In de uren daarvoor is Tivoli een mierennest van muzikanten. Ze hangen rond, beluisteren met oordopjes nog een keer hun partijen, verdiepen zich in de bladmuziek, spelen nog even een game. Vader Benders installeert de printer van het mobiele kantoor van Kytopia, terwijl moeder Benders instructies geeft aan het koor in de Spiegelzaal. In het halletje zit drummer Bram Hakkens op zijn eigen knieën te tikken, naast de sigarettenautomaat speelt Colin Benders zijn trompet warm, samen met hoornist Morris Kliphuis.
"Het lijkt wel of de popwereld bang is voor bombast. Pretenties maken mensen boos", verklaart Kliphuis even later, verwijzend naar de hevige discussies die de afgelopen week gevoerd werden over The Kyteman Orchestra, het inderdaad nogal ambitieuze album. Het is ook voor de muzikanten veel zwaarder dan The Hermit Sessions, vertelt hij. "Als wij bij het derde nummer los gaan, moeten we ons inhouden voor het einde. Gisteren, bij de generale repetitie, ging dat mis, waardoor het slot heel lelijk klonk. Bij The Hermit Sessions was het al de vraag of wij als blazers het eind van de tour fatsoenlijk zouden halen, nu is de uitdaging nog groter."
Het topzware project is het resultaat van bijna twee jaar hard werk in Kytopia, het mini-universum rond Kyteman aan de Zeedijk in Utrecht. Kytopia is een creatief broeinest, dat in de praktijk gefunctioneerd heeft als een soort zwart gat, dat alle muzikanten opgeslokt heeft en nu met een big bang weer uitspuwt. Alle ideeën, alle dromen, alle ervaring en techniek, alles moest in deze plaat zitten. Opvallend genoeg zonder de luchtigheid van The Hermit Sessions, terwijl Benders in theorie in zijn eigen paradijsje toch een stuk gelukkiger zou moeten zijn dan in de veelbesproken periode ervoor. Grenzen verleggen is een serieuze zaak. En grenzen verleggen, dat komt in Kytopia neer op het boven op elkaar stapelen van zestig muzikanten en kijken of de bovenste het dak van de hemel kan raken. Is dat de meest interessante manier om creatieve grenzen te verleggen? Je kunt er hartgrondig over twisten, maar voor Colin Benders was het niet eens een vraag: "Als je met een passer met een kleine radius een cirkel tekent, ben je snel rond. Vergelijk het met het werken aan een beat, met redelijk weinig informatie kun je een nummer af maken. Nu begonnen we met een grote radius en moet je steeds dieper en dieper gaan. Zo'n stuk als While I Was Away had het nodig om steeds verder uit te groeien, totdat het een bombastisch, megalomaan ding werd, inclusief Gregoriaanse zang."