Typisch geval opvallende planning. Waarom in godsnaam breng je rond de uitgerekende datum van je vrouw een nieuw album uit? Het heldere antwoord: zo gaat dat nu eenmaal bij DJ Promo. “Ik heb de laatste tijd dag en nacht doorgewerkt. De bedoeling was dat het eerder af zou zijn, maar bepaalde dingen liepen toch uit. Op een gegeven moment heb ik gezegd: 1 mei moet het af zijn, hoe dan ook. Dan zijn er nog twee weken tot de kleine komt. Ik kan een album vervolgens niet drie maanden op de plank laten liggen. Ik moet er tot het laatste moment aan kunnen werken, anders voelt het niet actueel. Als een track te lang ligt, dooft het vuurtje.”
Hoff is altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, die hij dit keer naar eigen zeggen vooral zocht in dynamiek. “Ik wilde veel gevoel in de plaat leggen, hetzij met mooie melodieën, hetzij met harde industrial. Dat doe ik vooral door het verschil tussen hard en zacht groot te maken. In onze scene is tegenwoordig alles hard, de hi-hats, de beats. Dat komt door de digitale revolutie. Veel tracks klinken naar mijn idee gehaast en overgeproduceerd. Ik wil van stilte naar alles gaan. Het zouden eigenlijk drie cd’s worden, het zijn er uiteindelijk twee geworden. De eerste is melodieuzer, hardcore met trance melodietjes. De mensen die de diepte, de viezigheid zoeken, weten dat ze de tweede cd op moeten zoeken. Ik heb wel eens geprobeerd om die twee stijlen af te wisselen op een album, maar je merkt toch dat dat twee soorten publiek zijn, gescheiden doelgroepen. Ik produceer breed en wil allebei bereiken.”
Toch werkt hij nu een stuk minder breed dan mijn zijn vorige project, waarvoor hij samenwerking zocht met rappers als The Opposites en Sef. Het album kwam uit bij TopNotch, deed Promo belanden op festivals als 5 Days Off en Lowlands, maar viel daarna toch een beetje stil. Toch is Promo naar eigen zeggen niet teleurgesteld vertrokken. “De deur staat nog altijd open voor een nieuw project”, zegt hij. “Ik ben niet naar TopNotch gegaan om rijk en beroemd te worden, maar om dingen te maken die ik graag wilde maken. Ik heb er veel van geleerd. Tegelijkertijd merkte ik dat mijn hardcore boekingen sterk achteruit liepen. Mensen dachten dat ik gestopt was, dat ik hardcore niet meer interessant vond. Dat heb ik bij deze rechtgezet. De schoenmaker is terug bij zijn leest.”
True Tones verschijnt dus niet bij TopNotch, en ook niet bij zijn eigen label The Third Movement. Promo is in zee gegaan met Cloud 9, een sublabel van Armin van Buurens bolwerk Armada Music. “Ik zocht naar iemand die voor een goede positionering van fysieke muziek kan zorgen. Cloud 9 heeft goede contacten bij Media Markt, in iTunes en bij tankstations. Het gaat uiteindelijk misschien om de verkoop van een paar honderd cd’s, maar het is belangrijk dat je zichtbaar bent. En laten we wel wezen, niemand koopt meer cd’s bij Free Record Shops, in mijn scene is Concerto not done, en iedereen moet tanken. Zelfs mijn moeder.”
DJ Promo brengt hardcore naar de tankstations
Hardcore dj viert tweede kind en nieuw album op dezelfde dag
Het was een vreemde dag voor Sebastian Hoff alias DJ Promo afgelopen vrijdag. Om twee uur ’s nachts zat hij nog te vissen, om zeven uur werd zijn tweede kind geboren, ’s avonds hield hij zijn nieuwe dubbelalbum True Tones ten doop in de Melkweg. “Dan sta je met een heel raar soort buzz achter de draaitafels, op en positieve manier. Er waren heel wat goede vrienden naar de Melkweg gekomen, speciaal om me te feliciteren. Het was echt mooi.”