NVPI jaarcijfers: weer daling cd-verkoop, sterke stijging downloads

Daling totale omzet minder groot dan vorig jaar

Atze de Vrieze ,

De Nederlandse platenzaken moesten dit jaar opnieuw een flinke daling in de verkoop van cd's constateren, zo blijkt uit de jaarcijfers van branchevereniging NVPI. In 2011 gingen 13,5 miljoen fysieke albums over de toonbank, 10,9% minder dan in 2010. Downloads werden wel veel meer verkocht, maar het eindsaldo in omzet is negatief: de totale muziekomzet bedroeg 205,3 miljoen euro, 6,3% minder dan in 2010.

De daling van de cd-verkopen is allang geen verrassing meer. De cijfers dalen al tien jaar. Toch is een terugloop van 6,3% in omzet minder dramatisch dan een jaar eerder, toen de markt nog 15,6% in moest leveren. Volgens de NVPI komt dat door de sterke stijging van de digitale markt. De NVPI stelt zelfs dat de digitale markt 'eindelijk voet aan de grond' krijgt in Nederland. In 2010 werden 1,6 miljoen albums gedownload (+ 38,8%) en 8,4 miljoen singles (+ 34,3%). De inkomsten uit downloads bedragen nu zo'n 12% van de totale omzet.

Dat wil zeggen: van de totale door NVPI in kaart gebrachte omzet. Daaronder vallen cd-verkopen in retail en bekende webshops (ook vanuit het buitenland) en downloads bij onder meer iTunes. Andere vlakken zijn nog tamelijk blinde vlekken. De omzet uit streamingdiensten als YouTube en Spotify is op dit moment niet helder. Dat maakt deze jaarcijfers beperkt, zeker nu dergelijke diensten een steeds groter deel van het totaal lijken uit te maken. Spotify sloot dit jaar verbonden met Facebook en KPN, wat goed was voor de bekendheid van de dienst. Verder lanceerden in ons land afgelopen jaar streamingdiensten Deezer en Rara. Een deel van de omzet van dergelijke diensten gaat rechtstreeks naar platenmaatschappijen, een deel loopt via licentiedeals met Buma/Stemra.

De NVPI wil ook dat nu nog onbekende terrein graag in beeld krijgen, maar levert bij deze jaarcijfers nog geen keiharde statistieken. Wel durft de vereniging een schatting aan. Ongeveer 15% van de totale brancheinkomsten zou komen uit digitale muziek. Daarbij gaat het niet alleen om consumentenbestedingen (concreet: downloads en abonnementen op streamingdiensten), maar ook om advertentie-inkomsten. Volgens de NVPI ligt dat percentage lager dan wereldwijd (32%), en zeker lager dan marktleider de Verenigde Staten (50%)

Ook op andere inkomsten - bijvoorbeeld door licentiesdeals, radio- en tv, sponsoring, live, merchandise - bieden de jaarcijfers van de branchevereniging geen zicht.