Deze mixtapes, een 160 minuten durende soundtrack voor drugs, feestjes, slaapkamers en tranen, zijn niet zomaar gebundeld en uitgegeven. The Weeknd heeft voorafgaand aan de uitgave van Trilogy elke tape geremasterd. Hierdoor zijn er, al zijn het slechts gedetailleerde, verschillen ontstaan tussen de oude en nieuwe versies. Daarnaast zijn er drie nieuwe bonustracks toegevoegd aan de compilatie: Twenty Eight, Valerie en Til Dawn (Here Comes The Sun). Eén voor het einde van elk album. Tesfaye stond er overigens niet alleen voor. Zo heeft hij samengewerkt met Martin 'Doc' McKinney en Carlo ‘Illangelo’ Montagnese. Talentvolle hiphop-producer Michael Volpe (Clams Casino, heeft producties verzorgd voor onder andere Lil B en Mac Miller) heeft een aandeel gehad in de productie van het nummer The Fall.
Met deze Trilogy neemt The Weeknd je mee langs allerlei muzikale kruisbestuivingen. Met r&b als uitgangspunt worden er aanknopingspunten met future garage, ambient en new wave opgezocht. De liefde voor new wave (oud, maar ook modern) wordt blootgelegd door zijn samplekeuze. Zo bevat het titelnummer van zijn eerste mixtape House of Balloons / Glass Table Girls een sample van Siouxsie and the Banshees’ Happy House en is een sample van Cocteau Twin’s Cherry Coloured Funk verwerkt in The Knowing. Moderne interpretaties van new wave en dream pop laten zich vinden in het ambientstuk Loft Music en The Party & The After Party, waar samples van Beach House in verwerkt zijn.
3voor12 bespreekt Album van de Week (47): The Weeknd
Trilogy: drie hypermoderne r&b-klassiekers gebundeld
The Weeknd staat midden op het kruispunt van ‘klassieke’ r&b en de nieuwe mogelijkheden die het internet en digitale ontwikkelingen de muziekindustrie hebben gebracht. Zowel qua productie- als distributiemogelijkheden. In de periode van een jaar heeft zanger/producer Abel Tesfaye welgeteld drie mixtapes uitgebracht: House of Balloons, Thursday en Echoes Of Silence. Als onafhankelijke artiest verspreidde hij deze als gratis digitale download en bouwde zo een grote populariteit op via de blogosfeer. In september dit jaar tekende hij bij major label Universal Republic Records, wat heeft geleid tot zijn grootste commerciële zet tot nu toe: zijn trio mixtapes zijn gebundeld aan te schaffen als fysiek exemplaar. Trilogy is door 3voor12 verkozen als ‘Album’ van de Week.
Maar het is niet alleen zijn moderne aanpak van produceren die The Weeknd tot een opvallende muzikant maakt. Wie goed luistert naar zijn songteksten zal merken dat The Weeknd een melancholische en existentiële trip creëert die onderwerpen als losgelaten liefdes en de terugslag na een moment van (zowel geestelijke als lichamelijke) extase op persoonlijke wijze beschrijft. Zo zingt hij op Coming Down een meisje toe dat hij door drugsgebruik links heeft laten liggen en bedroog, maar waarvoor hij nu weer gevoelens krijgt (‘Pick up your phone / I’m all alone’). De nihilist in hem komt naar boven tijdens Heaven Or Las Vegas (‘I say, I got heaven / Well I say, I am God’). Tesfaye is op What You Need niet te beroerd om zijn eigen ego te strelen met een ‘He's what you want / I'm what you need’ en als hij een ‘Chris Browntje’ zet met ‘Ringtone on silent / And if she stops, then I might get violent’ op The Party & the After Party kan je de wenkbrauwen optrekken. Neemt niet weg dat zijn songteksten getuigen van een zeer pure en confronterende directheid die intrigerend werkt.
Het oppoetsen van een album voor een commerciële stap laat ook zijn vlekjes achter. Zo krijgen verschillende scheldwoorden de klassieke overdub- en wegmoffelbehandeling, zoals bij radiosingle Wicked Games. De kickdrum op Gone klinkt een stuk platter en meer aanwezig dan op het origineel en de Aliyaah-sample van Rock The Boat is uit All You Need gehaald. Toch zal ook de purist met deze verzameling een klassieker in wording in handen hebben. Een document dat in de toekomst, samen met bijvoorbeeld Channel Orange van Frank Ocean, als een van de definitieve werken op het vlak van elektronische r&b gezien zal worden.
Trilogy (XO/Universal) is 3voor12 Album van de Week en momenteel te vinden op de Luisterpaal.