Bas van Nienes is de helft van electropop-duo anderson. Samen met de andere helft Jeroen van der Werken, reisde hij de wereld over. anderson speelde shows tot in de VS en Japan. Eenmaal thuis was Van Nienes flink uitgeblust: “De tour was voorbij, ik had niet veel om handen.” Van hippe feesten op wolkenkrabbers moest hij terug naar grauwe maandagochtenden in een Ridderkerks rijtjeshuis. “Dan kom je jezelf wel tegen”, geeft de muzikant toe. “Jeroen en ik beseften allebei dat we teveel hooi op onze vork hadden genomen. Ik belandde thuis met een gitaar op schoot. Ik had helemaal niet het idee om in mijn eentje een plaat op te gaan nemen, maar de liedjes kwamen als vanzelf bovendrijven. Dat werd Mensenkinderen.”
Het schrijfproces was deze keer heel anders, vindt Van Nienes. “Ik ben deze keer begonnen met de teksten. Ik wou mijn verhaal van me af schrijven.” Is dat ook de reden dat Nederlands deze keer de voertaal is? “De Nederlandse taal borrelt als eerste naar boven, dat ging heel natuurlijk.” Veel van de teksten op Het Land Dat Ooit Vol Eerbied Zong handelen over Nederland, zowel de geschiedenis als de hedendaagse realiteit. “De teksten kwamen voort uit gesprekken die ik met mijn opa voerde. Daarnaast deed ik vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis, en las ik veel over de vaderlandse geschiedenis. Ik merkte dat er zóveel schoonheid in zat. Ik moest het verwerken in mijn verhaal.”
Het deed hem ook realiseren hoe “respectloos” zijn generatie soms kan zijn. “Ik schreef bijvoorbeeld over een vrouw in het verzorgingstehuis waar ik werkte, en haar situatie daar. Zo iemand kan me echt raken.” Maar toch wil hij geen statement maken met de liedjes. “Ik probeer mensen vragen te laten stellen, als: hoe ga ik eigenlijk met mijn ouders om? De antwoorden heb ik niet in pacht.”
De Belgische krant De Standaard vergeleek het geluid van Mensenkinderen met Spinvis. Eerstgenoemde wil slechts ten dele meegaan in die vergelijking: “Ik waardeer Spinvis enorm; hij heeft een nieuw hoofdstuk in de Nederlandstalige popmuziek geschreven. Muzikaal hebben we her en der raakvlakken, maar mijn muziek is breder dan alleen dat. Zo staan er ook instrumentale nummers en minimale elektronica op het album.”
Live treden Van Nienes en zijn band op in fanfarepakken. Fanfare is geen onbekend terrein voor de Amsterdamse muzikant: “Ik kon drie noten spelen, toch mocht ik meedoen. Dezelfde vreugde die ik toen in het muziek maken vond, vind ik nu ook met Mensenkinderen. Gewoon een boel instrumenten mee naar mijn schuurtje slepen en spelen. Heel kinderlijk, eigenlijk.” Het is terug te horen op Het Land Dat Ooit Vol Eerbied Zong: de liedjes doen kinderlijk, speels en ontwapenend aan.
Op 26 februari is de releaseparty van het album in Ekko, Utrecht. Daarna gaat Mensenkinderen een huiskamertour doen met het album. Van Nienes: “We hebben aardig wat shows staan. We willen de liedjes eerst in een wat meer intieme setting uitproberen. De huiskamertour is ook een soort try-out: hoe vertalen we mijn soloproject naar een band? Vanaf maart hoop ik aan een clubtour te beginnen.”