Guerilla Speakerz: "Onze muziek moet niet te blij zijn"

Dj- en producer-duo treedt op in Club 3voor12 op ADE12

Judith Laanen ,

Guerilla Speakerz begon vijf jaar geleden, zoals de naam al doet verklappen, als guerillafeestje met het overnemen van sets van andere dj-sets in kleine clubs in Amsterdam. Inmiddels hoeven de hoofdstedelijke dj’s en producers Daniel Scholtens en Marlon Yasol de aandacht niet meer af te dwingen. Sinds oktober hosten ze een eigen clubavond in Tivoli de Helling, Fuse. Ook hebben ze net een eerste EP uitgebracht, getiteld Holla. Aanstaande zaterdag draait Guerilla Speakerz in de Chicago Social Club voor Club 3voor12 op ADE. 3voor12 belde met de ene helft van het duo, Daniel Scholtens. “Ik was op zoek naar iets dat mensen zouden herkennen.”

Een jaar of vijf geleden, toen de UK garage-stijl net over was kwam Dutch house op, een stijl waarin Scholtens zich naar eigen zeggen helemaal niet in kon vinden. Hij vond in UvA-medestudent Marlon Yasol een gelijkgestemde. “Toen ik Marlon in de feestcommissie van onze studie communicatiewetenschap ontmoette kwam ik erachter dat hij net zo’n alternatieve vervelende muzieksmaak had als ik. Zo iemand die nergens bij wilde horen.” Dankzij de clubavond Boycott in Bitterzoet is Guerilla Speakerz geen onbekende meer in de Amsterdamse dancescene. Daar draaien ze onder meer UK garage, dubstep, hiphop, future beats en electro en nodigden ze opkomende producers uit o.a. Nederland, Australië en Frankrijk uit om te komen draaien. Zo passeerden ondertussen al Eprom (VS), Lucid (AUS), Cinnaman (NL) en Brutuzz (NL) de revue. Het duo scoorde met Mightyfools ook een bescheiden hit met het nummer ‘Amsterdam’.

Nieuwe clubavond in Tivoli de Helling: Fuse
Aan hun feestje in Bitterzoet kan Guerilla Speakerz sinds oktober ook een maandelijkse clubavond in Tivoli de Helling toevoegen, Fuse. Die openden ze 4 oktober redelijk spectaculair met een eerste uitverkochte editie, waarvoor ze de Amerikaanse producer Baauer hadden weten te strikken. “Eén van onze eerste boekingen was op Dum Dum, de clubavond die door Boemklatsch in Tivoli Oudegracht georganiseerd werd. We werden met regelmaat teruggevraagd en de laatste keer dat we er waren werden we voorgesteld aan de nieuwe danceprogrammeur van Tivoli. Toen we hoorden dat Dum Dum ermee zou stoppen (laatste clubavond was op 29 september jl., red.) vonden we dat enorm jammer, maar die programmeur was op zoek naar iets nieuws en zei dat er wel een kans voor ons in zat.” Dat werd Fuse. “Wij zetten het nieuwe trap-geluid voort. Die eerste editie was supergoed, zeker omdat we een avond in een stad doen waar niemand ons kent en het dus veel moeilijker te peilen is of er een buzz gaande is.”

Geen guerilla cooking maar guerilla dj'ing
Guerilla Speakerz ontleent hun naam aan een item van de Amsterdamse stadszender AT5. “Er was ooit een item over ‘guerilla cooking’. Kwam er zo’n kok voorbij die met z’n gasstel op het Museumplein een eitje stond te bakken.” Scholtens en Yasol besloten dat idee om te bouwen en te verplaatsen naar kleine clubs waar ze ‘guerilla-stijl’ inbraken in de set van de resident dj die daar bezig was. “Heel irritant eigenlijk, als iemand dat nu bij mij zou doen zou ik echt flippen. We namen iedereen mee die we konden overhalen, meestal kwamen we dan op zo’n twintig of dertig man uit. Dan gingen we bijvoorbeeld ineens dubstep draaien in een loungetent of een hele dure sushibar."

Ze zijn een keer of vier met zo’n feestje weggekomen. "We waren meestal binnen een kwartier weg, altijd vlak voordat de eigenaar zou gaan zeggen dat we op moesten rotten. Het toppunt was een dubstepset in een gayclubje in de Reguliersdwarsstraat. Die tent was op vijf man na helemaal leeg, en wij kwamen daar ineens met twintig man, dus die eigenaar vond het wel best.” Het was een succes, ze werden nog eens teruggevraagd om een feestje te organiseren. “Guerilla Speakerz was born!”

Hiphopinvloeden op Holla EP
Afgelopen weekend kwam de eerste EP van Guerilla Speakerz uit, waarop het duo met drie nummers een donkere maar toch dansbare bass en grimesfeer neerzet. Op Holla zijn de hiphopinvloeden van Guerilla Speakerz terug te horen. “Hiphop implementeren in onze sets is wel ons ding”, verklaart Scholtens. “Toen ik net uitging in Amsterdam vond ik hiphop wel te sloom om op te dansen. Totdat ik Missy Elliott en Outkast hoorde, zij deden iets anders, iets frissers. Dat vond ik wel tof.” Hun zangpartijen bleken goed bij Guerilla Speakerz te passen. Zo verwijst het nummer Holla op de gelijknamige EP ook niet geheel toevallig naar Missy’s uithaal in het nummer Get Ur Freak On. Op Polaroid hoor je stukjes tekst uit Outkasts Hey Ya!. “Ik heb lang naar hetzelfde loopje geluisterd, dat hoorde ik heel vaak in m’n hoofd. Ik heb eigenlijk nog niet genoeg muziek- en produceerervaring om zoiets dan meteen om te zetten in een productie, maar het is toch gelukt. Ik was op zoek naar iets dat mensen herkennen maar niet meteen konden plaatsen en vond die stukjes wel grappig.”

Hoes met grafstemming
De drie in het wit geklede vrouwen op de EP-foto roepen door hun witte gewaden een haast religieuze grafstemming op. Was dat de bedoeling? “Nee, ons label Trouble & Bass besloot dat deze foto werd gebruikt voor de hoes. Dat is wel jammer, maar dingen uit handen geven hoort er ook wel bij. Trouwens: ze hebben die foto gebruikt als promostunt toen ze bekend maakten dat ze zouden stoppen. Ook leuk voor ons, wij wisten er niks van. Maar dat was dus een geintje. Het is een duister dansvloerlabel, om het zo maar te zeggen. Ik denk dat ze een soort Da Vinci Code-gevoel wilden uitstralen met die foto.” Past die foto wel bij de muziek van de Holla EP? “Op zich wel, onze muziek moet niet te blij zijn. Maar onze muziek is wel iets blijer dan het artwork misschien doet voorkomen.”