3voor12 bespreekt Album van de Week (10): Polska

Waardevolle Gezelligheid is meer dan een verzameling feestliedjes

Erik Zwennes ,

Leuk hoor, zo’n meldpunt Waardevolle Gezelligheid, kilo’s media-aandacht, duizenden followers, miljoenen views en een behoorlijk vals minuutje in DWDD, maar een dik uur Mr. Polska door je speakers, is dat nou leuk? Het antwoord is een volmondig JA! En meer dan dat. Waardevolle Gezelligheid is Album van de Week.

‘Vroeger sloeg ik pagga (trok ik me af, red.) op foto’s van Katja. Nu lullen bitches aan mijn hoofd, geen doe het zelf, Gamma. En weet je jochie deze hele leven heb ik zelf gemaakt. Alles dat ik opgegeven heb, was het waard.’ Een belangrijke passage in de openingstrack Bolle Man van Mr. Polska. Het legt de thematiek van Waardevolle Gezelligheid bloot en tegelijkertijd de ironie, de humor en de zelfspot. De afgelopen jaren heeft Polska hard gewerkt en veel opgegeven, dat vertelde hij al eerder. Dat alles culmineert in een debuutalbum waarop de jonge Poolse Utrechter Dominik Włodzimierz Groot over zijn huidige leven vertelt. Dat leven bestaat uit uitgaan, vrouwen, drankjes, drugsjes en erkenning. Maar alle middelen en avonturen hebben hun keerzijde, waar Polska eerlijk over is. Dan zijn er nog de momenten van terugkijken, reflectie en de goed gevonden gastartiesten. En dan ook nog coherent blijven. Knap hoor.

Rode draad vormen de gedetailleerde producties van producer, mentor en opperhoofd Boaz van de Beatz. Dit wereldtalent laat horen dat hij meer in zijn mars heeft dan de stuiterbeats die we afgelopen jaren van hem hoorden. Nog steeds zijn de powerbliepjes en pongknallers (denk: Afrojack meets Skrillex) belangrijk, maar de techneut heeft zich overduidelijk verder ontwikkeld. Zo speelt hij met tribal drums die doen denken aan overstuurde Timbaland producties anno 2000, gooit hij moderne dubstepgeluiden door de bitcrusher en hoor je in het nummer Technologee de gigantische metalen zuigers van grote Oostblok-fabrieken. Dan zijn er nog de melodische housetracks en de ingetogen nummers. Hoogtepunt in de laatste categorie vormt Onzekere Glimlach. Op knappe wijze wordt de katerige after-leegte gekoppeld aan momenten van eenzaamheid en de verslavende werking van aandacht en klassiek hard gaan. ‘Ik ben gewend dat iedereen van me houdt, dus ik ben op weg naar waar iedereen van me houdt’, zegt een breekbare Pool. Boaz zorgt met een The XX’iaans gitaartje voor de passende muzikale omlijsting en figureert zelf met een audiofragment van een interview.

Voor de afwisseling en refreintjes schakelden Polska en Boaz diverse gasten in. Nouveau Riche, het collectief en label rondom Boaz, leverde Jebroer en Digitzz voor sterke verses. Kalashnikov-rapper en mede Nouveau Riche-lid Leo tekent voor het enorm pakkend refrein op Beetje Denken. De opkomende mc Ronnie Flex blijkt hooks te kunnen zingen, maar ook scherpe teksten te schrijven. Hij zorgde voor de meest memorabele line op de Yellowclaw (nieuwe Partysquad rond Rabat regisseur Jim Taihuttu) track Allermooiste Feestje (overigens geproduceerd door Boaz). Daarop brult Flex met pistoolschoten ‘ik kom binnen zo van fuck jouw generatie’, waarmee de negentienjarige een nieuwe lading talenten aankondigt. De Rus kon natuurlijk niet ontbreken op het album van Polska en zangeres Chagall complementeert de plaat met het samen-ten-onder-epos Leg een Traantje.

Met een geniale jaren ‘90 Eurotrash autotune outro komt de plaat ten einde. De filosofische vraag ‘zou je seks hebben met een paard als je de wereld kon redden?’ dreunt nog even na. Polska heeft samen met producer Boaz een knap en divers album gemaakt. De evolutie van De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites in een moderne kruising met typisch Hollandse housemuziek en hippe dubstepgeluiden, maar bovenal heel eigen en herkenbaar. Want een Boaz beat, pik je er zo uit. Geen wonder dat dance-God Diplo zich al fan toonde. Wie weet neukt Boaz over twee jaar wel Paris Hilton, weten wij veel.