ESNS12: Bart Constant is beter dan About ooit was

Catchy pop in een experimenteel jasje

Atze de Vrieze ,

Als Rutger Hoedemaekers alle klanken op zijn pas verschenen Bart Constant album live wil weergeven, heeft hij een orkest nodig waar dat van Kyteman bij zou verbleken. Het is een ambitieuze jongen, maar hier koos hij toch eieren voor zijn geld. Veel muziek komt dus uit de computer. Wel heeft hij een meisje op toetsen en een meisje op drums mee en dat is ook wat waard. Hoedemaekers zelf speelt trompet.

CONCERT
Bart Constant, Noorderslag, Marathonzaal, 14 januari 2012

MUZIEK
Dat Hoedemaekers zijn naam About in wilde ruilen voor iets anders, is achteraf wel te begrijpen. Onder zijn nieuwe alias maakt hij serieus andere muziek. Gebleven zijn de grilligheid, de elektronica en dat rare afgeknepen stemmetje van hem, maar het is echt popmuziek geworden, in plaats van een clash van stijlen. Live valt de prominente rol van de piano nog beter op.

PLUS
Wat zijn de puzzelstukjes goed op hun plek gevallen, ook in deze live-setting, die toch een compromis is met de economische realiteit. Ja, je moet beslist even wennen aan die stem, die zeker niet alledaags is. De Ierse singer-songwriter Gilbert O'Sullivan wordt wel genoemd als referentie. Dat is zeker niet gek gedacht. Die heeft eenzelfde soort klankkleur en melodiegebuik, maar is technisch wel een veel betere zanger. Dat hindert Hoedemaekers overigens allerminst, en dat komt door de nerveuze energie die zijn liedjes hebben, nog een tegenstelling met de Ier. Hij gebruikt veel percussie, soms in ongebruikelijke maatsoorten, al komt die jammer genoeg wel allemaal uit een doosje. Single Gravity (klinkt als Beirut in een remix), het razendsnelle Bygones Be You en het lange, langzame Do Better zijn de beste songs. Het grotendeels instrumentale The Only Ones (zeer geïnspireerd door organische Duitse techno, zo lijkt het) verdient het uitgebouwd te worden tot een climax van tien minuten. De grootste verdienste is misschien nog wel dat die songs stuk voor stuk vol zitten met kleine ideetjes, maar dat ze toch niet bezwijken onder het gewicht daarvan.

MIN
Hoedemaekers zelf blijft een wat ongemakkelijke performer, in zijn overigens stijlvolle grijze pak. Zijn producties en zijn liedjes ontstijgen zijn podiumpersoonlijkheid.

CONCLUSIE
Er gingen goede verhalen over Thomas Azier dit weekend, een muzikant die net als Bart Constant naar Berlijn trok voor de muziek. Kennelijk is dat toch een slimme strategie, want ook Hoedemaekers komt terug met een performance die beter is dan zijn vorige incarnatie About ooit was.

CIJFER
9