Xite is een relatief kleine zender, die al te ontvangen is via UPC en Caiway. De zender bereikt ongeveer een miljoen kijkers, met een programmering die vooral gericht is op kijkers van 13 tot 24 jaar. Maar met de samenwerking met Ziggo - met 2,2 miljoen digitale tv-abonnees de grootste kabelaar van Nederland - wil de zender een nieuw publiek bereiken.
Ziggo zegt in een reactie aan de Volkskrant dat de nieuwe zender een soort TMF moet worden. “Maar dan wel een moderne versie. De muziekclip staat centraal, niet de talking heads”, aldus een woordvoerder. Voorlopig is er slechts één presentatrice, later zullen er wel meer gepresenteerde shows komen.
In de nieuwe concerthal Ziggo Dome in Amsterdam opent Xite een permanente tv-studio. In deze studio’s worden interviews en sessies met artiesten opgenomen, die tussen de muziekvideo’s door te zien zijn. Ook komen er sfeerreportages van concerten, feesten en festivals.
Ziggo denkt niet dat het tijdperk van de videoclip op tv voorbij is, sinds online-ontwikkelingen als Youtube en Spotify: “Het brengen van muziek is niet media-afhankelijk. Je kunt muziek beleven via internet, smartphone, iPod of gewoon op televisie. De keus is aan de klant.”