ESNS12: Shawn O'Keefe (SXSW): 'Piraterijwet SOPA is een grote bedreiging voor innovatie'

Amerikaan pleit voor openheid en co-creatie

Atze de Vrieze ,

In Groningen is Interactive slechts een deel van het programma, op SXSW in Texas is er een hele conferentie aan gewijd, voorafgaand aan het immense muziekprogramma. Bijna 20.000 mensen komen er op die conferentie af. De verantwoordelijke voor het Interactive deel van SXSW - Shawn O'Keefe - was in Groningen om zijn ervaringen te delen. 3voor12 sprak met hem.

Wat wilde je de mensen in Nederland graag vertellen over de ontwikkelingen op het interactieve vlak?
'Ik heb verteld over de manier waarop wij panels op onze conferentie organiseren. We maken daarbij veel gebruik van de mening van het publiek. Mensen sturen ons ideeën voor panels, en zo staan de dingen waar mensen het echt over willen hebben op de agenda. In brede zin vind ik dat heel belangrijk. Het kost misschien moeite en tijd, maar als je geen gebruik maakt van interactie met je publiek - of je nu een T-shirt ontwerper of een band bent - dan mis je iets. Door feedback van je gebruiker heb je uiteindelijk een beter product met een langere levensduur. Iets anders dat me opvalt, is dat veel mensen de muziekindustrie en de technologische industrie nog als twee dingen zien. Dat is een oude manier van denken. Iedereen die met muziek werkt, heeft met technologie te maken.'

Technologie wordt vaak gezien als een bedreiging van buiten. Ofwel letterlijk, ofwel omdat bedrijven omzet maken die in feite aan de muziekindustrie zou moeten toekomen.
'Verandering is moeilijk en duur. Ik denk dat menselijk dat zo langzamerhand wel begrijpen, ze hebben hun les geleerd met Napster en een paar dingen die daar na kwamen. Het is beter om progressief te zijn, om mooie dingen te maken. In de technologie werkt het vaak zo dat eerst het idee komt, dan pas een business model. Veel succesvolle diensten - Flickr, Twitter - begonnen als iets anders.'

Ook muziekstart-ups beginnen vaak wel zo, maar het businessmodel brengt vaak veel frustratie met zich mee, omdat veel partijen niet mee willen werken. Zie je dat veranderen?
'Dat zie ik zeker veranderen. Al was het maar omdat wie zich niet aanpast, simpelweg verdwijnt. Het is een tijd vol uitdagingen.'

Vind je dat streaming muziek dit jaar is doorgebroken? Of moet dat eigenlijk nog gebeuren?
'Ik denk wel dat sprake is van een doorbraak. Zeker in de Verenigde Staten is de penetratie van Spotify direct vrij hoog. Mensen zijn door iTunes de laatste jaren toch stilaan gewend geraakt om te betalen voor muziek op internet. Je ziet ook diensten doorbreken, waarvan je in eerste instantie de meerwaarde niet zo inziet. Turntable FM bijvoorbeeld. Zo bijzonder leek dat niet, inmiddels is het een vaste waarde op ons SXSW kantoor.'

'De stenge piraterijen SOPA (Stop Online Privacy Act, red.), die in Amerika waarschijnlijk binnenkort aangenomen wordt, zou wel eens een grote bedreiging kunnen vormen voor de innovatieve technologie. Die wet is met de beste intenties gemaakt - het beschermen van auteursrecht - maar het is een pad richting ellende. Het zal leiden tot een eerst-schieten-dan-vragen-beleid, den dat is een heel slechte zaak. Het raakt aan de kern van het internet - het delen van informatie - en het geeft macht aan een kleine elite. Als je ziet wat de RIAA (Recording Industry Association of America, red) met die macht gedaan heeft, dan kun je daar alleen maar verdrietig van worden.'


Het lijkt erop dat de entertainmentindustrie een betere lobby heeft dan de technologiebedrijven. Is dat niet raar, aangezien in de technologie veel geld omgaat?
'De entertainmentindustrie lobbyt al heel lang in de politiek. Ik heb de indruk dat veel technlogiebedrijven het niet zo belangrijk vinden. Ze denken vaak: het maakt niet uit wat de regels zijn, we doen het gewoon. Maar dit is een stevige wake-up all. Het beschermen van intellectueel eigendom op zich is geen slechte zaak, maar de manier waarop loopt op dit moment volkomen uit de hand. Zo rem je innovatie. Ik las een interessante tweet over SOPA. Iemand zei: SOPA, als je ons internet vernietigt, bouwen wij een nieuw netwerk om je heen. Dat is de kracht van technologie in de afgelopen tien jaar: het bouwen van work-arounds voor dingen die niet werken.'

Welke andere ontwikkelingen vind je interessant?
'Apple is natuurlijk zeer boeiend. Zij zijn een zeer gesloten bedrijf, maar de markt vraagt steeds meer van ze om hun bedrijf open en transparant te maken. Ik las eerder vandaag een interessant artikel op Techcrunch, waarin betoogd werd dat Samsung het nieuwe Apple is. Ze ontwikkelen in rap tempo allerhande apparaten. Op dit moment verkopen ze twee televisies per seconde, apparaten die over een paar jaar allemaal met elkaar in contact staan.'

Is het te laat voor Apple om zich opener op te stellen?
'Misschien. Aan de andere kant: iedereen in de creatieve industrie gebruikt Apple-producten. Ik ben erg benieuwd wat de volgende stap van Apple gaat zijn, zeker na het overlijden van Steve Jobs. Komen ze met Apple TV? Een nieuwe iPad of iPhone?'

Terug naar de muziek, moet de muziekindustrie zijn schepen achter zich verbranden en vol vooruit kijken?
'Dat denk ik wel. Een mooi voorbeeld vind ik cabaretier Louis CK, die onlangs groot succes had door zijn werk zelf uit te brengen via internet. Hij kreeg er veel aandacht voor, en verdiende er bovendien geld mee. Veel tussenpartijen maken zich zorgen om dat soort dingen, omdat ze band zijn dat ze overbodig worden. Tegelijkertijd is het voor gevestigde namen als Radiohead en Björk veel makkelijker om grote innovatieve dingen te doen dan voor beginnende acts. Maar uiteindelijk is het een kwestie van flexibiliteit. Je wint wat, je verliest wat, past gaandeweg je strategie wat aan. En vooral: probeer gebruik te maken van alle platforms die je voor handen hebt.'

We hebben het over delen, over streaming muziek, over co-creatie, wat is het toverwoord van morgen?
'Context. Het is van groot belang om betekenis te creëren. Er is een enorme hoeveelheid data beschikbaar, die moeten we terug geven aan de gebruikers. Of het nu op het gebied van muzikale smaak of de financiële markt is, er is altijd behoefte aan kennis van zaken, aan curators. Mensen dus, totdat robots slim genoeg worden om die taak over te nemen. Dat is een interessante en soms ook wel enge ontwikkeling, die de komende decennia van groot belang gaat zijn. Op een dag zijn robots slimmer dan mensen, maar nu al neemt een bedrijf als Google mij als gebruiker veel werk uit handen. Ik zie de gevaren daarvan wel, maar maakt me geen zorgen. Soms gaan we misschien wat over het randje, maar de balans wordt vanzelf hersteld.'