Muse over The 2nd Law: "Alles gaat langzaam kapot"

Roosmarijn Reijmer interviewt Britse band exclusief over zesde album

Roosmarijn Reijmer ,

Een over de top Olympische song over de donkere kant van het ‘winnen’ en een albumtrailer waarin onmiskenbaar dubstep te horen is. Na drie jaar stilte zorgt het Engelse rocktrio Muse er zelf wel voor dat de aankomende release van hun zesde studio-album The 2nd Law een van de meest besproken kwesties in muziekland is. 3voor12 Radio DJ Roosmarijn Reijmer schuift aan bij bassist (en trotse eigenaar van twee zelfgeschreven en -gezongen songs) Chris Wolstenholme voor een exclusief interview. Bekijk het hele interview onderaan dit artikel.

Muse heeft wereldwijd ongeveer 15 miljoen albums verkocht, waarvan ongeveer 2,6 miljoen exemplaren van het in 2009 verschenen The Resistance. Wereldwijd spelen ze uitverkochte shows in de grootste arena’s en dus is de release van een nieuwe Muse een ijkpunt in het muziekjaar 2012. Maar hoe zit het nou? Gaat Muse echt dubstep?

Wolstenholme is duidelijk, Muse gaat niet voor de dubstep:

“In het geheel niet. Er zijn twee tracks op het nieuwe album met een referentie. Een ervan is die van de albumtrailer (2nd Law Part 1: Unsustainable). We zijn naar Skrillex en Nero live gaan kijken en vonden het leuk om te proberen met dubstep te doen wat Rage Against The Machine met hiphop heeft gedaan. Ze pakten de sound en de grooves, maar maakten dat met ‘echte’ instrumenten. We wilden proberen om die muur van geluid te creëren die dubstep is, maar dan wel op onze eigen instrumenten en er iets van te maken dat je ook live kunt spelen. Het klinkt als dubstep, maar je kunt het geen dubstep noemen. Het is nog steeds rock.”

De dubsteptrailer en Survival zijn de voorlopers van het album, dat in september gaat verschijnen. Tijdens de luistersessie van het album begin juli wordt me al na vier tracks duidelijk dat dit gelijk ook de twee meest extreme momenten op het album zijn. Ik ben even een klein beetje teleurgesteld. Maar voor in een muziekjaar waarin ‘de gitaar’ al 25 keer dood is verklaard, is The 2nd Law een bewijs van het tegendeel. Het is een dijk van een album, een straight-up rock 'n roll-plaat met iets minder bombast dan hun vroegere werk. Er is een koor, typische over de top Matthew Bellamy zang, er zijn ballads, nu en dan een fikse blazerssectie, maar vooral: muren van gitaren. Die uitstapjes naar andere genres blijken knipogen, geen nieuwe muzikale koers.

Er is niets mis met teasen, zeker?
“Nee, natuurlijk niet”, lacht Wolstenholme besmuikt. “Survival is compleet anders dan alles wat we tot nu toe hebben gedaan, maar tegelijkertijd zou het van niemand anders kunnen zijn. Er is een belangrijke balans tussen bij jezelf blijven en aan de andere kant nieuwe dingen proberen. We klinken nog steeds heel erg als Muse.” De gemengde reacties op de release van de albumtrailer en de Olympische song Survival hebben ze zien aankomen: “We krijgen altijd extreme reacties. Mensen vinden het of fantastisch, of helemaal niets. Er is geen middenweg. Ik keek op twitter toen Survival voor het eerst werd gedraaid op de radio. Het blijft gek om te ervaren, dat je nu met de opkomst van social media instant reacties krijgt op iets wat je maandenlang in de studio voor jezelf hebt gehad.”

The 2nd Law heeft dertien tracks met grote thema’s als de economische recessie, milieuproblemen, oorlogen en een verlangen te willen ontsnappen. Matthew Bellamy zingt op Explorers: “Free us from this world, we don’t belong here”. Typisch Muse en typisch Bellamy. Hij is al jarenlang een erkend ruimte-enthousiasteling, druk met samenzweringen tegen de wereld en in het bezit van een kelder vol etenswaren zonder houdbaarheidsdatum. Komt de zondvloed, dan is de beste logeerplek bij hem. De afgelopen jaren waren voor hem extra turbulent door zijn verloving met Hollywood actrice Kate Hudson, de geboorte van hun zoon Bing. De bij Hollywood horende stroom paparazzi-fotografen brachten hem ertoe een foto van vrouw en kind op twitter te zetten, met averechts effect.

Brassband en koor
Het thema voor dit album was al vrij snel in de studio duidelijk. Wolstenholme: “De sessies begonnen oktober vorig jaar. De gedachte achter The 2nd Law is dat alles langzaam kapot gaat. Ons leven zoals we het kennen is niet houdbaar. Meer persoonlijk genomen vechten we iedere dag tegen de wereld om ons heen. Onze relaties, de dingen die we doen en hoe we zelf ook wel weten dat ons leven een contradictie is met wat onvermijdelijk gaat gebeuren.” Of zoals Bellamy zingt op Big Freeze: “I need a way to escape, are you here, just because I need you, big freeze is heading our way”. Muzikaal gezien gaat Muse voor The 2nd Law het experiment aan met een brass band (op onder andere Panic Station) op zowel een funky als klassieke manier en is er zelfs voor het eerst een koor te horen. Wolstenholme: “Dat was mijn favoriete moment van de opnames: een dertigkoppig koor een machtig akkoord te horen zingen.”

Een andere primeur op The 2nd Law is Chris Wolstenholme als songwriter en zanger van twee tracks, Save Me en Liquid State. Hij is er trots op: “Het voelt alsof ik wat te lang heb gewacht daarmee. Dat is helemaal mijn eigen schuld, hoor. Ik schrijf al heel lang, maar het kostte me zes albums om eindelijk genoeg ballen te hebben om iedereen te laten zien wat ik kan.” Het zijn hyperpersoonlijke songs, vandaar dat Wolstenholme ze uiteindelijk zelf zingt. “Save Me is een ballad over iemand in je leven hebben die je stabiliteit en balans geeft, die van je houdt en er voor je is. Ondanks alles. Matt wilde vooral erg graag Liquid State zingen. Het is een donkere song met een stampende gitaarrif over mijn innerlijke demonen, een schizofrene song over een gespleten persoonlijkheid. Uiteindelijk was dat toch raar als Matt zou zingen. De lyrics gaat overduidelijk over mij.”

Songs over alcoholverslaving Wolstenholme
De songs gaan over de alcoholverslaving van Wolstenholme, die er uiteindelijk toe leidde dat hij midden in de opnames voor The Resistance in rehab ging. Op het toppunt van zijn verslaving dronk hij vijftien flessen bier en twee flessen wijn per dag en had hij een biertje op zijn nachtkastje staan, zoals andere mensen een glas water. De songs van Wolstenholme werden hetzelfde behandeld als die van Bellamy: “Iedereen heeft zeggenschap over de songs als we in de studio zitten, we stoppen niet voordat we alle drie tevreden zijn. De grootste uitdaging met mijn songs was om ze als Muse te laten klinken, alleen al omdat ik ze zing een hele klus.”

Op 17 december staat Muse in een uitverkochte Ziggo Dome, maar Wolstenholme heeft nog geen idee hoe ze de sound van The 2nd Law gaan vertalen naar een liveset. “Dat wordt nog wat. We hebben een brass band, een koor en die dubstep, er is veel om over na te denken. Misschien moeten we wel een vijfde persoon meenemen op het podium. Komende herfst gaan we daar uitgebreid mee repeteren."

Bekijk het hele interview van Roosmarijn met Chris Wolstenholme hieronder!