Chase and Status leert Pinkpop wobblen

Drum 'n bass met gitaren in opportunistische clash

Atze de Vrieze ,

Eén dance-act per avond. De danswereld ontploft, David Guetta is hard op weg de grootste ster ter wereld te worden, maar Pinkpop durft niet meer dan één dance-act op een avond aan. Vanavond is dat Chase and Status, een Brits duo dat zich de laatste jaren al bewees als festivalkiller.

CONCERT
Chase and Status, Pinkpop Converse stage, zondag 27 mei 2012

MUZIEK
Drum n bass, dubstep, electro en Prodigy-achtige rockgitaren in een harde, opportunistische mix. Op plaat met veel vocale samples en gast bijdragen, die live uit een doosje komen. De twee producers worden op het podium wel bijgestaan door een wat eendimensionale mc die de boel opzweept, een drummer en een gitarist.

PLUS

Een uur lang effectief beuken op een mengelmoes aan Engelse stijlen. Pinkpop laat de wobble in Flashing Light hard aankomen, voelt dat zwaar vervormde sample van Jim Morrison in Hypest Hype, zingt mee met de r&b meets drum n bass van End Credits. Als Chase and Status jump roepen, springen de fans vooraan. En dat zeggen ze vaak.

MIN

Toch slaagt de groep er maar zelden in om echt de hele tent in te pakken. Sterker nog: er komt achterin steeds meer ruimte. Dat komt misschien wel door de wat eendimensionale screams van de mc. Waarom geen multitasker die tenminste wat van de vocalen voor zijn rekening kan nemen? Aan het slot schuift wel even zanger Liam Bailey aan. Een van de hoogtepunten in de set laat meteen het zwakke punt van Chase and Status zien: de drum n bass cover van Rage Against The Machine's Killing In The Name mist zijn uitwerking niet, maar is wel erg gemakkelijk. Alsof je een kernraket dropt op een mierennest. Hun versie haalt het overigens bij lange na niet bij het origineel. In Smash To Pieces - een track met een hooliganachtige lompheid - flirt de mc ook nog met RHCP klassieker Give It Away. Naarmate de set vordert, neemt het opportunisme toe. De gitaarriffs worden steeds horkeriger, maar niet monumentaler. Van een hit van de categorie Smack My Bitch Up of Firestarter is dit Chase and Status bovedien mijlenver verwijderd.

CONCLUSIE

Maar voor het Pinkpoppubliek is dit misschien wel de eerste kennismaking met het geluid van nu: dubstep. Veilig verpakt in andere stijlen, maar toch en maar een klein deel van het geheel, maar toch. Het genre is in de clubs en op festivals als Lowlands al veel langer gemeengoed, maar dringt pas sinds een jaar door tot de radio en dus tot dit mainstream rockpubliek. En dan is dit Chase and Status natuurlijk een prima instapact.

CIJFER

6,5