#ADE12: ID&T wees overnamebod van 100 miljoen dollar af

Duncan Stutterheim van ID&T in ADE University: 'geen plek voor kutverhalen in de dancewereld'

Bas van Duren ,

Een overnamebod van 100 miljoen dollar kon ID&T deze zomer niet vermurwen, zo vertelde oprichter Duncan Stutterheim in ADE University. Het Nederlandse dancebedrijf weet zich al geruime tijd in de belangstelling van grote buitenlandse entertainmentbedrijven. Het bod van een Amerikaanse miljardair overtuigde Stutterheim niet: "We zijn nu twintig jaar bezig en ik voel dat het nog makkelijk nog eens twintig jaar kan." Over de redenen om het bod af te slaan, weidde Stutterheim niet verder uit.

Beginnen met een koeriersbedrijf, eindigen als oprichter van Nederlands grootste danceorganisator. Nou ja, eindigen; Duncan Stutterheim kon gemakkelijk pensioneren als hij afgelopen zomer het bod had aangenomen van een Amerikaanse miljardair. Diens indentiteit wilde hij niet onthullen, maar het is geen geheim dat Amerika - waar dance nu op grote schaal doorbreekt - met grote interesse naar de Nederlandse markt kijkt. In augustus bevestigde ID&T nog tegen zakenblad Quote, dat de Amerikaanse miljardair Robert Sillerman belangstelling had voor het bedrijf. Sillerman richtte Live Nation op en verkocht dat bedrijf in 2000 aan Clear Channel. Hij kondigde aan 1 miljard dollar te investeren om een nieuwe Live Nation van de grond te krijgen. Ook Michael Rapino, huidige grote baas van entertainmentkolos Live Nation, kondigde aan extra te willen investeren in de dancemarkt, onder meer met eigen evenementen.

ADE University
Midden op het Leidseplein staat een tent die gedurende ADE een heuse University is waar jonge talenten in de dancewereld de kneepjes van het vak kunnen leren aan de hand van lezingen. Bij die van ID&T-oprichter Duncan Stutterheim is het dringen geblazen voor de man die een carrière van twintig jaar samenvat in een goede driekwartier. In de ADE University geeft hij gedreven een lezing en legt uit hoe het bedrijf heeft kunnen uitgroeien tot één van de grootste spelers in de dancewereld. Dat begon vroeg, ten tijde van de gabber waarbij ID&T alleen al aan merchandise tonnen verdiende. 'Het was een hype', geeft Stutterheim toe. 'En er hoeft een Gabber Piet voorbij te komen en het stort helemaal in elkaar. Daar waren we zelf ook bij, we hebben ook meegedaan met de happy hardcore.'

Niet veel later begint het nieuwe hoofdstuk van ID&T met Sensation. Stutterheim: 'Ik als Ajacied vond het prachtig dat we in de ArenA terecht konden, maar tegelijk was dat ook raar. Het is een stadion, veel beton, voetbal, alles behalve een dance-locatie. De eerste editie in 2000 verkocht niet uit en we draaiden dik verlies. Toch zagen we de potentie en gingen we ervoor. Nu organiseren we het in 26 landen.'
Stutterheim vervolgt: 'Het succes van Sensation is dat het een goed verhaal is. In deze wereld is er geen plek voor een kutverhaal. Daar prikken danceliefhebbers zo doorheen. Dat zagen we bij Sensation Black. Waar White een eerbetoon was aan mijn overleden broer, had Black helemaal geen verhaal.'

Tot slot licht de ondernemer nog toe waar het heengaat met ID&T. De plannen voor het voormalige Shellgebouw worden toegelicht. 'Vandaag is de borg overgemaakt, dus het gaat echt gebeuren,' zegt hij trots. Een ander punt dat hij aanstipt is vrijwilligerswerk doen in ruil voor een gastenlijstplek voor een festival. Dat gebeurde al voor het festival 'Welcome to the Future' en hij hoopt in de toekomst in het kader van de vergrijzing dat er meer mensen werk doen in verzorgingstehuizen. Als afsluiter geeft hij nog een tip mee die hij van zijn pa kreeg: 'Ga niet voor de baas werken. Probeer het eerst zelf. Werkt het niet, dan kun je nog altijd voor de baas gaan werken.'