Minco Eggersman tekent publishing-deal bij Bandcamp USA

"Mijn muziek in een Lynch-film zou de kroon zijn op mijn werk."

Timo Pisart ,

Minco Eggersman (ME) scoort een publishing deal in de VS, bij Bandcamp. Samen met veertig andere artiesten zal hij de allereerste publishing catalogus vormen van het populaire medium om muziek af te spelen en te verspreiden. Bandcamp zal de muziek van ME gaan proberen te slijten onder films, reclames, televisieseries en games. "Als je één keer je muziek onder een wereldwijde whiskey-reclame krijgt, verdien je daarmee evenveel als de verkoop van tien albums."

In de paar jaar dat Bandcamp inmiddels bestaat, zijn er honderduizenden artiesten bij aangesloten. Hoe ze uit die gigantische vijver juist Eggersman aan de haak sloegen? "Ik was er heel vroeg bij, omdat ik het belangrijk vind om naast de oude tak van sport ook nieuwe wegen te bewandelen. In die tijd waren er nog geen honderdduizenden bands. Ze checkten ook toen al steekproefgewijs wat er op de site gebeurde." Zo stuitte de Bandcamp-organisatie ook op ME. Uit het niets kreeg hij een mail. "Ze vonden mijn muziek heel tof, en zeiden het veel op het kantoor te draaien. Er waren volgens hen weinig artiesten in mijn genre aangesloten."

Inmiddels is er een paar jaar verstreken, maar telkens hielden Eggersman en Bandcamp contact. "Toen Reservoirs uitkwam kreeg ik in één week van twee afzonderlijke mensen van Bandcamp een mailtje dat ze het nummer All The Time echt fantastisch vonden. Ze vertelden over de op te richten publishing-tak, en zeiden dat ze me er heel erg graag bij wilden hebben."

Voor het publishen is Bandcamp in zee gegaan met Scott Cresto, "echt een grote in die wereld", die eerder muziek van artiesten als Radiohead en Black Rebel Motorcycle Club onder reclames heeft gepusht. "Met Volkoren, ons label, doen we al wat in Amerika, maar dit heeft zoveel meer stootkracht. De kans is nu veel groter dat we een grote vis binnenhalen. Cresto is heel enthousiast over mijn nieuwe plaat, en gaat proberen mijn muziek ergens onder te krijgen. Of dat nou televisiereclames zijn of een nieuwe HBO-serie. Met zijn ervaring denkt hij dat mijn muziek een grote kans maakt." Dat zou heel mooi zijn, vertelt Eggersman. "Als je één keer je muziek onder een wereldwijde whiskey-reclame krijgt, verdien je daarmee evenveel als de verkoop van tien albums. Dat gaat over tonnen. Het zijn zulke grote bedragen, dat is waanzinnig."

Een grote droom van Eggersman is het terughoren van zijn eigen muziek in een film van David Lynch. "Dat zou een kroon op mijn werk zijn. Hij gaat vaak aan de haal met Angelo Badalementi, maar gebruikt steeds meer muziek van alternatieve bandjes. Ik mag altijd hopen, toch?"

Het opzetten van een publishing catalogus door Bandcamp is een interessante ontwikkeling. Voorheen focuste het medium zich puur op het online distribueren van muziek; een soort Myspace (kent u het nog?) minus het sociale aspect én minus de advertenties. De enige inkomsten werden geworven door het heffen van een kleine fee op betaalde downloads. Eggersman: "Ze zorgen dat muziek van de artiest direct aan de luisteraar of fan wordt verkocht, en daar vragen ze een klein percentage voor." Met de publishing catalogus verschuift Bandcamp meer richting het uitgeven van muziek, denkt Eggersman. "Artiesten hebben vaak geen kaas gegeten van het uitgeversdeel, het is een moeilijke wereld waar je echt contacten voor nodig hebt."