Nederlands popklimaat dreef Thomas Azier naar Berlijn

"Ik moest een nieuw leven opbouwen om nieuwe muziek te maken"

Erik Zwennes ,

De naam Thomas Azier hangt al enige tijd boven de markt. Toch heeft hij al ruim vier jaar niets uitgebracht. In Berlijn werkte hij aan zichzelf, zijn muziek en contacten. Nu is Azier klaar om van zich te laten horen. Te beginnen met een EP en vier optredens op Eurosonic Noorderslag.

“Die soul en jazzmuziek had net zo goed iets anders kunnen zijn. Ik had werkelijk geen idee waar te beginnen in de muziek”, Thomas Azier (op z'n Hollandsch uit te spreken) is vrij kort over zijn stappen in de muziek tijdens zijn tienerjaren. Het bleef bij 1 EP'tje en toen werd het stil. Met blinde ambitie en enorm veel drive stortte hij zich maar ergens op. Zonder verhaal, ervaring, plan en richting. Dit kreeg de geboren Leidenaar al snel door. Via Friesland en Groningen en veel wikken en wegen, vluchtte hij op zijn negentiende naar het buitenland. Vrijwel lukraak belandde hij in Berlijn. Vier jaar later heeft hij een label, een publishingdeal, een EP en album af en een nummer één-hit in Duitsland. Op Eurosonic en Noorderslag presenteert Thomas Azier (24) zijn EP Hylas 001.

"Ik wist niet waar ik naar zocht, maar wel dat het lang zou duren. Op je negentiende weet je nog niets van het leven, hoe de dingen in elkaar zitten. In één nacht besloot ik naar Berlijn te gaan. Vraag me echt niet waarom, ik had niets met Duitsland of die stad. Ik wilde dat het eerstvolgende waarmee ik uit zou komen volledig zou kloppen. Dat het uit mijn tenen zou komen, zonder concessies. Ik heb in Berlijn, in veel verschillende woningen, heel hard gewerkt en gezocht. Zie het als een grote zelfstudie." Na enige tijd ging Azier als songwriter aan de slag. Met enige mazzel en een uitvaller belandde hij een dag in een songwriting-camp (soort bootcamp voor songschrijvers en artiesten). Het was gelijk raak: hij mocht schrijven met ‘de Duitse Alain Clarke’. "Het heeft me uit huis gesleept. Ik zat al bijna twee jaar, zonder veel mensen te kennen, binnen te werken aan mijn muziek. Ik kocht synthesizers en leerde mezelf om te produceren."

Door het succes nam het (co-)schrijven een vlucht. Azier schreef met en voor artiesten in Zweden, Londen en Duitsland. Het meeste schreef hij onder pseudoniem ("Dat is echt iets heel anders dan waar ik als artiest voor sta"). Op zijn bijdrage op het nummer één-album XOXO van Casper is hij enorm trots. Het schrijven gaf hem de financiële ruimte om lang te werken aan zijn eigen muziek. Daarnaast ontmoette hij de belangrijke spelers in de muziek. "Ik heb geleerd om vooral heel veel te schrijven. Op een gegeven moment had ik zo'n tachtig nummers liggen en ben ik wat rond gaan sturen. Geleidelijk benaderden een aantal major labels mij. Er ontstaat nu geloof dat de linkse kant van de popmuziek mainstream wordt. Het is geen rocket-science, MGMT verkoopt al de helft van het aantal platen dat Lady Gaga verkoopt. Maar het biedt wel mogelijkheden voor artiesten als ik." Azier denkt dat zijn ontwikkeling in Nederland anders was verlopen. "Het popklimaat is daar gewoon anders. Ik vond het heel moeilijk om een verhaal te maken met de elementen die ik in Nederland aangereikt kreeg. Niet dat er iets mist, maar ik had de uitdaging en het avontuur nodig. Ik moest een nieuw leven opbouwen om nieuwe muziek te maken; uit die comfort zone stappen.”

Dat het ruim vier jaar zou duren voordat Thomas Azier weer iets uit durfde te brengen, had hij zelf nooit verwacht. Ook speelde mee dat hij niet zomaar ergens wilde tekenen. "Ik heb vier jaar van mijn leven in de muziek gestopt. Nu wil ik weinig concessies doen." Hij heeft nu een eigen label en een deal bij uitgever BMG, waarvan het hoofdkantoor niet geheel toevallig in Berlijn staat. Het geeft hem meer push en financiële kracht om door te pakken. En dat is ook precies wat hij van plan is. "Dit is wat het is. Ik ben er nog lang niet, maar kan me moeilijk druk maken. Ik hoef geen act op te voeren. Ik ben klaar, en wat ik doe voelt honderd procent eerlijk." Tijdens Eurosonic verschijnt officieel de EP Hylas 001, een voorbode van veel meer. "Maar wel gedoseerd. Ik zie dat de markt naar kleine to-the-point releases schuift. Het gaat meer om continuïteit dan om kwantiteit. Dat M83 dubbelalbum? Man, wat een kluif. Ik heb daar dan al helemaal geen zin meer in."

"Muziekconsumptie verandert sterk. Mensen vergissen zich in de kracht van popmuziek. Mensen stoppen met tikken als ze iets horen dat gelijk binnen komt." Azier vertaalt dat voor zichzelf naar een continue stroom aan kleine releases die mogelijk begin 2013 pas gebundeld worden tot een album. Alles dat uit gaat komen, heeft hij zelf geproduceerd. Tijdens Eurosonic Noorderslag krijgen we dat voor het eerst ook live te horen. "Het is de bedoeling dat het heel hard wordt, heel elektronisch. We zijn met z'n drieën. Enorm veel synthesizers en iemand die drumt op een elektronische drum." Groningen is een leuke stap en een bijzonder moment voor de zanger, maar tegelijkertijd focust Azier zich al op andere markten. Duitsland, Frankrijk, Engeland en mogelijk zelfs de Verenigde Staten staan op de agenda. "Mijn naïviteit en ambitie hebben me hier gebracht. Ik ben ook keihard op mijn bek gegaan hoor. Ik denk er niet makkelijk over, maar ben wel heel tevreden over wat ik heb gemaakt en heb keihard gewerkt wanneer het er op aan kwam. Constant zorgen dat je je shit voor elkaar hebt. Ik geloof wel enorm in rustig bouwen. Mensen hebben vier jaar niets van mij gehoord. De shows die nu komen zullen vast nog rommelig zijn, maar ik geloof in de lange adem."

Thomas Azier speelt vier keer op Eurosonic Noorderslag.
Op vrijdag om 13:00 uur in Plato en om 20:45 in Simplon.
Zaterdag speelt hij om 16:00 uur in Gallery Sign en om 23:30 in de Oosterpoort.
Beluister zijn EP Hylas 001 in dit artikel of op de Luisterpaal.