Hans Breukhoven stopt als directeur Free Record Shop

Topman blijft wel aan als voorzitter Raad van Bestuur

Ingmar Griffioen ,

Hans Breukhoven stopt als algemeen directeur van Free Record Shop Holding. Hij legt per 1 november zijn functie neer en wordt als CEO opgevolgd door Herman Hovestad. Breukhoven bracht het nieuws vandaag zelf naar buiten. De wisseling van de wacht maakt deel uit van de grote sanering die wegens een daling van de verkoopcijfers ingezet is. De topman laat Free Record Shop niet helemaal achter zich, want hij handhaaft zijn positie als voorzitter van de Raad van Bestuur van Free Record Shop.

Breukhoven stelt in een door het ANP opgetekende verklaring: "We hebben de afgelopen tijd twee saneringsronden gehad en ik heb mij gerealiseerd dat anderen dat beter kunnen aansturen dan ik. Je moet als ondernemer ook durven toegeven dat je ergens niet zo goed in bent." Free Record Shop opende in 1971 de eerste zaak in Schiedam en heeft sindsdien altijd onder de dagelijkse leiding gestaan van oprichter Breukhoven.

Free Record Shop zit door teruglopende verkopen al langer in zwaar weer. In 2011 sloot het Belgische hoofdkantoor, eind januari ging de Fame Music Store aan de Amsterdamse Kalverstraat op slot en dit jaar wachtte nog zo'n tien winkels dat lot. De vertrekkende 66-jarige topman kan niet uitsluiten dat in de sanering nog meer arbeidsplaatsen en winkels zullen sneuvelen. Tegenover het ANP verwijst Breukhoven naar zijn opvolger voor het verdere beleid.

Afslanking aantal FTE en netto winst
In april maakte Free Record Shop Holding B.V. nog wel bekend dat het boekjaar 2010/2011 met positieve cijfers was afgesloten: de groep deed het in België (Free Record Shop en Game Mania) beter dan in Nederland en behaalde met 343 eigen winkels (tegen 337 winkels in boekjaar 09/10) en 88 franchise winkels (was in 09/10: 39) en 953 samenwerkers (FTE's) (boekjaar 09/10: 1.036) een omzet van 289 miljoen euro (boekjaar 09/10: 296 miljoen). Wel was in die cijfers - naast het verdwijnen van 100 FTE - duidelijk dat ook de nettowinst een sterk dalende lijn vertoonde: van 2,2 miljoen in het boekjaar 09/10 naar 1,4 miljoen. Dat lag volgens een persverklaring toen aan: "Het bedrijf heeft te maken met een entertainment markt die voor wat betreft beeld en geluid een krimp doormaakt en zich tevens kenmerkt door een voortgaande verschuiving van fysieke naar (betaalde en onbetaalde) digitale content."