen die zulke opleidingen volgen gaan iets teveel volgens het boekje te werk.’

Het België Van Daan Stuyven op zondag 23 september om 20:25 uur op Nederland 2.