Op de nog titelloze EP komen naast de vier nieuwe tracks, een oud nummer en een cover. "De cover is van Daniel Johnston, The Story Of An Artist. Ik vind dat hij hele mooie teksten schrijft, maar de Nederlandse versie die ik zing vind ik eigenlijk nog mooier dan de Engelse. Het gaat over een kunstenaar, waarvan familie en vrienden zeggen: 'Wij vinden het niks wat je maakt'. Het is wel dramatisch, maar niet vol medelijden geschreven. We speelden dit nummer al vaak live en mensen vroegen zich af waarom we het eigenlijk nooit hadden opgenomen," aldus de zangeres.
Ook Onder Invloed komt op deze EP. De opener van het debuutalbum Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten wordt opgenomen in een rustigere versie. De term 'rustige luisterliedjes' is uit den boze. "Dat klinkt zo slap," lacht Rebergen. "Ballads. Nee, dat is het ook niet." Ze denkt na. "Kleinere liedjes van Roosbeef." Het oorspronkelijke idee om uitsluitend piano, gitaar en zang op de EP te gebruiken werd al snel uitgebreid met een band en blazers. "Maar met een klarinet en trombone kun je natuurlijk ook zacht spelen."
De twee albums zijn geproduceerd door Tom Pintens, deze keer was Rebergen zelf de producer. "De EP moet vooral natuurlijk klinken. Het is wat het is." Rebergen vond het lastig om de plaat te produceren. "Ik ben niet echt een producer. Het is meer dat ik de leiding heb. De band dacht dat ik toch het laatste woord zou hebben. Ik heb alleen geen technische achtergrond, dus al die termen ken ik niet." Het produceerdebuut van de zangeres was echter niet voor herhaling vatbaar. "Ik doe het nooit meer." Het was een grapje, zegt ze erbij.
De EP komt vlak voor de start van theatertour De Grote Demo Show uit. "Als ik een liedje schrijf, speel ik een paar akkoorden en je hoort mijn stem. Daar begint het mee. In de theatershow gaan we weer terug naar de basis." Roos Rebergen stond niet direct te springen om weer het theater in te gaan. "Toen we de vorige keer als band in het theater speelden, vond ik het zonde dat we het op die manier hadden gedaan. We hebben veel laten liggen. Ik houd heel erg van het theater, je kan de spanning opbouwen. Maar als je met een band speelt en het publiek er niet bij betrekt, is het niet gezellig. Daar hebben we toen te weinig over nagedacht." Nu gaat het anders. "In het midden van het podium zal een piano staan, waar verschillende mensen op spelen. We zullen meer wisselen van instrumenten en ook het publiek bij de voorstelling betrekken door bijvoorbeeld samenzang. We hebben het nog niet gerepeteerd, dus het zit alleen nog maar in mijn hoofd. Maar zo zie ik het voor me."
Theatertour De Grote Demo Show gaat 4 oktober in het Wilmink Theater in Enschede van start en doet daarna nog negen andere theaters aan, waaronder De Oosterpoort in Groningen, de Leidse Schouwburg en DeLaMar in Amsterdam.
Roosbeef gaat terug naar de basis met nieuwe EP
Duivense band gaat in oktober het theater in
Roosbeef is bezig met een nieuwe EP met 'kleinere liedjes'. De afgelopen drie dagen zijn de nieuwe tracks opgenomen, maandag is de laatste opnamedag. Het nieuwe materiaal wordt vlak voor de theatertour De Grote Demo Show uitgebracht, waarin Roosbeef tien shows geeft. "Ik was liedjes aan het schrijven, maar was niet per se bezig met een nieuw album. Het is een EP met kleinere liedjes, iets anders dan normaal, maar het zou zonde zijn als er niks mee zou gebeuren," vindt frontvrouw Roos Rebergen.