De vorige plaat van Isbells werd vergeleken met folkhelden als Nick Drake, Fleet Foxes en bovenal Bon Iver. Laatstgenoemde was bij de eerste plaat van Isbells een grote inspiratiebron, die hij nu meer los durfde te laten. Frontman Gaëtan Vandewoude: “Ik had zijn eerste cd For Emma, Forever Ago leren kennen terwijl ik zelf aan mijn plaat bezig was. Het heeft me ongelooflijk geraakt, en het proces zeker beïnvloed. Ik merkte de gelijkenissen: in timbre, het minimalisme, de harmonieën… Op de eerste plaat was ik nog aan het zoeken: Wie ben ik? Wat wil ik? Deze keer ben ik meer naar mezelf toe gegroeid als artiest. Mijn echte ik komt meer aan bod. Ik gebruik mijn eigen stem, zing niet meer krampachtig zo mooi mogelijk.”
Egocentrisch
Op het vorige album stipte Isbells grote maatschappelijke thema’s aan, zoals milieuproblematiek. Deze plaat is persoonlijker, denkt Vandewoude: “Het enige thema is eigenlijk Gaëtan Vandewoude. Niet uit zelfverheerlijking, maar blijkbaar uit noodzaak. Ik had het niet op voorhand bedacht. Als je voor een nieuwe plaat teksten maakt, ga je vragen stellen als: waar wil ik over schrijven, en waarom? Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij persoonlijke trauma’s, of juist kansen. Muziek is een soort zelftherapie. Het is een egocentrische plaat, al klinkt dat negatief. Bij de vorige plaat heb ik af en toe om me heen gekeken, bij deze blijkbaar niet.”
Vandewoude komt meestal met het idee voor een nummer, daarna gaat de rest van de band ermee aan de slag. “Isbells is zowel een eenmansproject als een groep. In een aantal nummers zijn de klank en de ideeën van de band op de cd gekomen. Zowel muzikaal als emotioneel zijn de anderen superbelangrijk, ik had de plaat niet zonder hen kunnen maken, al zouden ze geen noot hebben gespeeld. Maar op zich was het maken van de cd een dictatuur: het is mijn ei, dat ik niet wil delen.” Medebandlid Chantal Acda, zangeres en multi-instrumentalist: “Wij mogen het ei een beetje verwarmen.”
Meer body
Vertrouwd. Dat is hoe veel van de folkliedjes op de nieuwe plaat Stoalin’ van Isbells klinken. Maar andere nummers komen als een verrassing. De titeltrack bijvoorbeeld kent een mystieke sfeer. Andere nummers zijn juist poppy; een kant we nog niet van het doorgaans melancholische Isbells kenden. Vooral Elation valt op door lichthartigheid: My worries wilt / I'm on a high / I've never felt like this before zingt Vandewoude in de song. Hij denkt niet dat de verandering in geluid bewust is: “Elation is een ongelooflijk blij nummer, maar zeker niet minder persoonlijk dan de andere nummers. Uiten dat je blij bent, is iets wat ik een jaar geleden nog niet kon als songwriter. Maar er staan ook hardere nummers op. Er is geen masterplan: je pakt een gitaar en je speelt wat. De ene keer is het van woehoe, het andere moment: ik haat iedereen. Het ontstaat spontaan.” Acda: “Het heeft iets meer body. Gaëtan is verder gegaan dan op de vorige plaat, maar heeft dat zelf waarschijnlijk niet eens doorgehad. Ik zie het als buitenstaander.” Vandewoude: “Maar ‘experimenteler’ noem ik het niet. In het verleden heb ik met andere groepen, geheel andere muziek gemaakt dan nu met Isbells. Voor mij voelt het niet als experimenteren. Meer als spelen en creëren, met de instrumenten die voorhanden lagen. Uiteindelijk is dat hoe elk nummer vorm krijgt. Er staat bijvoorbeeld een marimba op de plaat, omdat Chantal die toevallig had. Daarnaast hadden een grote basdrum, een banjo en kwam Gianni langs met een lapsteel.”
Isbells is bezig met een uitvoerige tour door Belgie en Nederland.