ESNS: Springplank of netwerkborrel?

Muyres: “Toen hij over de hoofden naar binnen keek, zag hij dat het publiek helemaal los ging, hij was meteen verkocht”

Pepijn van Gils ,

Eurosonic Noorderslag markeert het begin van de muzikale jaaragenda en staat bekend als hét showcase moment voor nieuwe en gevestigde bands om zich in de kijker te spelen binnen de muziekindustrie. Boekers, programmeurs, podia, agenten en media uit binnen, en buitenland overspoelen de noordelijke provinciehoofdstad, om het talent van 2012 te ontdekken of om dé succesact van de zomer te boeken. Nederlandse bands die op Eurosonic staan krijgen bovendien van Buma de mogelijkheid om een internationale gast in te laten vliegen. Maar wat levert al die aandacht en moeite nou op? Verlaten de bands Groningen ook echt met een volle agenda en contracten op zak?

The Black Atlantic

Boudewijn Rosenmuller van het Utrechtse platenlabel Beep! Beep! Back up the Truck en manager van The Black Atlantic legt uit: "We hebben speciaal uit de VS een agent ingevlogen van de Agency Group voor de showcase van The Black Atlantic. Het is niet zo dat we in Amerika in een keer resultaat verwachten, maar voor ons is dit het begin van een belangrijke relatie, die we de komende tijd gaan uitwerken. Heel belangrijk omdat de nieuwe EP Darling, I Listen 1 mei in de VS uitkomt via Beep! Beep! en we hebben in Red Eye een distributeur gevonden.

Eurosonic is van groot belang voor mij als manager van, maar ook als labeleigenaar en voor onze nieuwe distributieservice is het belangrijk om een gezicht te krijgen bij de mensen waarmee je het hele jaar mailt. Dus we hebben niet direct een contract op tafel, maar wel veel relaties opgebouwd."

I am Oak, Luik en Nobody Beats The Drum

Dit verhaal wordt bevestigd door Cedric Muyres van Snowstar Records: "Voor I am Oak, die net een 7 inch uit hebben gebracht, heeft het niet concreet extra boekingen opgeleverd. Zij hebben komend jaar al een vol tourschema door Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Canada. Toch is het juist goed om er dan te staan, om het contact te versterken met de agenten en podia waar je naar afreist. Voor Luik daarentegen heeft het wel concreet dingen opgeleverd. Boekers, agenten, podia en programmeurs, volgen tijdens het festival de media en de recensies op de voet. Luik zette een hartstikke sterk optreden neer, wat meteen terug te zien was in de recensies. Naar aanleiding daarvan is er veel belangstelling ontstaan. Omdat ik het management van meerdere bands doe, kan ik agenten die voor I am Oak komen ook laten kennismaken met Luik."

Een mooi verhaal gaat over de Amerikaanse agent, die Muyres voor Nobody Beats The Drum over liet komen. "Toen hij bij de Binnenzaal in de Oosterpoort aankwam, stond er een rij buiten en mocht er niemand meer naar binnen. Toen hij over de hoofden naar binnen keek, zag hij dat het publiek helemaal los ging. Hij was meteen verkocht. Zo kan het dus ook. Dat is precies wat wij wilden. En even later stuurde hij jullie recensie door, met de vraag op wij het gelezen hadden. Ga er maar vanuit dat iedereen jullie twitterfeed op de voet volgt tijdens zo'n festival."

Jungle By Night

Dat het ook anders kan bewijst Ronald Keizer, manager van Jungle By Night: "Binnen twee weken moeten zaken wel concreet worden voor mij, maar dan moet je geïnteresseerden ook hapklare brokken serveren. Het is maar net hoe je dat aanpakt. Wij hebben een 'meet and greet' met de jongens georganiseerd, presentaties gegeven over onze plannen voor komend jaar. Boekers die bij ons aanschuiven zijn niet alleen nieuwsgierig, maar tevens goed ingelezen en voorgelicht. Je moet die wens om een band te boeken zelf creëren. Bij ons liggen er usb-sticks vol promotie en documentatie klaar. Je speelt immers niet voor niéts. Je zal het echt zelf terug moeten verdienen.

Wij wisten van tevoren dat er belangstelling was uit het buitenland en via Buma Cultuur konden ook wij een gast uit het buitenland laten invliegen. Wij hebben een agent uitgenodigd, die op zijn beurt weer vijf boekers meenam. Voor de buitenlandse podia en festivals speel je de hits. Voor de binnenlandse podia neem je juist wat nieuw materiaal meer voor tijdens je showcase. Het concert zelf was een feest en wij hadden boekers van o.a. Roskilde en Sziget in de zaal rondlopen. Uiteindelijk verlieten wij Groningen met om en nabij de tien aanvragen. Nu zijn wij aan het inventariseren met wie we hebben gesproken en waar we heen zouden willen in de zomer."

Zo gaat de ene band wel degelijk weg met een volle festivalagenda, en versterkten de anderen hun contacten op weg naar buitenlandse distributie.